Senaste nytt Forums Övriga Surfbussen Nyare (97-) husbil, tips ?

  • styret

    Medlem
    22 augusti, 2009 vid 22:07

    vad går en införsel och byte till svenska plåtar loss på micke?

    hittat en lt35a med engelska plåtar men som står runt knuten som jag lurar lite på

  • svenne

    Medlem
    23 augusti, 2009 vid 12:21

    Efter en del lobbying från bla Bil Sweden införde Vägverket regler som gör att man måste ha chassinumret och anmäla importen innan fordonet tas in. Enligt dem själva är det “för att skydda mot handel med stulna fordon”. Jag tror snarare att det handlar om bilnasare som inte gillar privatimport som har lobbat in det. Men hittar du en säljare som kan vänta ett par dagar innan köpet genomförs så är det ändå rätt enkelt med tanke på att det handlar om många tusenlappar.

    Jag håller med Getwet, helt klart att de kompakta hubilarna är bättre! Jag såg några riktigt trevliga i somras. Ett par högtaks-Renault Traffic, några byggda på den långa modellen (fast det var Opel), men den absolut bästa vi såg var en byggd på Fiats långa Ducato, ungefär lika stor som långa MB Sprintern, med pop-top! Tyvärr hann jag aldrig se vilka som stod för camper-konverteringen.
    Hade det inte varit för mitt för tillfället begränsade garageutrymme som är fullt med fräsmaskiner, vakuumpumpar och annat driit hade jag börjat leta efter en sån på en gång. Nu blir det Folkabussen ett tag till, den har ju dessutom klass. 😉 Men jag är riktigt fetesugen på att importera en Opel Vivaro/Renault Trafic/Nissan Primastar och bygga om till camper, hellre liten och smidig än dieselslukande och klumpig. Dessutom har frun mer än godkänt den och säger till och spontant att de är snygga för att vara en buss. Köpläge?..

  • jesperg

    Medlem
    25 augusti, 2009 vid 19:12
    freed;565172 wrote:
    Hej,
    Hur gick det med det här? Blev det någon husbil/van? Vad köpte ni?

    Jag är också på jakt och tycker vanvarianten verkar väldigt smidig.
    Får man in två vuxna och två små barn?

    Några nya tips, länkar etc?

    Hittade denna, som oxå verkar grym
    http://www.buerstner.se/se/husbilar/modeller/city_car.html
    Vet någon vad en sån kostar?

    Vad kostar Adrian?

    Vi kollar också på husbil och fastnat för Van typen, alltså ombyggd skåpbil. Fördelen är ju att man kan slänga in surfgrejerna bak. I andra husbilar måste de vara på taket.

    De märken som har denna variant är:

    Adria, Twin
    Bürstner, city car
    CI, Kyros
    Chausson, Twist
    Euramobil, Quixta
    Globecar, globescout
    Hymer Car 322
    Knaus, Box star
    Pössl, 2win
    Roller team, livingstone
    TEC, K-TEC
    Weinsberg, Cosmos
    Eriba. Compact
    Solifer Compact
    Sunliving, FlexoV1

    Så det finns ju en del att välja på… Problemet i Sverige är att det finns väldigt få begagnade av den här typen. Däremot finns det en uppsjö av dem i Tyskland. Kolla mobile.de och autoscout24.de. Jag tror man kan få dessa beggade i Tyskland för runt 30 KEUR.

    För att se dem live kommer det vara en mässa i Elmia, Jönköping nu 10-13 Sept. Vet inte om de visar upp just dessa modeller, men många märket kommer vara där (Adria, Bürstner, Hymer o Knaus).

    Vet inte hur det fungerar med införsel av begagnat o vad det kostar.

  • freed

    Medlem
    25 augusti, 2009 vid 20:57

    Bra tips och fin lista på compact vans. Gillar typen skarpt, lite mer anonym. Såg utsidan av en Pössl i Skanör i helgen och jag måste säga att jag gillar typen. Kikat lite på mobile.de och Pössl verkar vanligast och billigast, ska vara lite av en budgetvariant, men frågan är hur mycket det skiljer, de olika fabrikaten ser ju väldigt snarlika ut så den lär ju funka suveränt. Tror inte att det är jättedyrt/meckigt att hämta hem en från tyskland, men ska man ha en ny tror jag det blir dyrare än 300k, så det drar ju iväg i pengar. Dock finns det ju många fina begagnade exemplar på mobile.

    CI Kyros ny = 500 000 +, det för ju lite respekt med sig, men fin är den allt 🙂
    http://www.blocket.se/angelholm/CI_Kyros_2_Prestige_2_3__09_21675492.htm

    Tankarna snuddar ibland vid ett självbygge. Köper den nya modellen av Peugeot Boxer, Renault Master, kanske Transiten om man är lite snål. Inreder man sen med mycket varsam hand, då tror jag man kan komma skapligt nära i kvalitet, men till ett bättre pris. Men ack, den tiden det skulle ta så är det nog inte värt det.

    Det mesta i materialväg verkar dock gå att få tag på: snurrstolar, spis, kyl, hela bad/duschdelen etc och det är inte tokdyrt. Finns även laminatplattor för inklädnad av väggar och skåp etc, tror det är i mångt och mycket dessa som skapar kvalitetskänslan, och bra belysning givetvis.

    http://www.rainbowconversions.co.uk/Equipment/Kitchen/smev.htm

    Men nä, har ju redan byggt villan själv och är nästan färdig, så det är nog inte läge att dra igång och diskutera ett husbilsbygge/projekt med frun i detta läge.

    Det verkar kuligare och enklare att åka till tyskland och köpa en nästan ny 🙂

    Tänkvärt: Läste på något forum att tillverkarna på Elmia endast ställer ut någon bil ur sortimentet på mässan. Så det är inte säkert att de har kompaktvanen på plats. Kanske läge att ringa upp och kolla läget före man ger sig dit, om man nu inte bor i Jköping vill säga.

  • freed

    Medlem
    25 augusti, 2009 vid 21:37

    såg nu att du redan nämnt det där om begränsat med modeller på Elmia, samt att det är ca 300k för en beggad. Knaus verkar oxå vara ett rätt prisvärt fabrikat.

  • getwet

    Medlem
    26 augusti, 2009 vid 16:22
    Basse;569044 wrote:
    Vad blir det denna gången då?

    Bassemannen!
    Vi har kikat på vanar av denna typ, http://www.adria-mobil.com/se/products/van/twin/ inte just detta fabrikat men inredning och ide är likvärdig. Pössl är ett fabrikat bla som vi kikar på samt denna http://www.kucki-mobil.de/uk/kucki_mobil_motor_homes_a1.htm som i detta exempel är en hyrbil, men som såldes för några år sedan för 29900euro med lilla TDmotorn, ca 1500euro till för den stora. Tror inte prislappen förändrats nämnvärt.

    Kollade även på nya Pössl bilar i Tyskland (påminner om Adrias) och en flång ny sådan kostar som en två-tre år beggad här i Sverige…..

  • jesperg

    Medlem
    27 augusti, 2009 vid 19:33
    getwet;570407 wrote:
    Kollade även på nya Pössl bilar i Tyskland (påminner om Adrias) och en flång ny sådan kostar som en två-tre år beggad här i Sverige…..

    Vet du vad det är för skillnad på Pössl o en Adraia tex. Dom är ju som sagt bra mycket billigare begagnad än de andra märkena.

    Har nu kollat på vad som krävs för import o det verkar ju inte vara för krångligt o inte heller så dyrt.

    För det första måsta man ju vara ledig o kunna köra runt o kolla på bilarna. När man väl bestämt sig tar det någon dag eller dag för handlaren att fixa fram exportskyltar (röd ram) o försäkring som gäller en vecka i Sverige. Kostar ca 2000 kr.
    Väl i Sverige måsta man göra ursprungskontroll hos transportstyrelsen. Kostar ca 500 kr.
    Sedan är det registeringsbesikning, kostar ca 1000 kr.
    Allt som allt då 3500 kr plus resa o boende i Tyskland förstås.

  • svenne

    Medlem
    27 augusti, 2009 vid 20:25
    JesperG;570809 wrote:
    Vet du vad det är för skillnad på Pössl o en Adraia tex. Dom är ju som sagt bra mycket billigare begagnad än de andra märkena.

    Har nu kollat på vad som krävs för import o det verkar ju inte vara för krångligt o inte heller så dyrt.

    För det första måsta man ju vara ledig o kunna köra runt o kolla på bilarna. När man väl bestämt sig tar det någon dag eller dag för handlaren att fixa fram exportskyltar (röd ram) o försäkring som gäller en vecka i Sverige. Kostar ca 2000 kr.
    Väl i Sverige måsta man göra ursprungskontroll hos transportstyrelsen. Kostar ca 500 kr.
    Sedan är det registeringsbesikning, kostar ca 1000 kr.
    Allt som allt då 3500 kr plus resa o boende i Tyskland förstås.

    Köper du av en privatperson så kan du också fråga den som säljer om de kan låna ut skyltarna tills du har kört hem bilen (tyska skyltar är knutna till personen). Numera får man nämligen som svensk köra utlandsreggad bil i Sverige i två veckor, så du hinner hem och kan posta tillbaka plåtarna.

    –S

  • freed

    Medlem
    27 augusti, 2009 vid 21:27

    Blivit väldigt sugen på att bygga själv, framförallt för att få ner priset men ändå få en ganska ny bil. Inbillar mig oxå att det inte är toksvårt att få ihop det om man ser till att skaffa rätt material/laminat till inklädnad etc.

    Bra information ovan angående import i inläggen ovan!

    Är det någon som har koll på följande:

    Vilken fabrikat av van ska man satsa på (modell 2007 eller nyare). Bilarna verkar snarlika.
    -Peugeot Boxer
    -Renault Master
    -Fiat Ducato

    Sen finns det Ford Transit som är billigare och Sprinter och Crafter som är något dyrare.
    Antar att man ska ha ett högskåp om man vill ha ståhöjd?

    Påverkas vanens säkerhet om man tar bort mellanväggen mellan kupén och lastutrymmet?

    Hur fäster man på ett säkert sätt passagerarstolarna så att passagerare/barnen åker säkert?

  • svenne

    Medlem
    27 augusti, 2009 vid 22:05
    freed;570859 wrote:
    Vilken fabrikat av van ska man satsa på (modell 2007 eller nyare). Bilarna verkar snarlika.
    -Peugeot Boxer
    -Renault Master
    -Fiat Ducato

    Boxer och Ducato är samma sak. Har för mig att Mastern är inne på ett hörn och snyltar också, men är inte säker. Även om Fiaten är samma bil som Peugeoten så skulle jag nog satsa på fransoserna. De delar som inte är gemensamma är lättare att få tag på i Sverige till de franska bussarna, samma sak med service och mek om du inte vill köra ett helt eget race. Fiat har lite halvdålig representation här hemma.

  • freed

    Medlem
    29 augusti, 2009 vid 04:53

    Startar en ny tråd som rör bussbygge

  • getwet

    Medlem
    8 september, 2009 vid 11:18
    JesperG;570809 wrote:
    Vet du vad det är för skillnad på Pössl o en Adraia tex. Dom är ju som sagt bra mycket billigare begagnad än de andra märkena.

    Har nu kollat på vad som krävs för import o det verkar ju inte vara för krångligt o inte heller så dyrt.

    För det första måsta man ju vara ledig o kunna köra runt o kolla på bilarna. När man väl bestämt sig tar det någon dag eller dag för handlaren att fixa fram exportskyltar (röd ram) o försäkring som gäller en vecka i Sverige. Kostar ca 2000 kr.
    Väl i Sverige måsta man göra ursprungskontroll hos transportstyrelsen. Kostar ca 500 kr.
    Sedan är det registeringsbesikning, kostar ca 1000 kr.
    Allt som allt då 3500 kr plus resa o boende i Tyskland förstås.

    Nix, vet ej vad det är för skillnad på Adria och Pössl. I tester jag sett har dessa två toppat och fått samma betyg på samma lösningar/detaljer. Vissa andra fabrikat har halkat efter på smådetaljer, typ enkelglas i bodel mm.

    Adria och Pössl har i princip samma planlösningar så jag har svårt att se någon skillnad.

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Övriga Surfbussen Nyare (97-) husbil, tips ?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.