Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Nybeställning av Carbon Art

  • Nybeställning av Carbon Art

    Publicerad av martin-m-a på 20 november, 2011 vid 13:07

    Är sugen på att beställa en slalom bräda .
    Finns det någon tråd redan/ eller pågående beställning ?
    Någon som har erfarenhet om frakter och priser.

    mr-jibe svarade 12 år, 5 månader sedan 7 Medlemmar · 12 Svar
  • 12 Svar
  • seve1000

    Medlem
    20 november, 2011 vid 15:10

    Köpte CA för ett tag sedan, vad vill du veta? 3 eller fler är bra om du får ihop för att komma ner i fraktkostnad. Tull mm varierar ca 300-1500:- / bräda är vad jag upplevt/hört.
    Fina brädor!

  • glader

    Medlem
    20 november, 2011 vid 19:25

    Jag kommer med stor sannolikhet att bställa en någon gång i vinter. Hoppas som förra gången att det blir en laddning från västkusten så att vi får ner frakten.

  • andersbq

    Medlem
    20 november, 2011 vid 21:06

    Dom redan superba slalombrädorna blir ännu bättre nästa år.
    Lie mindre tuck, lite fyllligare kanter som ger bättre släpp och nya bottenkurvor ger ännu mera lättgippade och snabbare CA-brädor. Hemsidan uppdateras om ca 3 veckor, men alla order redan nu blir för 2012.

  • petter

    Medlem
    21 november, 2011 vid 09:51

    Grymma slalombrädor, mycket sköna, grym kontroll!
    Kommer i storlekarna 53, 55, 58, 62, 66, 72 x 245 och två stora på 78, 84 x 240

    Kommer troligen lägga en CA en beställning i feb för att få brädan till april med leverans till Arlanda
    Hör av dig om du är intresserad att vara med i samma frakt eller har några frågor.

  • mr-jibe

    Medlem
    21 november, 2011 vid 21:06

    Nu ska jag inte ha någon bräda men priset på t.ex. freeridemodellen “77” går på 890euro vilket är ca 8200riksdaler i dagsläget. Detta låter ju svinbilligt för en bräda. I och för sig tillkom frakten och eventuellt tull men vad mer tillkommer (fena? stroppar?) och vad brukar en normal slutsumma ligga på?? (fråga till er, som verkar beställa brädor därifrån i tid och otid :D)

  • andersbq

    Medlem
    21 november, 2011 vid 21:15

    räkna med ca 11.500:- men då ingår jäkla bra stroppar (förutsatt att det är 4-5 brädor totalt i beställningen)
    sen är det bra att köpa en skräddarsydd boardbag.

  • martin-m-a

    Medlem
    22 november, 2011 vid 06:38

    Hur är det med stropparna ? Har en SL 58 och det finns små justeringar när det gäller mina stora fötter 🙂
    Visseligen är den brädan 3-4 år och de har kanske mera inställnigs möjligheter nu eller?

  • martin-m-a

    Medlem
    22 november, 2011 vid 06:52

    Jag själv har tänkt mig en en lättvindsbräda typ SL 78 eller 84. Vill byta ut min BIC Techno PRO 80 som faktiskt är en bra lättvindsbräda. Någon som har någon erfarenhet om planingströskeln på de stötte slalombrädorna?
    Har tänkt kört mest 9,5 till denna.
    Tänkte även då eventuellt köpa en bräda till min fru. Hon har kört i 4 säsonger nu så sele och vattenstart går bra. Är en 72 för svår för henne tror ni eller ska man gå in på freeride serien ?
    Hon väker bara 53 kilo och den är i så falla oxå tänkt som största lättvindbräda i den fina sommarbrisen .
    En 72 SL måste väll plana tidigare än en freeride eller ?

  • petter

    Medlem
    22 november, 2011 vid 09:00

    Fasta positioner på stropparna men du har full frihet att justera detta vid beställning. Vill du ex ha 5mm bredare mellan pluggarna eller fem cm bredare mellan fötterna kan du meddela detta vid beställning så justeras detta för att passa dig.

    Martin.M.A;675762 wrote:
    Hur är det med stropparna ? Har en SL 58 och det finns små justeringar när det gäller mina stora fötter 🙂
    Visseligen är den brädan 3-4 år och de har kanske mera inställnigs möjligheter nu eller?
  • petter

    Medlem
    22 november, 2011 vid 09:18

    Jag tycker slalombrädorna är ganska lättseglade för att vara full on slalom men kräver ändå sin seglare som vet hur man lägger tryck i gippen. Freeridebrädorna har snarlik rocker men är mycket mer förlåtande, inte lika kritiskt att stå rätt i gippen utan du kan trycka runt brädan lite som du vill och ändå komma runt i hyfsat planande fart. Enklare att hålla kontroll och hitta rätt position för max speed utan att behöva vara på sin vakt. Helt enkelt samma känsla men lite mer lättseglade. En slalom är dessutom gjord för att ta stora segel medan freeride-brädorna är mer förlåtande när det gäller segelval och har ett lite bredare register.

    Jag har haft en SL70 som största och tycker absolut den varit bra som lättvindsbräda, fungerade precis med 9.0 men de större är absolut att föredra i de storlekarna! Jämfört med en techno kommer samtliga CA känna extremt mycket crispigare och lättare vilket bara det kommer ge dig tidigare planing men för en som precis bemästrat vattenstart och hängsele skulle man kanske få ut mer av en freeride och byta upp till en slalom om ett par år.

    Har du nått en viss nivå kommer du dock absolut uppskatta slalombrädorna, så exakta och direkta i känslan och full kontroll i varje rörelse. Grymt mycket snabbare acceleration, bättre speed och högre fart genom gippen. Vill du ha ut maximalt ur slalomseglingen finns det ingen orsak att kompromissa.

    Martin.M.A;675763 wrote:
    Jag själv har tänkt mig en en lättvindsbräda typ SL 78 eller 84. Vill byta ut min BIC Techno PRO 80 som faktiskt är en bra lättvindsbräda. Någon som har någon erfarenhet om planingströskeln på de stötte slalombrädorna?
    Har tänkt kört mest 9,5 till denna.
    Tänkte även då eventuellt köpa en bräda till min fru. Hon har kört i 4 säsonger nu så sele och vattenstart går bra. Är en 72 för svår för henne tror ni eller ska man gå in på freeride serien ?
    Hon väker bara 53 kilo och den är i så falla oxå tänkt som största lättvindbräda i den fina sommarbrisen .
    En 72 SL måste väll plana tidigare än en freeride eller ?
  • tea-bag

    Medlem
    22 november, 2011 vid 11:10

    Priset på en slalom borde bli 1300 euro + frakt (kanske 100 euro) + tull (ca 2%) +

    Sen läggs momsen på genom att ta den summan x 1,25
    Det blir ca 16.200 SEK

    Trixar man ner tull eller moms genom att ange lägre införselvärden kan det vara bra att veta att man begår tull och skattebrott vilket kan ge upp till 2 års fängelse om det anses grovt.

  • mr-jibe

    Medlem
    22 november, 2011 vid 16:56
    andersbq;675755 wrote:
    räkna med ca 11.500:- men då ingår jäkla bra stroppar (förutsatt att det är 4-5 brädor totalt i beställningen)
    sen är det bra att köpa en skräddarsydd boardbag.

    Låter inte allt för dyrt (iochförsig plus ca1000riksdaler för en fena) med tanke på allt bra man hört om dessa, iallafall speedbrädorna och märket i sig! Dessutom pröjsar man ju ca 14-15000 för en jp…

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Nybeställning av Carbon Art

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.