Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Ny film uppe! Från Åsa 080125.

  • Ny film uppe! Från Åsa 080125.

    Publicerad av davo på 28 januari, 2008 vid 20:28

    http://www.kulingvarning.nu/filmer/asa.html

    Gurra ställde upp och erbjöd plats på sin eminenta kulingvarning.nu
    Längd: 3:55
    Inspelad: 080125
    Spot: Åsa
    Övrigt: En bra prognos lockade Gurra, Ola H. Lars K, Mag + några till att komma till ett av västkusten bättre vågridningsspot, Åsa.
    Hade inte så mycket material, men bättre än inget.

    Håll till godo!
    /David

    oldschool svarade 16 år, 3 månader sedan 11 Medlemmar · 12 Svar
  • 12 Svar
  • dude

    Medlem
    28 januari, 2008 vid 20:54

    ok, ska bli kul att se lite action från detta för mig mytomspunna spot! Hur ter sig denna dag mot hur det “brukar” gå av?

    Jag tyckte Gurra sa ungefär att det är som Torö men lättare och ett point break med vågor man kan göra fler svängar på…

  • ola-h

    Medlem
    29 januari, 2008 vid 09:56

    Strongt att filma i det vädret. Vågen där jag försvinner bakom ser maffig ut. Synd bara att jag inte laddade på läppen….

    Dude: På sätt och vis var det ganska representativt när Davo filmade. En del vågor var fortfarande större än vanligt, men nästan allt man ser på filmen var hyfsat typiskt för en bra Åsa dag. Det var i princip helt konstant vindrikting hela dagen. Det är faktiskt vanligt att det kommer ett litet vrid och blir bättre sidvind. Då blir det lättare att hålla fart och med lite planering ka man då börja ridningen på den övre, fetare delen av vågen, pasera mittensektionen och sedan gå på den nedre, mindre fast finare, delen. Det är då det blir en riktigt bra våg med många svängar.

    Jag tycker också yttre visar fin potential på filmen. Bättre sidvind, men långsammare våg som (sånär som på en rejält tung sektion) också är lite “mjukare”.

    Den nedre delen brytar rätt fint hyfsat tidigt (dvs vid små dyningar) men då är nackdelen att man kör väldigt nära stenarna.

    Annars är det helt rätt att det är en point, och sånär som på stenorienteringen rätt lättseglat, i alla fall tills man trillar.

    Det absolut svåraste i Åsa (både på inre och yttre) är att välja bra vågor. Det är väldigt svårt att i förväg se vilka vågor som kommer bli bra. Även om man tror sig veta vad man skall leta efter så får man ofta leta ett tag.

  • gurra1978

    Medlem
    29 januari, 2008 vid 10:30

    Det var verkligen kul att du kom ner och filmade lite och klippte ihop det lilla material du hade Davo.

    Det var första gången för mig på Åsa och som Ola skriver var det svåraste att hitta rätt vågor. Jag hade svårt att placera mig rätt men fick ibland till det. Då blev man ordentligt belönad.

  • jesper_b

    Medlem
    29 januari, 2008 vid 11:00

    Ser fint ut, i synnerhet inre tycker jag (som jag personligen tycker är överlägsen yttre, men det kan man väl tycka hur man vill om). Bra size, lite slöare utan att vara tråkigt och framförallt riktigt lättseglat. Misstänker som sagt att det är något som inte är 100%, vindriktningen eller nåt, för nog har jag sett hårdare läppsmack på Åsa än på filmen, inte minst av de som är med på denna film.

    Jag gillar Åsa skarpt, i synnerhet när det är lite size på inre. Inre är föresten riktigt lekfullt även lite mindre. Yttre upplever jag som mindre konsekvent och att man bara måste gå långt in innanför den innersta tungt dumpande sektionen. På den kan man få sig en ordentlig kyss, som om man timar rätt är riktigt riktigt kul, sedan tycker jag skuldran är minst sagt mesig.

    Renare och enklare än Torö men som vanligt har de flesta spots svårt att mäta sig med Torö när det handlar om hastighet och tryck i vågen. Det gör självklart inte Torö “bättre”, än t ex Åsa, bara annorlunda.

    Ska se till att komma ner lite mer till västkusten i år. Först en liten vända till Maui dock.

    /Jesper B

  • lars_k

    Medlem
    29 januari, 2008 vid 11:35

    Najs filmat Davo, med tanke på ösregnet och snålblåsten!
    Jag kör oftast yttre revet, men trots jag kört där flera år är det riktigt klurigt med vågvalet. Dels att välja rätt våg, dels att ligga på rätt ställe. Som man ser i filmen kastar plötsligt läppen tungt precis framför näsan på mej. För en annan våg kanske jag hade varit perfekt placerad för en fin läppträff. Men ju större vågor, desto mer konsekvent och man kan med fördel ligga längre ifrån revet i den inledande bottensvängen. Dock kan det vara riktigt frustrerande ibland… Men det är kanske lite charmen med spottet. När man får till allt perfekt känns det riktigt gött. 🙂 Och vinkeln tycker jag oftast bli bättre på yttre. Att vågen är långsammare på yttre än inre vetifan. Jag tycker yttre är riktigt snabb, framförallt när det är stort. Då “snärtar” vågen runt revet så man knappt hinner med yttre delen av vågen. Och det är inget vatten kvar från föregående våg, allt strömmar snabbt undan innan nästa våg kommer. Därför ser yttre oftast rätt smått ut på håll. Dock växer vågen både nedåt och uppåt, klart lägre nivå på vattnet framför vågen än runt om brytet.
    Inre revet är riktigt bra också, framför allt enklare vågval och att ligga rätt. Dock en stor nackdel: Stenar både här och där! Och jag är rädd om mina dyra prylar… På yttre är detta helt okritiskt. Man glider snabbt med strömmen förbi revet om man skulle missa och bli spolad.
    Åsa är riktigt bra. Men nr 1 är lätt Gislövs tycker jag.

  • imported_borje

    Medlem
    30 januari, 2008 vid 06:39

    Gött och se. Vilken härlig kvalite på filmen, vad har du använt för kamera?

    Kul att se lite från Åsa, finns ju inte så mycket film därifrån.

  • davo

    Medlem
    30 januari, 2008 vid 08:45

    Tack ni som uppskattar den. Skitkul att höra! Foto i all ära, men film is the shit. Trots ganska ruggiga förhållanden och helt kasst ljus, så blev bildkvaliteten rätt bra.
    Kameran är en Sony HC96.
    Blir fler filmer under säsongen!

  • mes

    Medlem
    30 januari, 2008 vid 09:34

    @Davo 441659 wrote:

    Tack ni som uppskattar den. Skitkul att höra! Foto i all ära, men film is the shit. Trots ganska ruggiga förhållanden och helt kasst ljus, så blev bildkvaliteten rätt bra.
    Kameran är en Sony HC96.
    Blir fler filmer under säsongen!

    Härligt att se att det finns galningar som filmar och surfar så här års i sån’a förhållanden. Härlig film! Dock så pustade jag ut av lättnad när Slayerlåten tog slut…smaken som baken.

    😉

  • svenne

    Medlem
    30 januari, 2008 vid 12:06

    Vilken bisarr våg det verkar vara. Typ 2,15 in i filmen ser det nästan ut som att Gurra (kanske?) snarare gör ett “drop” än vågsurfar. Ball film, helt klart!

  • davo

    Medlem
    30 januari, 2008 vid 14:34

    Yes mes, kan väl hålla med om att låten är bra ös i, mittenpartiet är en smula hårt, men va fan! 🙂
    Japp, Gurras drop är sjuk, buckle up liksom! och nailar den dessutom…respekt.

  • kronaldo

    Medlem
    30 januari, 2008 vid 16:23

    grym åkning + riktigt fin kvalitet.. Kul!

  • oldschool

    Medlem
    30 januari, 2008 vid 21:54

    @Davo 441706 wrote:

    Yes mes, kan väl hålla med om att låten är bra ös i, mittenpartiet är en smula hårt, men va fan! 🙂
    Japp, Gurras drop är sjuk, buckle up liksom! och nailar den dessutom…respekt.

    Alltid skönt med ösig musik, men det ska nog vara minst masthögt å ett par feta wipeouts för att slayer ska funka till 100% 😀

    Måste säga att Åsa ser rätt trevligt ut!! Go rulle å go segling!

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Ny film uppe! Från Åsa 080125.

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.