Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing North Rebel 08 / Liquid force Hifi 08

  • North Rebel 08 / Liquid force Hifi 08

    Publicerad av jode på 19 juli, 2009 vid 18:45

    Min flickvänn köpte en Liquid force Hifi 08 9kvm som första kite men tycker inte alls om den, för snabb och för svår tycker hon, så vi har bestämmt oss för att sälja den och handla nått annat, för man ska jhu ha kul när man är ute och kör. Och hon kör riktigt bra på min North Rebel.

    Nu är de så att jag kollade in en North Vegas 08a, 9kvm men undrar om den är ett bättre val för henne, eller om jag kan vänta mig samma klagosång och sura miner på stranden ifall vi köper denna kite? 🙂

    Har sökt,läst och grubblat, så tänkte fråga här, för folk som kanske har råd , eller andra tipps på idiotsäkra kites för en nybörjartjej..

    Tack i förhand. :santa::santa::santa::santa::santa::santa::santa:

    skotten svarade 14 år, 10 månader sedan 12 Medlemmar · 20 Svar
  • 20 Svar
  • danielnilsson

    Medlem
    19 juli, 2009 vid 18:48

    Cabrinha Ids 09 är riktigt nybörjarvänlig och man har riktigt skoj med den även när man lärt sig åka
    otrolig depower

  • roland

    Medlem
    19 juli, 2009 vid 21:14

    Testa testa testa……….vilken size e det på rebelnn då???? byt med henne…….vegas kan vara bra men e riktad till samma målgrupp som Hifi så det e nog ingen ide….

  • emill

    Medlem
    19 juli, 2009 vid 21:26

    Jag kör Rebel -08 12m2. Har låtit tjejen testa i lätta vindar och som du själv säger är den inga konstigheter med Rebeln.
    Min kompis kör Vegas -07 10m2. Har bara testat hans drake en gång. Min bedöming ur ett nybörjarperspektiv är att Vegas är betydligt svårare att få upp upp vattnet. Hyggligt med depower men kräver annorlunda teknik för att flygas, alltså en påpekbar skillnad!

    Jag skulle valt Rebel eller liknande model pga de fina nybörjar engenskaperna. Det viktiga är ju att ha roligt 🙂

  • skanepaul

    Medlem
    20 juli, 2009 vid 06:30
    Jode;560215 wrote:
    Min flickvänn köpte en Liquid force Hifi 08 9kvm som första kite men tycker inte alls om den, för snabb och för svår tycker hon, så vi har bestämmt oss för att sälja den och handla nått annat, för man ska jhu ha kul när man är ute och kör. Och hon kör riktigt bra på min North Rebel.

    Nu är de så att jag kollade in en North Vegas 08a, 9kvm men undrar om den är ett bättre val för henne, eller om jag kan vänta mig samma klagosång och sura miner på stranden ifall vi köper denna kite? 🙂

    Har sökt,läst och grubblat, så tänkte fråga här, för folk som kanske har råd , eller andra tipps på idiotsäkra kites för en nybörjartjej..

    Tack i förhand. :santa::santa::santa::santa::santa::santa::santa:

    Finns inget enklare (men kanske lika enkel 🙂 ) än Naish Cult!

  • pjoter

    Medlem
    20 juli, 2009 vid 07:21

    Är din kite en 9a också så byt för tusan, du vill väl inte köra runt på en tråkig nybörjarkite. 🙂 Är det däremot en 12:a du kör kommer du nog ha svårt att hitta en 9:a som är lika lugn (slö).

  • skotten

    Medlem
    20 juli, 2009 vid 07:24

    I agree, the LF is actually a really decent kite, and 9’s are pretty hard to find that are slow, then you would be looking at buying a (excuse the term) shittier kite. I would say stick with the LF and get her to ride it hard, it may take a little longer to get into it, but it will make her a better rider for it at the end of the day.

    Does the LF have different mount points so you can move the front lines forward a little to chill it out a little in the turns?

  • jode

    Medlem
    20 juli, 2009 vid 08:09

    Så här ligger det till, vi gick kursen tillsammans och har kört lika mycke. Jag köpte en 14kvm North Rhino 08a, och en 10kvm North Rebel 08a.

    Hon köpte en Liquid Force Hifi 9km 08a.

    I början gick vi ut tillsammans med Hifin, och i början är fan inget lätt. Båda flög runt som idioter hehe. Senare När Rebeln hade kommit testade vi den, och fick till en sjukt najs dag, där vi båd körde fram o tillbaka osv osv.

    Vid senaer tillfälle började vi gå ut med vars en kite, och då dröjde de inte länge innan hot om att ta fram kniven och hugga sönder Hifin hördes.

    Ska ner idag, och låta henne kör min rebel 10a, så ska jag köra Hifin och se hurfan det går! Säkert en vanesak, men Rebeln kan man va mer hård mot utan att bli straffad om man säger så.

  • skotten

    Medlem
    20 juli, 2009 vid 08:42

    yeah but we all like a bit of punishment : ) and personally, I think the LF can take more of a beating than the North can anyday : )… we have all had that “oh fuck” feeling dude, its normal… a north is like a hot chick that wont let you touch her ass… do the right thing… go with the wild one instead…

  • pjoter

    Medlem
    20 juli, 2009 vid 08:58

    Hahaha, fin liknelse! 🙂

    Håller helt med, ge er ut nångång till tillsammans om du vill ha mer kitekoll innan du ger dig på LF:en igen.

    Men de bästa är faktiskt att hon får Rebelen då den nog är en bättre allroundkite till henne och du har en fin uppsättning i en 9a å en 14. Ge dig ut med 9:an och skit i brädan. Bodydragga som en tok, relauncha å lek med kiten så du kan den ordentligt. Alla har så grymt bråttom att komma upp å köra på brädan men det bästa efter en kurs är oftast att ge sig ut å träna kitekontroll med sina egna grejer innan man släpar med sig brädan ut. Man slipper måga svordomar när man ska starta en bråkande kite medans brädan hela tiden driver in i linorna.

  • pjoter

    Medlem
    20 juli, 2009 vid 09:01

    Och det viktigaste glömde jag ju….

    Det är bättre du ger dig ut med 14 för i dom vindarna den funkar bra är det betydligt säkrare att lära sig. Så hon tar 10 å du 14 å sen har ni skitkul på vattnet. 🙂 Sen när du har koll så tar du 9 och hon tar kameran å fotar dig när du gör tuffa trick. Och dom dagarna det blåser dåligt ger du henne 14 å du sitter på stranden å dricker pils. enkelt va?

  • mjersen

    Medlem
    20 juli, 2009 vid 10:11

    vi kan ju testa att rigga om knutarna på den med. finns sinnes många inställingar på hi-fajn, vet dock inte alls hur dom funkar men det kan vi lista ut. jode, du skaulle ju fan kört hi-fi istället =)

  • jode

    Medlem
    20 juli, 2009 vid 18:01

    Ja, jag körde den lite idag, Sjukt ovant hehe, och i svängarna var de fan lätt att man lyfte, så där är en hel del mer kraft i den än i rebeln hehe, men jäävligt ovant.

  • kitemaster

    Medlem
    20 juli, 2009 vid 18:18

    Haha vad mycket tokiga svar!

    Du har helt rätt i dina iakttagelser att Rebel är mycket snällare än Hi-Fi’n. Det är ju för fasen en c-kite!

    Sen är det en smaksak vad man vill göra med sin åkning, jag skulle inte kalla Rebel för en “tråkig nybörjarkite”. Men vill du köra som mjersen med mycket pop och unhooked så är nog Hi-Fi rätt val. Vill du ha en högpresterande allrounddrake där du mest kör ikrokat tycker jag du ska välja Rebel.

    Det bästa är att du har testat själv och gjort egna iakttagelser, följ den känslan så blir det säkert bra.

  • olandstoken

    Medlem
    20 juli, 2009 vid 23:54
    kitemaster;560405 wrote:
    Haha vad mycket tokiga svar!

    Du har helt rätt i dina iakttagelser att Rebel är mycket snällare än Hi-Fi’n. Det är ju för fasen en c-kite!

    Sen är det en smaksak vad man vill göra med sin åkning, jag skulle inte kalla Rebel för en “tråkig nybörjarkite”. Men vill du köra som mjersen med mycket pop och unhooked så är nog Hi-Fi rätt val. Vill du ha en högpresterande allrounddrake där du mest kör ikrokat tycker jag du ska välja Rebel.

    Det bästa är att du har testat själv och gjort egna iakttagelser, följ den känslan så blir det säkert bra.

    Rebel fungerar ju förvisso väldigt bra för freeride, och är förmodligen rätt drake för ert behov . Namnet Hifi tyder ju kanske på att den är lite mer anpassad för finsmakare som kommit en bit med sin åkning om inte annat.
    Men en tråkig nybörjardrake är inte rättvist att kalla Rebel. Det är en högpresterande allroundkite som funkar för de flesta åkstilar. Från nybörjare till världselit. 🙂
    Yepp jag är partisk, men jag står för det 😉

  • call3

    Medlem
    21 juli, 2009 vid 07:26

    Köp en North Rhino 09 9kvm till henne!

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing North Rebel 08 / Liquid force Hifi 08

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.