Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing nervsammanbrott

  • nervsammanbrott

    Publicerad av anonym-anvandare på 8 juli, 2003 vid 00:39

    Jaha då har det hänt. Ett nervsammanbrott bakom hamnkiosken i Varberg.
    Alltihop började på garageuppfarten i Västeråstrakten, där min husbil reonverades under en mycket blåsig majvecka. Medan vinden nära på slet skiftnyckeln ur handen på mig, tröstade jag mig med att vinden nog skulle hålla i sig även nästa vecka då jag skulle till hagapark, eller till och med öka. I samma sekund som sista kabeln på nya generatorn sattes på plats mojnade vinden. Jag tänkte att på öland blåser det nog hårt ändå, så jag drog dit. Med dit hade den generatormonteringsavstängda vinden hittat före mig med en halvtimmes marginal. Det blåste mellan 2,5 och 5,3 sek met, alltså inte kvadrat, i fem hela dagar. Inte ens klockan 14 en helsolig junidag ville vinden infinna sig på haga. Till och med brisen var som bortblåst. Halvt psykbruten efter att ha kluckat å guppat i nästan en vecka drog jag hem igen.
    Väl hemma kom abstinensen snart i form av ett nänujävlaskitnånstansskadetvälfinnasvind-anfall, så jag drog till varberg, men generatorns jordkabel eller nåt måste ha stått i direkt förbindelse med både kattegatt å gud å fan å allihopa, för där blåste det mellan 1 och 3 meter per sekund rakt ostlig vind… i fem dar. Jag gick dock aldrig längre från surfprylarna än att jag skulle hinna rigga vid minsta fjärt. Utom en gång då jag trotsade alla oskrivna regler och tog en promenad från Apelviken till hamnen där jag köpte en hamburgertallrik och satte mig bakom kiosken för att äta. Då kom vinden varvid nästan hela portionen blåste ur händerna, upp i ansiktet och ner på backen, sen blev det vindstilla igen. Det var tur för surfprylarna att jag då hade en halvtimmes promenad tillbaka till husbilen, för under den stunden hann jag byta skepnad från rabiat segel-å-bräd-seriemördare till ganska sugen på att surfa. Dagen efter blåste det stadiga 10 s/m, och trots spöregn så fick man surfa till slut, men jag kommer aldrig att rekomendera någon att börja vindsurfa, för har man en enda gång axat utför en stor våg så är man fast i psykbrytet. / Kluck å gupp Larsa

    kesse svarade 20 år, 10 månader sedan 5 Medlemmar · 11 Svar
  • 11 Svar
  • kallekobra

    Medlem
    8 juli, 2003 vid 05:34

    TJenna,
    Känner igen surfsuget … har suttit här i mölndal med min nya bom i snart 2 veckor utan att kunna komma ut en enda gång.
    Ibland vill det sig bara inte….hoppas prognosen håller i sig…för då blir det Tjörn segling imorgon grin.gif

  • lars_k

    Medlem
    8 juli, 2003 vid 06:13

    Har du nåt bra spot på Tjörn, Kobra-Kalle?
    Ser ut att bli vind idag också, ju…

  • kallekobra

    Medlem
    8 juli, 2003 vid 06:21

    Det finns en vik ett par kilometer från Rönnäng som ser bra ut. Har dock inte varit där ( ännu ).
    Området heter , tro det eller ej, Qballe
    Kör mot rönnäng när du kommit över bron ca 1 mil. sväng vänster in mot Qballe (refug med vänstersväng pil)..fö,lj vägen tills den tar slut.

    Som sagt…har inte varit där ännu …kan ge mer tips imorgon kväll.
    Skall han bli me till tjörn?? vi sticker strax efter lunch tid
    /Daniel

  • lars_k

    Medlem
    8 juli, 2003 vid 07:47

    Aha. Kollade Kuballe på kartan. Jag försöker hitta något ut mot havet västerut med lite vågor. Men det verkar kört på Tjörn.

  • kallekobra

    Medlem
    8 juli, 2003 vid 08:06

    tror det är mest plattvatten som gäller…men eftersom jag inte är någonsurfguru så passar det min 125 liters bräda bra.
    Dessutom skall vi ha med en kille som inte stått på bräda innan.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    8 juli, 2003 vid 08:45

    Nån som ska till VArberg i helgen? Kollade väder på gp nyss… lite regn.. väst 10 m/s…

    /Jonas
    jonas_hstrom@hotmail.com

  • kallekobra

    Medlem
    8 juli, 2003 vid 08:48

    Hade inte litat på GP i en 5 dagars prognos smile.gif
    Men skulle vädret hålla i sig så kan det kanske bli en tur.

  • kesse

    Medlem
    8 juli, 2003 vid 08:53

    Trist med psykbryt.
    Gör som vi.
    Varberg i helgen och sen vidare till europas blåsigaste land, Danmark i typ 3 veckor. Klittmöller, Römö och div andra roliga vågställen + lite superroliga insjöar som finns strategiskt placerade med en himlans massa mil emellan sig.

    Mera Kuling Åt Svenska Folket

  • kallekobra

    Medlem
    8 juli, 2003 vid 08:56

    Har Kesse några bra förslag på ställen att övernatta i denna region?
    Tänkte dra dit i slutet augusti

  • jfk

    Medlem
    8 juli, 2003 vid 09:53

    He he, har haft samma känsla nu. Jag har varit hemifrån (norra Vänern) i två dagar på snart tre veckor, gissa vilka de dagarna det var!? Min surf polare hade två dagar och många timmar på vattnet de dagarna tor-fre (3-4 juli). Sedan dess har man följt och hoppats på väderprognoser men de har alltid ändrat sig i sista stund.
    Ja ja, när det väl är vind är det så kul, men däremellan är det bara en evig väntan… En veckas väntan efter några dagar vind är väl ok, men blir det längre är det riktigt jobbigt…
    Ha det gott alla, jag är inte ensam iaf wink.gif

  • kesse

    Medlem
    8 juli, 2003 vid 12:15

    Vi knoppar i bussen.
    Annars är det bara att beställa info från dansk turistbyrå. Vi fick en hel bunt med brochyrer. Massor av stugor och campingar. På en av kartorna var alla surfställena utmärkta. Lycka till och prova insjöarna, låter sjukt men hur bra som helst. Jag ska försöka skriva en storry om denna resa och namnge och betygsätta alla ställen vi stannar på och vad localsen säger är bra.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing nervsammanbrott

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.