Senaste nytt Forums Kitesurfing Snökite North Rhino 9 för snökite?

  • North Rhino 9 för snökite?

    Publicerad av lemorne på 19 november, 2007 vid 18:25

    Hej

    Var på Mauritius i höstas och blev fast för Kitesurfing, gick nybörjarkurs och köpte utrustning. Vill nu prova snökit, kan jag ha min kite jag köpte tror hi? Vad är det som skiljer en snökit mot en “vattenkite”? (Förutom storleken, att man brukar ha mindre i snö) Vilken vindstyrka tror ni att jag som nybörjare kan köra min Rhino 9: på?

    Skidor, är det något som är lättare än nått annat? Långa, korta skidor? Smala breda twintips….

    Har stuga i Fjätervålen, där blir det perfekt att köra i vinter. Finns det några instrukrörer i det området, eller är det sälen som gäller?

    /David

    cortex svarade 16 år, 5 månader sedan 11 Medlemmar · 26 Svar
  • 26 Svar
  • milkman

    Medlem
    19 november, 2007 vid 19:56

    http://www.vemdalenskitecenter.se ligger väll lite närmre va??=
    Annars har du rätt stort nätverk här: http://www.kiteakademin.se (borde vara uppdaterad å fin till jul i alla fall)

    Du kan köra din kite, så fort du får den att flyga så kan du köra. Kör du i djupare snö så funkar dina lössnölagg bäst. Men det spelar liten roll vilka du har i början.

    Du kan använda vilken kite som helst på snö… Men inte vilken snökite som helst på vatten. Min priolista på en snökite gör att jag valde öppna cellers foil på snö (äkta snökite, men funkar inte på vatten). Idag säljer jag dem från http://www.ozonekites.se .(skall tilläggas att jag kör kite på tur, och för topturer, skulle jag bara frestyla runt stugan så skulle jag köra mina vanliga kiter):
    1: Lätt att starta ensam, och landa också. (Foilkite)
    2: ALLTID säker att starta och landa själv. (Foilkite med öppna celler är bäst på detta, även om det oftast går med andra lösningar som femtelina tubkiter mm också, det är gången jag måste men det inte går jag inte vill vara med om)
    3: Lätt att bära med sig. (i vikt och storlek) (Foilkite)
    4: Tålig konstruktion (som kan släppa ut övertryck)
    5: anpassade material (duk och bridle linor som håller, även för att släpas i skare)
    6: Sen kommer prestandakraven.
    7: Bonus om väskan är bra så slipper man köpa en för att konka bräda/skidor med också.

    På vatten kommer prestandakraven först, då går foil bort helt och det blir tubar, Rihnon skulle säkert funka för mig.

  • cortex

    Medlem
    20 november, 2007 vid 10:41

    Tjena David!

    Kul att du blivit biten av kiting. När det gäller snowkiting så finns det hur mycket fina snowkitespots som helst i Sveriges norra delar. Hoppa in på http://www.kitenation.se och hör efter på norrlands-forumet; jag är rätt säker på att det är några som brukar hålla till vid Fjätervålen.

    Vill bara påpeka att Jens i sitt inlägg utgår 100% ifrån hur Ozones kites uppför sig… (samt att han givetvis pushar för att man ska ha dubbla uppsättningar kites :smirk: )

    Tänkte lämna lite extra kommentarer på hans punkter. Värt att tänka på är att jag då utgår rätt mycket från hur Flysurfers kites (closed cell) funkar.

    > 1: Lätt att starta ensam, och landa också. (Foilkite)

    Japp.

    >2: ALLTID säker att starta och landa själv. (Foilkite med öppna celler är >bäst på detta, även om det oftast går med andra lösningar som femtelina >tubkiter mm också, det är gången jag måste men det inte går jag inte vill >vara med om)

    Vill även lägga till att en modern FS-kite också är grym på detta.

    >3: Lätt att bära med sig. (i vikt och storlek) (Foilkite)

    Dessutom slipper man släpa en pump och frysa om fingrarna när man ska pumpa upp kiten.

    >4: Tålig konstruktion (som kan släppa ut övertryck)
    >5: anpassade material (duk och bridle linor som håller, även för att >släpas i skare)

    Japp, de flesta tubar har bridle-attachments som sitter på framsidan av LE vilket gör att de ofelbart slits hårt vid ex vis. skare.

    >6: Sen kommer prestandakraven.

    Hmm, jag förstår inte riktigt varför man ska låta prestandan hamna så långt mer på listan…

    >7: Bonus om väskan är bra så slipper man köpa en för att konka bräda/>skidor med också.

    Japp. Men å andra sidan kan det vara surt att behöva betala för 2-3 “dyra” väskor när man köper sin quiver eftersom man bara kan använda en åt gången.

    >På vatten kommer prestandakraven först, då går foil bort helt och det blir
    >tubar, Rihnon skulle säkert funka för mig.

    Om man bara kör med Ozone-foils (öppna celler) så förstår jag resonemanget…. öppna celler på vatten är inte kul. Men att hävda att alla foils är lika är ju fel. Prestandan på Speed2 (superhögt AR), Pulse2 (low/medium AR) och Psycho3 (medium/high AR) är det inget fel på; de matchar, och överträffar på vissa punkter, tuber inom samma kategorier. De FS kites har emot sig är ett något högre pris… men då slipper man ju å andra sidan ha dubbla uppsättningar kites. :cool2:

    Nåja, efter ovanstånde utlägg så tycker jag att du ska testa att köra med din Rhino 9’a, det kommer säkert att funka fint. På packat underlag så kommer du att kunna köra i väldigt lite vind.

    BTW, här har du en länk till en site som listar skolor med KSA-certade instruktörer:

    http://www.kitecenter.se

    Om du däremot redan är duktig på vatten och en van skidåkare så klarar du dig nog fint utan att ta en kurs. Häng med några andra snowkitare så får du kläm på det på nolltid.

    /Kaj(Tech)

  • milkman

    Medlem
    20 november, 2007 vid 16:31

    Dubbla kiter har man ju bara ifall kraven är så olika på vintern/sommaren att det inte går att möta med en kite. Men som sagt, alla vattenkiter flyger på vintern också, både Rihno och Speed2 tex.

    @Cortex 429657 wrote:

    >4: Tålig konstruktion (som kan släppa ut övertryck)
    >5: anpassade material (duk och bridle linor som håller, även för att >släpas i skare)

    Japp, de flesta tubar har bridle-attachments som sitter på framsidan av LE vilket gör att de ofelbart slits hårt vid ex vis. skare.

    Det har jag aldrig sett en enda kite som har. Jag har bara sett dom på undesidan längst LE. Jag kanske missförstod, men det kvittar nog ändå då de oftast har kapslade bridles precis som våra Foilar. Det är bridles utan kapsling som slits hårdast, oavsett typ av kite.
    En fotnot är att ett annat märke lagar de foils de inte skickar till sin leverantör för garanti på samma ställe som vi lagar våra foils. Det märket lagar rätt många sprängda celler och utryckta bridle attachments. Så det verkar som det skilljer lite mellan märkena.
    @Cortex 429657 wrote:

    >6: Sen kommer prestandakraven.
    Hmm, jag förstår inte riktigt varför man ska låta prestandan hamna så långt mer på listan…

    /Kaj(Tech)

    Skulle det komma högre upp så är det ju bara tuber som gäller. Dom är helt enkelt bättre än foil när de ska möta mina krav.

  • tobas

    Medlem
    20 november, 2007 vid 17:27

    Tjaba Lemorne!
    De är rätt unika både Jens o Kaj. Skulle nog t o m hålla Jens för att vara aningens unikare i alla fall då det gäller att fälla kommentarer(otvivelaktiga sanningar) runt kitingen som klockrent passar marknadsstrategin runt Ozone. Men det är ju iofs inget konstigt med det 😉

    Själv kör jag Peter Lynn och har trots idogt testande inte hittat någon kite jag vill byta med rakt av. Dessa kör jag både sommar som vinter. De är ett gott alternativ till de andra två foilmärkena även om den inte är bäst i alla aspekter.

    Uppfattar de i många lägen som betydligt säkrare på snön än de opencells jag testat och sett köras i min närhet. Men sånt kan ju iofs handla om andra saker, som vem som styr mm.

    Du har kanske hört det förr och kommer säkert höra det igen men jag säger det ändå. Testa dig fram för det finns så många aspekter hos kiterna som man inte kan läsa sig till eller ens få förklarat för sig. Om du vill läsa lite så kan du ju ändå kolla in på http://www.peterlynnkiteboarding.com och läsa om deras nya skapelse”synergy” som jag själv verkligen ser fram emot att få testa.Tills dess så duger mina Venoms gött ;-).

    Tycker väl iofs att “synergyn” är aningens för lik Ozones vinterkiter för att falla mig helt i smaken men det lär nog beställas en eller några Rastas när de släpps 😉

    Kaj skulle vara skoj att testa Pulse 2 vid tillfälle. Vad är det för skillnad förutom bättre depower jämfört med ettan???

    Surf´s Up / Tobas

  • cortex

    Medlem
    20 november, 2007 vid 18:53

    @Milkman 429719 wrote:

    Det har jag aldrig sett en enda kite som har. Jag har bara sett dom på undesidan längst LE. Jag kanske missförstod

    Ja. Det är själva attachment-pointen som jag sett bli sliten på några bowkites. Dvs sömmarna på patchen som håller fast tampen som sitter på LE (kul mening det där blev).

    @Milkman 429719 wrote:

    men det kvittar nog ändå då de oftast har kapslade bridles precis som våra Foilar. Det är bridles utan kapsling som slits hårdast, oavsett typ av kite.

    Tja, det är ju avägning mellan om man har höga toleranser för stretch i sina kites/linor eller inte. En kapslad bridle är svårare att få att hålla jämn längd. Det kommer Ozone också att märka när de börjar bygga mer komplexa mixer-system. De är tämligen ovanligt att man drar av en bridle (även om den är okapslad som i FS’s fall) mot skare. Om bridlen fastnar helt i något pajar LCL’en (en mycket kort lina med noga förutbestämd brottstyrka som sitter mellan skärmen och bridlarna) i 90% av fallen innan bridlen skadas. Annars åker bridlen. Bägge dessa är betydligt billigare att byta ut (LCL: 1 kr, Bridle: ca 50 kr) än om skärmen rivs sönder eftersom inget annat, billigare, gav vika. Givetvis kan det ändå uppkomma situationer när skärmen skadas även om man har LCL’er etc. Men det minskar helt klart risken för det.

    @Milkman 429719 wrote:

    En fotnot är att ett annat märke lagar de foils de inte skickar till sin leverantör för garanti på samma ställe som vi lagar våra foils. Det märket lagar rätt många sprängda celler och utryckta bridle attachments. Så det verkar som det skilljer lite mellan märkena.

    Ha ha, fy fan. Så vi ska dra igång pajkastningen på allvar alltså? Rätt många, hur många är det?
    Han har lagat 4 kites åt mig hittils. Var nog bara en av de kitesen som var allvarligt skadad och blev dyr att fixa (för mig då alltså).
    Under hela 2007 har jag skickat färre än 5 kites till FS för garantireparation.

    Vet ju även att det sprängts rätt många open-celled kites av “ditt” märke under vintersäsongen 06/07. Mao är de långt ifrån oförstörbara de heller. Vilket inga kites är. Oavsett märke.

    Har vi rett ut denna sak tillräckligt nu?

    @Milkman 429719 wrote:

    Skulle det komma högre upp så är det ju bara tuber som gäller. Dom är helt enkelt bättre än foil när de ska möta mina krav.

    Shit! Vad har du för kinky krav? Eftersom du näppeligen har närmat dig Aaron Hadlow i åkskicklighet sedan senast jag såg dig köra så är det knappast på den punkten foils inte “möter dina krav”.

    Fan, jag trillade dit igen. Hörru Jens, hur kommer det sig att vi alltid börjar “battla” så snart vi skriver i samma tråd på ett forum? Har vi inget bättre för oss? Har vi inga liv?
    Tydligen inte… :crazy:
    Ska man se det positiva i det hela så leverera vi iaf högkvalitativ förnedringsmedia (vår egen förnedring då alltså) åt läsarna. :tongue:

    Åter till tråden. Tobas får stå som den vettiga i denna tråd ihop med David. Håller med honom, testa så många olika typer/märken av kites du kan. Mycket bättre att bilda en egen uppfattning än att få en skyfflad ner i halsen.

    Tobas, klart du ska få testa Pulse2. Jag är sugen på att testa Synergyn också. Kommer troligen upp en sväng till Åre i vinter så då får vi ut och lattja!
    Du hittar mer om vad som är nytt på Pulse2’an i min reseberättelse från FS’s importermöte, och den hittar den på Kitenations förstasida.

    /Kaj(Tech)

  • grozzny

    Medlem
    21 november, 2007 vid 09:41

    En annan kite som är värd att testa (givetvis, då jag är distributör av dessa) är Radsails EVO2. Precis nyinkommen till Sverige!

    Priserna är extra intressanta, kompletta:

    EVO2 6m 4995:-
    EVO2 8m 5695:-
    EVO2 10m 5995:-
    EVO2 12m 6595:-

    Information på hemsidan läggs upp denna vecka.

    länk: http://www.snowkiting.se/kiting/evo-radsail/RS.pdf

    Inser att detta blev ren reklam, men det är väl det som de flesta föregående inläggen handlat om också!?

    //Powerkite.se

  • lemorne

    Medlem
    21 november, 2007 vid 13:33

    Tack för all reklam och annan input.

    Jag tror att det enklaste blir att jag provar min Rhino 9 i lite svagare vindstyrkor, vilka vindsyrkor tror ni på för mig som är en 85 kg nybörjare?

    Sen lånar jag nån snökite av någon vid tillfälle för att känna lite på skillnaderna.
    Kanske köper jag en mindre snökite som ungarna (8 och 10 år) kan prova på och sen ärva, får se om det är nån som kan komma med ett bra förslag och pris.:cool2:

    Är det nån från Falun med omnejd i forumet som kommer att vara på sjön Runn i vinter?

    /David

  • milkman

    Medlem
    21 november, 2007 vid 13:54

    Botten på packad snö är nog när kiten flyger. Du borde kunna köra till ca 10m/s utan att stressas ihjäl, men du kan ju hålla dig en bit under tills du känner dig trygg. Ha med dig någon på isen så du får lite hjälp med landning/start så länge du känner dig osäker. Det är skitkul, lycka till.

  • kitemaster

    Medlem
    21 november, 2007 vid 19:57

    Vad är det för årsmodell på Rhinon?

  • grozzny

    Medlem
    21 november, 2007 vid 23:10

    @LeMorne 429842 wrote:

    Tack för all reklam och annan input.

    Kanske köper jag en mindre snökite som ungarna (8 och 10 år) kan prova på och sen ärva, får se om det är nån som kan komma med ett bra förslag och pris.:cool2:

    /David

    För barn i den åldern skulle jag rekomendera en mindre vanlig 4-linorskite. Exempelvis Radsails 3.0m (1850:-). Enkla att lära sig på och ger lagom med kraft och inte mycket lyft vilket absolut är att föredra för nybörjare och framförallt för barn. Dock blir väl detta mer en ren present till dina barn.. För dig skulle den iofs funka utmärkt för långfärdsskridskor!

    http://www.powerkite.se

  • lemorne

    Medlem
    22 november, 2007 vid 07:37
    kitemaster;429919 wrote:
    Vad är det för årsmodell på Rhinon?

    Årsmodell 07 med med sand från Mauritius…

    /David

  • kitemaster

    Medlem
    22 november, 2007 vid 11:42

    En mycket säker drake med god depower. Nedre gränsen av vindregistret på snö tror jag hamnar runt 5 m/s och 8 m/s på vatten (beror mycket på vilken bräda du använder). Övre behagliga gränsen ligger nog runt 11 m/s på fjället och 14 m/s på vattnet.

    Med erfarenhet kommer du kunna hålla den draken upp till 20m/s på vatten och något mindre på snö. Men vänta tills du är riktigt säker på grejerna innan du tar ut den i så starka vindar!!

    Lycka till!

  • gonzo

    Medlem
    22 november, 2007 vid 17:54

    hehe 20 ms med en 9a??
    det skulle jag inte rekomendera. själv har jag varit ute när det låg rut 18 ms med min xbow 9a å det va inget kul kan jag säga efter 15 ms ska man rigga om till en mindre kite om man ska ha kul.
    å jag ska tillägga att jag väger dryga 90 kilo

  • johanw

    Medlem
    22 november, 2007 vid 18:06

    jag körde me en 9a föra vintern.. eller 1 dag va allt jag fick.. men de va najs man behöver fan inte mycket vind:)

  • johanw

    Medlem
    22 november, 2007 vid 18:07

    @gonzo 430102 wrote:

    hehe 20 ms med en 9a??
    det skulle jag inte rekomendera. själv har jag varit ute när det låg rut 18 ms med min xbow 9a å det va inget kul kan jag säga efter 15 ms ska man rigga om till en mindre kite om man ska ha kul.
    å jag ska tillägga att jag väger dryga 90 kilo

    hehe de e sant jag har virt me:) en 5a o en 9a va de som kördes.. blåste helt sjukt!!! e så i skåne land vet du…

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Snökite North Rhino 9 för snökite?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.