Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing NP’s varma skor. Välja tjocklek.

  • NP’s varma skor. Välja tjocklek.

    Publicerad av carl-r på 14 september, 2008 vid 20:39

    Jag har np’s låga skor med nya utseendet till sommarbruk. Tänkte köpa nya höga skor och troligvis NP. Hittils har jag på vintern har använt ett par som egentligen är till för dykning och som är rätt grova i sulan. De är sköna men de är väldigt ostabila undertill, känns som man står å balanserar på gel-kuddar typ. Nu funderar jag på om det är neoprenets tjocklek eller om det måste till gummisula på 4-5 mm för att få till den effekten?
    Jag står och väger mellan “Neil Pryde 5000 HC Round E-Zee 6 mm”, “Neil Pryde 3000 HC Round 4 mm” och “Atan Hot Mistral 6,5mm”.
    Jag vet att Atan har fått väldigt mycket rekommendationer men jag provade Atan polar i veckan och den hade ett band runt som var rätt obekvämt att stå på. Jag blev lite tveksam, och dessutom så tycker jag att mina np sommarskor sitter som handen i handsken. Inga konstiga sömmar som skaver eller nåt att klaga på.
    Sen har jag också ett par neoprenstrumpor som jag tidigare har gillat men som jag testade i sommarskorna nu senaste surfet igen och då kändes det inte alls trevligt längre utan snarare halt och ostabilt. Jag kanske har blivit mer kräsen med fotkänslan.

    Är det stor skillnad i fotkänsla mellan 4 och 6 mm? 4mm + 1,5 strumpa vs 6 mm?
    Är det någon som har använt både Atan Hot Mistral och någon av nya NP dojorna ovan (inte de gamla serierna) som kan säga nåt om skillnaden?

    dr-masse svarade 15 år, 8 månader sedan 5 Medlemmar · 7 Svar
  • 7 Svar
  • andreas-h

    Medlem
    14 september, 2008 vid 21:35

    Atan er det bedste valg. Ingen andre bruger latex som er det mest fexible materale og har ægte “bare foot” feeling. Se evt boardseekermag som kraftigt anbefaler dem. Madisson med splittoe i 3 mm har jeg sejlet hele vinteren sidste år. Kun hvis du har tendens til kolde tæer behøver du hot mistral. De sko er nemlig EXTREM vame…PS de sidder fuldstændig som en strømpe men husk du skal købe dem med et tight fit.

  • surfen

    Medlem
    15 september, 2008 vid 06:07

    Håller med Andreas. Atan är nog det varmaste man kan ha på fötterna under vintern, kör själv med Atan polar 6mm slutet av November fram till isen lägger sig. Tidiga våren så gäller Atan wave 4mm tror jag dom är? Många timmar i vattnet så blir dom blåa i färgen men återgår till svarta när dom torkar. Tänk på att vika dom ut och in när dom ska torka, annars kan en rätt obehaglig lukt uppstå och det tar dagar innan dom är torra. På sommaren kör jag med ProLimit lågskor som har en grymm passform för foten sitter som dom ska hela tiden, Atan har en förmåga att glida runt på foten, men det tar jag gärna för värmens skull.
    surfen

  • jps

    Medlem
    15 september, 2008 vid 06:19

    Atan bär köpas minst ett nummer för små i storleken. Då glider de inte runt. Svåra att få på och lite småont i tårna kanske men de sitter som de ska 😉

  • carl-r

    Medlem
    15 september, 2008 vid 08:05

    Fast varför ska man ha en sko som glider runt på foten eller gör ont i tårna när det finns skor som inte gör det? Det är ju inte utförsåkning jag ska åka.

  • dr-masse

    Medlem
    15 september, 2008 vid 08:10

    Jag har haft NP skor i säkert 15 år (uppblandat med några Okespor).

    Atan är bäst. Även NP glider lite på foten (det gör alla våtskor), men värmen i Atan är suverän. Det är de bästa våtdojjor jag haft.

    http://www.surfzone.se/ppr/showproduct.php?product=158

    Det enda skälet till att välja annat än Atan är möjligtvis bättre hållbarhet. Men vill man ha varma och smidiga vinterdojjor så…

  • carl-r

    Medlem
    15 september, 2008 vid 08:15

    Har du haft NP-skorna som är den nuvarande generationen (i grå-svart-orange)?
    Jag har läst reviewerna för bägge skor där men istället för att lägga upp under de skor man recenserar så recenserar flertalet under fel sko. Jag tycker att det där review-forumet måste modereras innan man kan läsa ut något av det alls.

  • dr-masse

    Medlem
    15 september, 2008 vid 08:40

    Nej, jag har modellen innan och köpte Atan senast (provade dock bägge i butik).

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing NP’s varma skor. Välja tjocklek.

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.