Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Ni som har facit i handen…

  • Ni som har facit i handen…

    Publicerad av alexa på 16 april, 2003 vid 06:50

    Hej! Har varit på Fuerteventura och gått vindsurfingskurs där. Nu kan jag inte tänka mig ett liv utan vindsurfing…
    Ägaren från FlagBeach i Corralejo sagt till mig att inte köpa stor bräda och med mina 66 kg klarar jag brädor på 140-180 liter bra och kommer inte att bli less på den efter första sommaren. Har varit på Surfes Paradise och sett RRD 360 Evolution + Rushwind Reach ,
    som jag (som ingenting kan) tyckte om.
    Frågan är enkel men svaret…? Vad ska jag köpa??? Är RRD 360 Evolution bra bräda? Om man köper ny bräda vilka andra brädor kan ni rekommendera. Vill gärna ha brädan mer än två år om det går. Om man köper två st segel – vilka ska man köpa. Jag bor i Karlskrona och kan lugn påstå att vi har vind här hos oss. Typ av segling… det är inte vågsegling som aktuell i alla fall. Freeride är det, kanske prova på Freestyle i framtiden. Svårt att säga (har surfat bara 15 timmar). Varför ny bräda – för att man kanske kan få hjälp med finansieringen till nya prylar.
    Hjälp mig. Jag tror säkert många andra som är nybörjare också funderar och behöver bra råd.
    Om det är nya respektive begagnade prylar – vad kan ni rekommendera och vilka två segel ska man ha?

    Tacksam Alex.

    alexa svarade 21 år, 1 månad sedan 4 Medlemmar · 4 Svar
  • 4 Svar
  • anonym-anvandare

    Medlem
    16 april, 2003 vid 07:24
  • garage

    Medlem
    16 april, 2003 vid 09:05

    Hej!

    Känner igen dina problem och jag kom fram till följande:

    1. Köp inte nytt om du inte vet vad du vill ha, det blir förmodligen fel. Det finns massor av bra begagnat prylar tex här på konfen.

    2. Du kommer förmodligen behöva 2 brädor rätt snart, den du tittade på tycker jag verkar vettig, den kan du ha som lättvindsbräda sen när du blivit bättre. Sen kommer du förmodligen vilja ha en betydligt mindre bräda rätt snart nånstans i 100L klassen skulle jag tro, det finns också mängder av begagnade sådana.

    3. Ett segel runt 6.0 till 6.5 skulle jag vilja påstå är ens bäste vän om man är hyffsat ny, och sen tror jag inte mindre blir speciellt roligt på den brädan, då blåser det redan för mycket för den. Vad det gäller segel nr2 är det helt beroende på vad du är ute efter. Jag hade nog köpt ett större segel också, tex 8.0 för att få mer tid på vattnet i början. Sen när du köper en mindre bräda kan du komplettera med nåt mindre segel.

    Nu är det säker många som säger helt andra saker här men jag tycker ändå det viktigaste är att du får många timmar på vattnet och inte för mycket grejer att släpa runt på. Sen är det det här med vinden, jag vet inte hur det blåser hos er men här i Göteborg tycker jag det är rätt få dagar det blåser mer än 12m/s men ofta blåser det runt 7 m/s. Har ni ofta över 10 m/s är jag tveksam till den brädan du tittat på.

    Lycka till!

    Mvh Andreas

  • oskie

    Medlem
    16 april, 2003 vid 15:51

    Vad seglade du med för utrustning i furteventura?

  • alexa

    Medlem
    17 april, 2003 vid 06:15

    Tjäna Oskar!

    Ärligt talat kommer jag inte ihåg vilket märke det var. Vi hade två typer av nybörjar-brädor på 220 L och 75 cm bred med centerbord som jag var envis att inte använda (ville få känslan hur svårt det kan bli med mindre brädan laugh.gif). Det blåste rätt bra där (du vet Fuerteventura…) och vi hade barn segel wink.gif på 3.5 eller var det 3.8 nåt sånt. Annars har FlagBeach mest Fanatic brädor.
    Kan fråga Andy (vår instruktör) när jag mailar honom bilder

    / AlexA

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Ni som har facit i handen…

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.