Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Ny kolbom – krav 26 mm

  • Ny kolbom – krav 26 mm

    Publicerad av matsb på 20 januari, 2008 vid 17:33

    Mors

    Har kört med en kolbom från vindsurfing.se – som har funkat bra förutom att jag kan känna att jag kan behöva en 26 mm (japp jag har små nävar….;-)
    För att kunna få dom där extra timmarna när man är överriggad

    Vilka tillverkare har idag, kolbom med 26 mm diameter – några rekomendationer?

    mats

    jocke-g svarade 16 år, 3 månader sedan 18 Medlemmar · 44 Svar
  • 44 Svar
  • jopi

    Medlem
    20 januari, 2008 vid 17:41

    Har en splittans ny Aeron hemma Mats. Den kan du få klämma på någon dag om vi ses.

  • fjant

    Medlem
    20 januari, 2008 vid 17:49

    Jag har precis köpt en ny Aeron från http://www.hotsailsmaui.se/ Den är 150-200 och 26mm i greppet. Den blir dock lite tjockare längre bak för att behålla styvheten. Men om jag inte missförsod Jesper så är den mindre storleken 26mm hela vägen.
    Bommen känns mycket solid och välbyggd, och snygg som 17! Ska bli kul att testa den!

    /Fjant

  • Oregistrerad

    Gäst
    20 januari, 2008 vid 17:50

    Aeron – återförsäljare i sverige Jesper B på Hotsails eller deras egen hemsida: http://www.aeronsport.com

    En super bom enligt mig personligen 26mm hela vägen på carbon varianten. Jag har kört den ca 1 år och varit super nöjd (140-180cm i wave utförande täcker hela linjen 3.4-5.8 => räcker att ta med en bom både sommar och vinter.

    De enda eventuellt negativa bitarna kan vara att gummit kan börja släppa framme vid mast beslaget (lätt att fixa), mast beslaget inte är lika styvt som NP X9 bommen samt att uthalsbeslaget är gjort i plast och ”skulle kunna ” mosas mot Åsas stenrev och därigenom orsaka rigg haveri (enligt Ola_p’s uppfattning :D)

    Klart prisvärd!

  • swe227

    Medlem
    20 januari, 2008 vid 18:04

    @Fjant 439879 wrote:

    Jag har precis köpt en ny Aeron från http://www.hotsailsmaui.se/ Den är 150-200 och 26mm i greppet. Den blir dock lite tjockare längre bak för att behålla styvheten. Men om jag inte missförsod Jesper så är den mindre storleken 26mm hela vägen.
    Bommen känns mycket solid och välbyggd, och snygg som 17! Ska bli kul att testa den!

    /Fjant

    Har Aeron verkligen en bom i 150-200?

    Hur står sig aeron i kvalité mot chinook!?

  • fjant

    Medlem
    20 januari, 2008 vid 18:35

    Jo, den finns i 150-200. Jeppe har en hel hög!

    /Fjant

  • Oregistrerad

    Gäst
    20 januari, 2008 vid 18:53

    Aeron 2008

    Har som sagt just fått hem dessa godingar. I år är den korta kolbommen med 26 mm diameter hela vägen 140-190. Tog även hem några 150-200 och några 175-235 i kol. Dessa är dock endast 26mm i greppetför att sedan bli 29mm längre bak.

    Även alubommarna har jag tagit hem i fler längder än förra året.

    Med 26 mm i greppet har jag 140-190, 150-200 samt 175-235

    Med 29 mm hela vägen har jag 140-200, 150-210 samt 175-245

    Alla bommar kommer med nytt frambeslag som sitter lika stenhårt som förra årets, men är ännu enklare att sätta på och ta av. Dessutom har jag tagit hem en helt ny kolbom med ett helt unikt grepp. Se bild.

    Tyvärr går priserna upp ett par hundralappar. Aeron är dock allt annat än budgetbommar, men här ska jag väl inte dra på om alla superduperegenskaper. Det får ske på hemsidan när den nu blir uppdaterad…

    /Jesper B

  • Oregistrerad

    Gäst
    20 januari, 2008 vid 18:54

    Glömde bilden: … går visst inte utan inloggad – har glömt bort min kod!!!

    /Jesper

  • matsb

    Medlem
    20 januari, 2008 vid 19:56

    @jopi 439875 wrote:

    Har en splittans ny Aeron hemma Mats. Den kan du få klämma på någon dag om vi ses.

    Hallå , Johan
    Är det i kolmodellen ? Vilken längd?
    Är lite skeptisk till bredden på areoon bommarna.
    Klämma gör jag alltid…om du har den hemma?

    @Oregistrerad 439897 wrote:

    Aeron 2008

    Har som sagt just fått hem dessa godingar. I år är den korta kolbommen med 26 mm diameter hela vägen 140-190. Tog även hem några 150-200 och några 175-235 i kol. Dessa är dock endast 26mm i greppetför att sedan bli 29mm längre bak.

    Även alubommarna har jag tagit hem i fler längder än förra året.

    Med 26 mm i greppet har jag 140-190, 150-200 samt 175-235

    Med 29 mm hela vägen har jag 140-200, 150-210 samt 175-245

    Alla bommar kommer med nytt frambeslag som sitter lika stenhårt som förra årets, men är ännu enklare att sätta på och ta av. Dessutom har jag tagit hem en helt ny kolbom med ett helt unikt grepp. Se bild.

    Tyvärr går priserna upp ett par hundralappar. Aeron är dock allt annat än budgetbommar, men här ska jag väl inte dra på om alla superduperegenskaper. Det får ske på hemsidan när den nu blir uppdaterad…

    /Jesper B

    Hej jesper,

    längden 140 – 190 låter toppen
    Den nya bommen är det mer åt hotsails supermodel?

    Nu till en bom som jag klämde en del på nere i SA – technolimits (6300 rand lite svettigt….hehheh

    mats
    Det någon som testad dessa – har för mig att dom var 26 eller 27 mm och i kol. http://www.tecnolimits.de/home.htm

    mats

  • lars_k

    Medlem
    20 januari, 2008 vid 20:39

    Tecnolimits XTR är 29 mm hela vägen, mätte min nyss med skjutmått. Inte 26 mm, men sen ska den ju hålla för lite bashing också… 😉

  • tobhed

    Medlem
    20 januari, 2008 vid 21:17

    Prolimit har en bom som är exakt likadan som Aeron – dvs den annorlunda formen längst fram samt smalt grepp

  • jopi

    Medlem
    21 januari, 2008 vid 06:49

    @MatsB 439915 wrote:

    Hallå , Johan
    Är det i kolmodellen ? Vilken längd?
    Är lite skeptisk till bredden på areoon bommarna.
    Klämma gör jag alltid…om du har den hemma?

    140-180, kolmodellen. Dock en -07a så ta inte Jespers beskrivningar ordagrannt för min bom. Har inte provat den ännu, men känns mycket gedigen.
    Bredden/böjkurvan borde väl vara rätt lika Anders alu-bom, eller köpte han inte en sådan?

  • matsb

    Medlem
    21 januari, 2008 vid 07:09

    @jopi 439986 wrote:

    140-180, kolmodellen. Dock en -07a så ta inte Jespers beskrivningar ordagrannt för min bom. Har inte provat den ännu, men känns mycket gedigen.
    Bredden/böjkurvan borde väl vara rätt lika Anders alu-bom, eller köpte han inte en sådan?

    Stämmer med anders aeroon bom!

    Jag hade möjlighet att testa den i läjet förra året – och det vart lite ovant….men lyckas jag hitta en bom med 26/27 mm så blir jag nöjd!

    Hmm? varför säljer du den…:-)
    Tecnolimit hade en modell nere i SA med 26/27 mm – känner du till nåt om den modellen (Locs.se)

    mats

  • jopi

    Medlem
    21 januari, 2008 vid 07:21

    Tänker absolut inte sälja den, menade bara att du kunde få se den live och göra din egen bedömmning.
    Technolimits har jag dålig koll på, hade en TL Alu bom för mer än 10 år sedan och den var av riktigt bra kvalité på, dock rätt tjocka rör. Men det händer ju som sagt mycket på 10 år så vet inte hur de är idag, men man kan ju hoppas att de har behållt kvalitén som jag upplevde då.
    Ring Janne och kolla upp bommen med honom, övertygad om att du får bra och ärliga svar.

  • matsb

    Medlem
    21 januari, 2008 vid 07:28

    @jopi 439993 wrote:

    Tänker absolut inte sälja den, menade bara att du kunde få se den live och göra din egen bedömmning.
    Technolimits har jag dålig koll på, hade en TL Alu bom för mer än 10 år sedan och den var av riktigt bra kvalité på, dock rätt tjocka rör. Men det händer ju som sagt mycket på 10 år så vet inte hur de är idag, men man kan ju hoppas att de har behållt kvalitén som jag upplevde då.
    Ring Janne och kolla upp bommen med honom, övertygad om att du får bra och ärliga svar.

    Gott Johan…..jag som trodde att jag nästan hade hade en bom klar….;-)
    Japp, jag får kolla med janne på locs, för TL bommen var grymt skön eller vad det greppet…!

    mats

  • lars_k

    Medlem
    21 januari, 2008 vid 07:36

    Är du säker på att TL-bommen var kol?
    De har ju en alu för små surfare och damer som heter “Flash Revolution Pin”
    med diameter 27 mm:
    http://www.tecnolimits.de/products-custom.htm

    Men de kanske iofs har en ny 27mm i kol som inte finns på hemsidan… Kolla med Janne och berätta sen vad han sa. 🙂

Sida 1 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Ny kolbom – krav 26 mm

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.