• Ny ventil

    Publicerad av lancce på 7 oktober, 2010 vid 06:37

    Finns det några andra svenska butiker än http://www.kitekraft.se som säljer reservdels ventiler till LE-bladders? Deras U-stick funkar vad jag förstår bra till alla kites?? men tycker 200pix för en ventil är lite dyrt.
    Den ska funka till en Vari kite och det är en av ventilerna på LE som sen kopplas till en strutt som det gäller.

    En annan fråga, finns det någon i Skåne man kan lämna in till för reparation av bladders, ventiler och den sortens prylar? Tjejen blir lite grinig när hon kommer hem o d ligger en mysig deg av babypowder och såpavatten i hela lägenheten, så för kärlekens skull hade det varit praktiskt att lämna in =)

    milkman svarade 13 år, 7 månader sedan 5 Medlemmar · 7 Svar
  • 7 Svar
  • lancce

    Medlem
    15 oktober, 2010 vid 12:05

    Försökte få av min gamla ventil med varmt vatten men den släppte inte så jag antar att jag får klippa bort den?
    Var köper jag stora bladder lagningslappar eftersom det lär bli ett rätt stort hål när jag klipper? Finns det stick-on lappar så man slipper kladda dit eget klister?
    Såg att surfers.se har lagningskit men jag behöver ju inte alla dom prylarna i kitet.

  • acemattias

    Medlem
    15 oktober, 2010 vid 13:18

    Kanske du inte hadde tillrackligt varmt vatten, vad jag forstatt sa behover man typ koka dom.

  • lancce

    Medlem
    15 oktober, 2010 vid 13:47

    nån som har gjort det nån gång som kan bekräfta att det skulle kunna vara så? Borde man inte märka att det börjar släppa litegrann åtminstone? hade trots allt rätt hett vatten som jag doppade ventilen i ett tag.

  • lancce

    Medlem
    15 oktober, 2010 vid 15:20

    kan svara på min egen fråga. Enligt sales på Vari så fäster dom sina ventiler med ultraljud och det går inte att ta bort dom. Så det blir till att klippa bort =(
    Men då till min nästa fråga, det ser ut att bli typ 3-5mm kvar att fästa nya ventilen i runtom räcker det verkligen? Känns som att det inte blir en jättestark fog.
    Sen antar jag att man får lägga nån plast inne i bladdern så att inte ventilen fäster i insidan av bladder på andra sidan eller hur brukar ni lösa det?

  • haze

    Medlem
    15 oktober, 2010 vid 15:22

    Kolla på kite-fix och deras hemsida. Vet att NoComply säljer kite-fix i Sverige!

  • ewald

    Medlem
    15 oktober, 2010 vid 22:32

    Antingen har Vari väldigt stora ventiler eller så har du klippt ett för stort hål. jag har kört kitekrafts U-Stick och klippt ut den gamla på flertalet kiter och det funkar finfint. För att undvika att bladdern inte klistrar ihop sig själv, pumpa draken med luft efter du har pressat fast ventilen ordentligt. Om du normalt pumpar din drake till cirkus 6-8 psi (halv bar) så tryck i hälften och låt ventilen “torka” över natten.

  • milkman

    Medlem
    16 oktober, 2010 vid 07:10

    Ett annat bra knep om du klistrar på ny ventil är att lägga en bit vanlig plastpåse i bladdern, som “täcker” hela hålet efter din gamla ventil. Då är det ingen risk att du klistrar ihop ventilen med baksidan på bladdern. 🙂
    Du behöver inte göra hål när du ska pumpa sen, plastpåsen spricker när du pumpar

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.