Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Nedhal på Zero 5 2000

  • Nedhal på Zero 5 2000

    Publicerad av anonym-anvandare på 6 augusti, 2001 vid 08:36

    Har ett Zero 5 5,9. Rekommenderat nedhal luff 447, 430 mast 18 cm exstension. Jag har rätt mast. Kan det verkligen stämma med så mycket nedhal, löst ända ner till bommen? Hur riggar ni?

    anonym-anvandare svarade 22 år, 9 månader sedan 2 Medlemmar · 8 Svar
  • 8 Svar
  • k-p

    Medlem
    6 augusti, 2001 vid 09:39

    Jag har samma erfarenhet! Jag har visserligen ett five 6.9 m2 men jag riggar med 2 cm mindre än vad simmer rekommenderar annars finns det ingen power kvar alls. Det är även med 2 cm mindre nedhal löst till lattan ovan bommen!!
    Prova dig fram. Lycka till….

  • anonym-anvandare

    Medlem
    7 augusti, 2001 vid 06:10

    upp

  • anonym-anvandare

    Medlem
    7 augusti, 2001 vid 07:12

    Har sjælv spanat på zero5/zero7. Kan ni rekommendera dem??

  • k-p

    Medlem
    7 augusti, 2001 vid 08:10

    Jag är mkt nöjd! Simmer la in förstärkningar så att det inte nöts hål där de nedersta lattorna möter masten. Five är det segel som jag testat och det är mkt lätt hanterat, det känns lätt i händerna. Men det tar kanske inte höjd som seven eller ett race segel. Det man förlorar i fart och prestanda vägs upp i hanterbarhet. Om du gillar att öva segel trick och vill ha ett lätt hanterat segel köp five. Vill du vara snabbast eller ta mest höjd köp inte five.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    7 augusti, 2001 vid 11:42

    men tappar man inte en massa effektiv segelyta om det fladdrar helt ned till bommen…???

  • k-p

    Medlem
    7 augusti, 2001 vid 12:18

    Detta kan nog någon annan förklara bättre, men det har så vitt jag förstår något att göra med att vindhastigheten på olika höjd är olika. Detta medför att då du rör dig frammåt så “upplever” seglet olika vindriktningar på olika höjd…
    Det låter inte klokt…. kolla på denna länken han kan mer!
    http://www.surfblaskan.com/features/gear/g5.html

    Ja ja jag försökte iaf…

  • anonym-anvandare

    Medlem
    7 augusti, 2001 vid 13:51

    Tack jag spanade in de visa orden, men när så mycket av seglet hänger löst måste ju denna del släppa ut vinden och därmed böjas av varför mindre yta håller sig styv mot vinden och genererar kraft, alltså 0.5-1.0 kvm borde ju stadigt fladdra…..

  • anonym-anvandare

    Medlem
    7 augusti, 2001 vid 14:26

    hmm, prova köra i hård vind med seglet trimmat som du vill ha det med tajjt leech, gå sen upp och trimma om nedhallet enligt trimguide och känn vilken otrolig skillnad det blir.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Nedhal på Zero 5 2000

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.