Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing NEIL PRYDE BRA ELLER DÅLIGT

  • ola-h

    Medlem
    22 september, 2001 vid 11:54

    Det är en kompromiss det där med tunn monofilm. Anledningen att köra tunn film är givetvis lätt vikt. Lätta segel är lättare att hantera, planar tidigare etc så rent seglingmässigt kan man i princip säga att man får ett bättre segel genom att ersätta tjock monofilm med tunn. Givetvis får man då på köpet lite sämre styrka och framför allt sämre “utmattningsegenskaper”.

    Det finns andra sätt att göra lätta segel än att ha tunnare duk och andra sätt att göra starka segel än att ha tjockare duk men kanske inte i något av fallen några lika effektiva. Monofilm och andra segelduksmaterial har nog blivit lite bättre på senare år så även segel med rätt tunn film ser fräscha ut ganska länge.

    Man får lätt en känsla av att NP, som marknadsdominant också har bäst utveckling. Å andra sidan kan det också bli lite Microsoftkänsla. Rent designmässigt tror jag egentligen inte att NP ligger före några andra på vågsegelsidan. De verkar ha en fantastisk koll på spänningssidan, men är kanske också lite låsta vid sitt eget sätt att tänka med rätt mycket lattrotation etc. Flera andra märken har på senare år gått helt andra vägar och även de uppnått mycket bra resultat. Det som jag tycker NP är allra bäst på är helheten i modellprogrammet och hur de kommunicerar olikheterna i de olika (våg)seglen. Jag gillar också att de designar olika segel för seglare av olika vikt.

    Ola H.

    Ola H.

  • watertouch

    Medlem
    22 september, 2001 vid 14:05

    En annan fråga på samma tema:

    Vilka segelmärken har sämst rykte?

    /O.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    22 september, 2001 vid 17:41

    NPU var väl ökänt på sin tid, eller? Det fick nog läggas ned?

  • anonym-anvandare

    Medlem
    22 september, 2001 vid 18:50

    Var blev de stulna? vilken del av sthlm ska man akta sig för?
    Hanna

  • anonym-anvandare

    Medlem
    22 september, 2001 vid 19:10

    Jag äger en NP Supernova 5.9. Rätt bra är det betyg jag skulle ge. Inte så flexigt som jag skulle vilja ha det, alltså tungrott, bra om man vill köra speed, inte så bra om man vill trixa. Håller med i tidigare kommentarer om tunn monofilm. Det blir lätt veck som sen blir sprickor. Det var ett stort veck i det redan när det kom från Varberg med posten. Ganska svårriggat. Trång mastficka och svårt att få nedhal och uthal i rätt balans med seglets form. Men jag klagar inte, rätt nöjd tills vidare.

    NP 30 mm bommen som jag har är inte så bra. Fästet för tamparna “glider” så att man får spänna flera gånger.

    Hanna

  • anonym-anvandare

    Medlem
    22 september, 2001 vid 20:42

    Nej den finns inte kvar på Diablo 2002.
    Utan det är väl 99-2000seglen man skall se upp för.
    01 lägger inte lika mycket spänning på duken vid översta lattan vilket är problemet med 99-00:orna

  • anonym-anvandare

    Medlem
    22 september, 2001 vid 20:50

    att tamparna glider kan väl bero på tamparna oxå, eller har du provat med andra tampar?

  • anonym-anvandare

    Medlem
    23 september, 2001 vid 09:29

    Jo, det är nog sant.

  • achpoko

    Medlem
    24 september, 2001 vid 10:05

    Alla varor du köper har 1 års garanti, om du inte köpt det p.g.a 2.ahands sort eller liknande.
    Om du sedan kan hävda att felet är febrikationsfel och du orkar gå “vidare” med det, så
    har du faktiskt enligt svensk lag 2 år på dig.
    Samma sak med allt detta är att du sparar ditt kvitto av köpet.

    Min personliga erfarenhet genom många år av användande är att
    mastförlängarna från NP är kanon, men mastfoten måste
    man inte ha i samma märke…

    Egen åsikt…

  • anonym-anvandare

    Medlem
    24 september, 2001 vid 12:56

    Tyvärr är det ett för dyrt segel jämfört med dom andra segel märkena,tröst löst att man som kund skall behöva byta toppen själv på sitt Diablo.Jag tror att Simmer eller Arrows är minst lika bra.

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing NEIL PRYDE BRA ELLER DÅLIGT

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.