Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing noob överväganden efter kurs

  • noob överväganden efter kurs

    Publicerad av rhizome på 30 juli, 2013 vid 13:17

    Hej,

    Jag har nu gått en kortare kurs strax utanför Barcelona och enl. instruktören lärt mig det jag behöver kunna för att kunna köpa utrustningen och öva själv. Jag tyckte det var riktigt kul och är såklart sugen på att köpa utrustning. Om jag köper utrustning kommer jag göra det här i barcelona eftersom jag får ett bra pris (såklart) av instruktören och vill använda de grejer jag lärt mig under kursen.

    I Barcelona känner jag ingen att surfa med, därför undrar jag hur det är att launcha själv som nybörjare? Bör jag avstå från det? Dessutom föll draken i vattnet ett antal gånger när jag övade vattenstart, är det något jag särskilt bör undvika om jag är ensam eller är det något jag får räkna med och måste lära mig att hantera själv? Är det direkt olämpligt att surfa ensam som nybörjare? Jag är varken bättre eller sämre än vad man normalt är om man tagit en kurs på ca 8 h.

    Vidare så är tanken att jag främst skall använda kiten i göteborgsområdet, har tidigare läst på forumet att strl 12. är lämpligt som enda drake. Jag väger mellan 70 – 75 kg. Min instruktör har föreslagit en strl 10 men med syfte till att surfa i barcelona området. Vad tycker ni att jag borde satsa på? Skall som sagt surfa i göteborgsområdet och västkusten främst.

    Förövrigt kan jag rekommendera Cesar Portas och popkite.com som en riktigt bra instruktör respektive butik om någon befinner sig i barcelonaområdet och vill genomföra en kurs eller handla.

    Hälsningar,

    Rhizome

    tomw svarade 10 år, 9 månader sedan 9 Medlemmar · 18 Svar
  • 18 Svar
  • skanepaul

    Medlem
    30 juli, 2013 vid 18:12

    Det är såklart inte bra att dra ut själv som nybörjare, men har du stor vattenvana så är det väl heller inte det farligaste man kan göra, gå inte ut i för mycket vind när du är själv bara max 9m/s och händer det något oönskat och du känner dig osäker så dra din QR direkt bara, försök inte reda ut situationen.

    Launcha en hybrid/bowkite är super enkelt själv t.ex. med hjälp av hundkrok eller annan förtöjning.

    Tar du bara ditt sunda förnuft till fånga så kommer du fixa det hela, jag är själv helt självlärd på C kite så tro mig det går men var försiktig och viktigast av allt utsätt inte någon annan för fara!

    Kolla också upp spoten du kör på, så du är på rätt ställe med RÄTT vindriktning och även så att stället du launchar på är någorlunda befriat från hinder m.m.

    Vidare till kitestorlek så räcker en 10a långt för din viktklass, köp nått fräscht bara.

  • jonasm

    Medlem
    30 juli, 2013 vid 18:24

    Hej några svar:

    – du ska definitivt INTE launcha själv som nybörjare. Du ska överhvudtaget inte ge dig ut själv som nybörjare (eller avancerad för den delen). Det är olämpligt att kita ensam för alla, oavsett nivå av erfarenhet.

    – I Barcelona är det ofta kitare nere på Castelldefelsstranden söder om stan. Kör ner dit när det blåser och kolla var de andra kör. Gå dit och be om hjälp med att launcha samt fråga om du undrar över något. Kolla storleken på övrigas kites innan du tar upp din. Är det mycket vind och man kör på 7 eller 9 kvm kites så ska du inte skicka upp din 10a eller 12a.

    – Det finns ingen “enda kite” att använda på en spot. Räkna med att du behöver minst 2 kites och helst 3 för att kunna köra i de flesta vindar. Du kan starta med en kite men det innebär inte att du ska skicka upp den i alla vindar på en viss sport.

    – Avseende kitevalet så skulle jag börja med en 10a som din instruktör rekommenderar. Så du kan få så många dagar som möjligt på vattnet innan du åker hem. En 10a kommer du att kunna använda på västkusten också samt senare komplettera med en 7a och en lättvindskite på 14-17 kvm.

    – att du tappar ner din kite i vattnet kommer du att behöva vänja dig vid. Du måste lära dig att hålla den i luften samt att kunna vattenstarta den. Övning ger färdighet. Nybörjarkites är ofta lättare att vattenstarta pga formen (delta / hybrid formen gör att kiten inte “fastnar” lika lätt på vattnet som en C-kite). Kolla youtube på “waterstart kite” så får du bra tips som komplement till det du lärde dig på kursen.

  • jonasm

    Medlem
    30 juli, 2013 vid 18:41

    Läs även wiki samt forumdelen om safety på kiteforum.com:

    http://www.kiteforum.com/wiki/index.php?title=Safe_Kiteboarding_Guidelines

    Som innehåller bla:

    4. AVOID SOLO LAUNCHING
    Solo launching and landing are NOT recommended and should be avoided particularly in stronger winds. Launch with a trained assistant, using reliable audible and visual signals. If solo launching make sure your C kite is properly anchored with a substantial quantity of sand to avoid premature launch. Flat kites require different techniques are should not be undertaken without training or at all in higher winds. Never use untrained bystanders to help you launch or land. Riders have been severely injured by making this easy mistake. Rig your kite for solo launch at the last minute and launch without delay AFTER CAREFUL PREFLIGHTING as serious accidents have happened in only minutes during this stage. If you leave the kite unattended, wrap up your lines, deflate the kite’s leading edge and roll it up. It is best to place the kite in a bag to avoid UV and wind damage. Strumming of lines, litter can cause tangles that could cause an accident on launch. Solo launching of flat kites may cause tangling of wing tips and out of control spinning. Solo launching techniques may differ for C and Flat kites, KNOW what proper techniques apply to your kite.

  • rhizome

    Medlem
    30 juli, 2013 vid 18:55

    @SkånePaul 713619 wrote:

    Det är såklart inte bra att dra ut själv som nybörjare, men har du stor vattenvana så är det väl heller inte det farligaste man kan göra, gå inte ut i för mycket vind när du är själv bara max 9m/s och händer det något oönskat och du känner dig osäker så dra din QR direkt bara, försök inte reda ut situationen.

    Launcha en hybrid/bowkite är super enkelt själv t.ex. med hjälp av hundkrok eller annan förtöjning.

    Tar du bara ditt sunda förnuft till fånga så kommer du fixa det hela, jag är själv helt självlärd på C kite så tro mig det går men var försiktig och viktigast av allt utsätt inte någon annan för fara!

    Kolla också upp spoten du kör på, så du är på rätt ställe med RÄTT vindriktning och även så att stället du launchar på är någorlunda befriat från hinder m.m.

    Vidare till kitestorlek så räcker en 10a långt för din viktklass, köp nått fräscht bara.

    Tack för bra svar! Har blivit rekommenderad detta paketet, några åsikter? http://www.popkite.com/es/product/pack-airush-dna-2013

  • rhizome

    Medlem
    30 juli, 2013 vid 19:06

    @JonasM 713620 wrote:

    Hej några svar:

    – du ska definitivt INTE launcha själv som nybörjare. Du ska överhvudtaget inte ge dig ut själv som nybörjare (eller avancerad för den delen). Det är olämpligt att kita ensam för alla, oavsett nivå av erfarenhet.

    – I Barcelona är det ofta kitare nere på Castelldefelsstranden söder om stan. Kör ner dit när det blåser och kolla var de andra kör. Gå dit och be om hjälp med att launcha samt fråga om du undrar över något. Kolla storleken på övrigas kites innan du tar upp din. Är det mycket vind och man kör på 7 eller 9 kvm kites så ska du inte skicka upp din 10a eller 12a.

    – Det finns ingen “enda kite” att använda på en spot. Räkna med att du behöver minst 2 kites och helst 3 för att kunna köra i de flesta vindar. Du kan starta med en kite men det innebär inte att du ska skicka upp den i alla vindar på en viss sport.

    – Avseende kitevalet så skulle jag börja med en 10a som din instruktör rekommenderar. Så du kan få så många dagar som möjligt på vattnet innan du åker hem. En 10a kommer du att kunna använda på västkusten också samt senare komplettera med en 7a och en lättvindskite på 14-17 kvm.

    – att du tappar ner din kite i vattnet kommer du att behöva vänja dig vid. Du måste lära dig att hålla den i luften samt att kunna vattenstarta den. Övning ger färdighet. Nybörjarkites är ofta lättare att vattenstarta pga formen (delta / hybrid formen gör att kiten inte “fastnar” lika lätt på vattnet som en C-kite). Kolla youtube på “waterstart kite” så får du bra tips som komplement till det du lärde dig på kursen.

    Tack för bra svar !

    Jag har varit nere vid casteldefells ett flertal ggr och som du säger så finns det vid vind folk som kitear där. Skall ta till mig av launch instruktionen du länkade och be andra åkare om hjälp. Kommer inte stanna så länge till i barca men om jag förstår dig rätt så tycker du att en 10a är lämpligt för att få mycket surftid även på västkusten? Jag förstår att det inte är tillräckligt för att täcka all vind men vill ha en drake med bredd. Om du har tid är du välkommen att tycka till om kite valet jag funderar på.

    http://www.popkite.com/es/product/pack-airush-dna-2013

  • skanepaul

    Medlem
    30 juli, 2013 vid 20:51

    Airush DNA är en jättebra kite, kör på det paketet, kommer bli hur bra som helst.

  • jonasm

    Medlem
    30 juli, 2013 vid 21:34

    kollade airrush hemsida samt en buyers guide och det verkar vara helt rätt paket för en nybörjare.

    http://www.thekiteboarder.com/2012/11/2013-buyers-guide-airush/#

    Du kommer att kunna få mycket åktid med en 10a även i sverige och västkusten med din vikt. Som jämförelse så kör jag 50% av tiden på min 9a i sverige (kör mest sthlm och en del i skåne) och jag väger 83 kg. 50% kör jag med 13 men ofta är den iallafall för liten och jag skulle behöva en lättvindskite också / istället för min 13.

    Ska du resa till kiteställen utomlands så är också en 10a klart mer lämplig om du initialt ska ha endast en kite enligt min erfarenhet. Jag har sista 8 åren kitat en hel del och varit ett antal månader Californien, Brasilien, Dom Rep, Egypten, Spanien mm. Fördelning av tid på olika storlekar har varit uppskattningsvis 7a (10%), 9a (80%), 12/13 (10%). Slutsats: om du ska resa till ngt ställe med bra vind så behöver du en mindre kite än en 12a.

  • jonasm

    Medlem
    30 juli, 2013 vid 21:53

    kollade airrush hemsida samt en buyers guide och det verkar vara helt rätt paket för en nybörjare.

    http://www.thekiteboarder.com/2012/11/2013-buyers-guide-airush/#

    Du kommer att kunna få mycket åktid med en 10a även i sverige och västkusten med din vikt. Som jämförelse så kör jag 50% av tiden på min 9a i sverige (kör mest sthlm och en del i skåne) och jag väger 83 kg. 50% kör jag med 13 men ofta är den iallafall för liten och jag skulle behöva en lättvindskite också / istället för min 13.

    Ska du resa till kiteställen utomlands så är också en 10a klart mer lämplig om du initialt ska ha endast en kite enligt min erfarenhet. Jag har sista 8 åren kitat en hel del och varit ett antal månader Californien, Brasilien, Dom Rep, Egypten, Spanien mm. Fördelning av tid på olika storlekar har varit uppskattningsvis 7a (10%), 9a (80%), 12/13 (10%). Slutsats: om du ska resa till ngt ställe med bra vind så behöver du en mindre kite än en 12a.

  • davids

    Medlem
    1 augusti, 2013 vid 15:42

    @JonasM 713620 wrote:

    Hej några svar:

    – du ska definitivt INTE launcha själv som nybörjare. Du ska överhvudtaget inte ge dig ut själv som nybörjare (eller avancerad för den delen). Det är olämpligt att kita ensam för alla, oavsett nivå av erfarenhet.

    Så du stannar hellre hemma eller på stranden om där inte är andra kitare?! Löjligt.. Jag kör ensam överallt hela tiden, selflaunch och selfland. Vet man hur man gör och litar på sin egna förmåga och sin utrustning (som givetvis är checkad) så ska man absolut köra själv!! Bättre det än att inte köra ju. Däremot ska du som nybörjare ALDRIG ALDRIG varken launcha, landa eller köra själv eftersom du fortfarande har “kook-status” och kommer skämma ut dig förr eller senare med skador på dig, kiten eller andra som följd.

  • kitemaster

    Medlem
    1 augusti, 2013 vid 18:32

    Vill du ha tag på ett DNA-paket med svensk garanti och support kan du höra av dig till oss på Kite.se. Tror vi ligger rätt lika popkite prismässigt också.
    Du kan antingen komma förbi centret på Badvägen 2 i Lomma, eller ringa Michael direkt på 0721 582 777.

    Good winds!

  • tomw

    Medlem
    1 augusti, 2013 vid 19:30

    Bra att ni tar hand om killen. Trodde det var en troll.

  • skanepaul

    Medlem
    1 augusti, 2013 vid 20:15

    Jag har själv senaste 11 åren kitesurfat i sverige, danmark, tyskland, egypten, spanien, grekland, australien, usa, dominikanska, mexico m.fl. och jag ser inga problem i att selflauncha. 🙂 🙂 🙂

  • joakim_a

    Medlem
    5 augusti, 2013 vid 14:21

    Det är inte så svårt att starta med en hundkrok, kör inte i för mycket vind bara och kontrollera att kroken sitter riktigt fast i marken innan du använder den. Ett tips är att sätta ett rep med en större kabinhake på repet och koppla i bommen.
    Sen vänder du upp kiten för att se att linorna är korrekt och du kan sedan testa att röra kiten, utan att starta den helt.
    Ha alltid din säkerhetslina inkopplad i kiten när du gör detta.
    Föredrar min kundkrok före folk när jag landar och startar då jag inte behöver bry mig om att göra en massa gester för att få ner och upp draken.
    Se efter vad de andra har för kites uppe så att du inte överriggar dig.
    vindmätare är guld värd också.

  • lima-ko

    Medlem
    5 augusti, 2013 vid 16:14

    @Joakim_a 713869 wrote:

    Föredrar min kundkrok före folk när jag landar och startar då jag inte behöver bry mig om att göra en massa gester för att få ner och upp draken.

    Ehhh va?

  • pjoter

    Medlem
    7 augusti, 2013 vid 10:20

    Tänk på att placera hundkroken å ett smart ställe så inte alla går å snubblar över den.

    har aldrig förstått vad som är så jippie med hundkrok. Kör till stor del ensam och har aldrig haft problem med att ta upp/ner kiten utan krokar å meck. Varken på foil eller tub.
    Är det lite fritt på stranden lägger man bara kiten rätt, sträcker upp linorna å kör. Å landa är ju bara att dra i en framlina så lägger den sig perfekt. Alternativt gå med linorna till kiten eller dra safety.
    Å är det andra människor på stranden är det väl bara att säga till.

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing noob överväganden efter kurs

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.