Senaste nytt Forums Vindsurfing Resor & Transport Naxos Beach 1 Flisvos Sportclub

  • Naxos Beach 1 Flisvos Sportclub

    Publicerad av douglas-l på 27 januari, 2011 vid 16:35

    Tänkte boka en resa dit i sommar, några erfarenheter från hotellet. Fräscha rum, poolen jada jada…ja ni vet.

    Övriga tips om surfet där?

    //Douglas

    jeppepeppe svarade 13 år, 2 månader sedan 6 Medlemmar · 6 Svar
  • 6 Svar
  • davvalito

    Medlem
    1 februari, 2011 vid 19:48

    Hej,
    Jag sitter också och funderar på om man skulle bo där i sommar. Här är en film som MWP postade i en annan tråd:

    http://www.flisvos-sportclub.com/show_video.php?ID=24

    Även jag tycker det vore kul om någon som har bott på Flisvos kan dela med sig av erfarenheter/tips/caveats…

  • jlaser

    Medlem
    3 februari, 2011 vid 11:58

    Hej, var på Naxos förrförra sommaren och tyckte det var super. Jag hyrde på Naxos Surf Club: http://www.naxos-surf.com/ och bodde på hotell Argo (genom Apollo) som ligger inne i stan, men åt lagunens håll. Det var trevligt. Det blåste 5/6 dagar och jag seglade 4.5 till 7.0 (mest runt 5.5). Att lagunen ligger på lovartsidan av ön gör att vinden blir betydligt jämnare än på t.ex. Karpathos. Men vinden kommer och går där så man gör gärna några segelbyten under en dag.

    Resan dit blir lite längre eftersom man flyger till Paros(?) och sedan åker båt ett par-tre timmar till Naxos (går även att flyga direkt från Aten tror jag).

    Nackdelen med uthyrningen, när jag var där, var att inte hela personalen verkade trivas (även om det inte var särskilt störande). Fördelen är att det är mer stådjupt där.

  • claes6

    Medlem
    15 februari, 2011 vid 10:49

    Jag har varit på Naxos 4 ggr, och fullkomligt älskar stället! Förra sommaren bodde jag på Flisvos för första gången och det var helt ok. Rummen är ganska små, men fräscha. Frukosten är superb – läs tysk frisksportarfrukost – och personalen grymt serviceminded. Dessutom har de en j-a massa aktiviteter varje dag – allt från pooljympa till hiking i bergen, mountainbiketurer etc etc. Det senare kan man ju vara med på även om man inte bor på hotellet, men dels får man discount och dels är man med “i gemenskapen” om man bor där. Beach-caféet (nere på stranden ca 100 m från hotellet), som är en del av Flisvos, har tema-kvällar nästan varje kväll i veckan (missa inte bbq-kväll – grym grill – och surf-kvällen – de spänner upp storbildsduk på stranden och visar surffilmer) och är ett naturligt häng om man bor på hotellet. I anslutning till caféet kan man hyra gear för att köra i bukten där det är choppigare förhållanden och t o m ok vågor ibland. Vill man köra plattvatten/freestyle går man bort till centret i lagunen (300-400 m bort) som är extremt välutrustat med de senaste grejorna från rrd och neilpryde, och med lika serviceminded personal som på hotellet. Där har de även kurser för nybörjare, lektioner för de som vill bli bättre och katamaransegling. På det hela taget ett toppenställe, ett helgjutet koncept som funkar hela vägen och som jag rekommenderar starkt!

    Vill man bo lite mer designat, lite rymligare och närmare stan kan jag rekommendera Galaxy. Priserna är ungefär desamma som på Flisvos, men det kan kanske vara ett alternativ om en del av sällskapet vill slippa aktiviteter och bara slappa på stranden.

    Bästa och smidigaste sättet att ta sig ner till Naxos är att flyga till Aten och sedan ta inrikesflyg till Naxos. Men var ute i god tid!!! Inrikesplanet tar typ max 50 passagerare och blir snabbt fullbokat. Men bokar man nu i feb borde det funka (bokas via olympicair.com). Ett annat alternativ är färja från Pireus, det är billigare men tar längre tid och oftast är man inte framme vid hotellet förrän vid midnatt. Det tredje och sämsta alternativet är att åka med Apollo. Då flyger man till Santorini (där man oftast får vänta 3-4 timmar nere i hamnen) för att sedan ta båt, av storleken Vaxholmsbåt, till Paros och Naxos. I normala fall tar den ca 3 timmar, men blåser det kan den ta 8 timmar och så blir man garanterat sjösjuk.

    Gjorde en liten, och ganska usel, film från surfet i Agios Giorgios-bukten för 2,5 år sedan som ligger på:

    [ame=”http://www.youtube.com/watch?v=PNIdA_nTgMA”]YouTube – Naxos, surf -08.mov[/ame]

    Kanske kan ge en liten hint om hur (jävla schysst) det är därnere.

    Enjoy!

    ©.

  • ghiller

    Medlem
    15 februari, 2011 vid 11:35

    Var också på naxos och hyrde på flisvos i somras. Vi var där i böran på augusti, när det var som mest högsäsong. Det kan jag inte rekommendera. Jag hade betalat för att ha samma bräda hela veckan, men varje gång jag kom dit så hade de lånat ut min bräda till någon annan, eller om man gick på lunch så var brädan borta när man kom tillbaka. Samma gällde seglena, det finns ganska begränsat med segel så blåser det dåligt så försvinner alla stora segel direkt på morgonen.

    Vi ordnade boende och flyg själva. Åkte med norwegian till santorini, kostade ca 2500 per person tur och retur, vi bodde en natt där, då flyget kom fram på natten. Sedan tog vi snabbfärjan till naxos. Jag håller inte alls med om de andras skräckberättelser om vaxholmsfärja i 8 timmar. Jag tror att snabbfärjan bara tog 1-2 timmar och den var väldigt modern, och sval framförallt. Om man är känslig för värme ska man inte åka juli- augusti, då det är ca 35-40 grader på dagarna. Skulle gissa på att det är 25-30 i vattnet, speciellt inne i lagunen, så någon svalka får man inte i vattnet. Dessutom är vattnet väldigt salt, så jag som är lite känslig fick väldigt ont i ögonen varje gång jag trillade i, det sved rätt rejält.

    Jag ska eventuellt göra om denna resan i år, då kommer jag isåfall åka mycket tidigare, kanske i början på juni. Dels för att det är svalare, och dels för att det är mycket billigare, man behöver inte boka något boende innan då, utan man fixar det snabbt när man kommer med färjan.

  • douglas-l

    Medlem
    17 februari, 2011 vid 20:05

    Tack för bra info!..både ris o ros alltså. Nu har även Samos seglat upp som ett alternativ, Kokkari ser fint ut…
    //Douglas

  • jeppepeppe

    Medlem
    20 februari, 2011 vid 22:10

    Var på Samos för snart tre år sedan, Kokkari är en härlig ö. Surfet har lite nackdel med tanke på att det är i vindskugga rätt ofta, så det blir lite guppa in och ut. Området där centret ligger är väl inte helt optimerat om man har familjen med sig, men å andra sidan tar det ca 5 min att gå dit från andra stranden. Var där sista veckan i augusti och då blåste det 4/7 dagar.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Resor & Transport Naxos Beach 1 Flisvos Sportclub

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.