Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing North kitesele skaver och kliar.

  • North kitesele skaver och kliar.

    Publicerad av marcusgbg på 18 september, 2015 vid 08:34

    Har en North kitesele som är i rätt storlek. Och oavsett hur hårt jag än spänner åt den så börjar det klia efter ca 45min.. huden blir röd och skavd och ja man blir galen. Är väl för att den vrider sig lite. Aldrig testat utan våtdräkt men testat flera olika våtdräkter.
    Det är en sån här sele.
    http://www.briskites.com.au/news/?p=759

    Funderade på att köpa en ny utan massa plast på insidan utan med mer neopren på insidan. men hörde från en på surf.se att han hade haft liknande problem med sin sån.

    Och ja man blir fan galen när det börjar klia……

    Några tips? Inte sugen på att byta till sittsele. Och segt att köpa en ny för ja 1500 om det blir samma problem.

    sala svarade 8 år, 6 månader sedan 7 Medlemmar · 9 Svar
  • 9 Svar
  • mannest

    Medlem
    18 september, 2015 vid 10:43

    Är du säker på att det är selen som kliar och inte våtdräkterna?

    Jag har samma problem som du, på vågsurfing går det helt utmärkt, inget kliande. Sedan med sele på, börjar det klia helt galet efter ca 30 minuter och man får bara sluta för dagen. Jag har löst det genom att köra med rashguard under våtdräkten alt bara en t-shirt under och då går det fint. Har även samma problem på vintern om jag har dåligt tvättade underställ.

  • marcusgbg

    Medlem
    18 september, 2015 vid 13:10

    Tack för svar. Skall prova en rashguard idag tänkte jag..Hoppas det löser det. och har som sagt två olika våtdräkter jag kör med.. Tvättar dem i sötvatten mellan gångerna. Så tror inte det.. Har en gammal midjesele som jag använder när jag vindsurfar och aldrig upplevt problem med den. Dock är den inte bra till kite.. Så bara använt den till vindsurfing. .

    Har dock haft en teori om våtdräkten också innan.. Hmm.. Kör ripcurl nu.. Alltid kört Neil Pryde innan när jag vindsurfar.. kanske får byta tillbaka om det är det det beror på.. men känns mest att det är nåt med selhelvetet…

  • tomw

    Medlem
    10 oktober, 2015 vid 21:27

    Har läst på Seabreeze forum att man kan vara allergisk mot neoprene i våtdräkten.. Inte ovanligt.

  • astor

    Medlem
    12 oktober, 2015 vid 16:13

    Jag köpte en likadan sele. En North Styler. Jag har gjort en del styrkelyft, tyngdlyftning och brottning, åkt mycket snowboard och wakeboard. Kanske därför så har jag ett ganska köttigt brottar-arsle, en förhållandevis klen midja men en korsrygg som pallar tunga marklyft. Jag trodde att en North Styler skulle passa min konstigt tränade kropp eftersom den ser ut att vara lite “figursydd”. Jag hade fel. Selen skaver, klämmer och bråkar. Blev ledsen. Ville bränna skräpet. Men är för snål. Mycke pengar. Arg på North.

  • marcusgbg

    Medlem
    15 oktober, 2015 vid 09:20

    Provat med rashguard. hjälper lite. Kunde köra ca 30 min längre utan kli. Provade en annan äldre Northsele som va lite större. Alltså större i ryggen osv. Inte storlek. Och den kändes bättre. Så får väl bli att köpa en ny sele.

    Frågan är bara om man ens skall försöka sälja sin gamla. Tänk om näste stackare också får det jävla skvandet som kliar.. Vill inte unna min värsta fiende det.

  • pelle-surf

    Medlem
    15 oktober, 2015 vid 10:03

    Jag tycker bara att det låter ganska osannolikt att det är selen som är orsaken till att det kliar. Jag kör även ripcurl dräkt och både freeridar på tt bräda med ordentligt drag i selen och kör vågor då selen vrider sig mycket, har nog aldrig haft problem. Däremot så har det kliat o irriterat som tusan ett par gånger, har då upptäckt att det fastnat väldigt små gräs/tistel strån i flashfodret på dräkten. När jag tog bort dessa så försvann problemet. Kolla insidan på dräkten väldigt noga om du nu inte redan gjort det.

  • tomw

    Medlem
    16 oktober, 2015 vid 17:37

    Jag köpte en ny Engine sele. Kört 13 timmar på den, en 3 timmars session. Jämfört med min Mystic är den i en helt annan klass. Mindre hög, man kan ha den lite löst, rider inte upp, klämmer inte. Fantastiskt. Slänga alla andra…

  • _dave

    Medlem
    21 oktober, 2015 vid 14:42

    Where can you get engine harnesses?

  • sala

    Medlem
    30 oktober, 2015 vid 19:21

    de har inte kommit till europa än! boardclub.se samt slingshot återförsäljare kommer ha dem snart på lager! Lägg förorder för bättre pris!

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing North kitesele skaver och kliar.

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.