Senaste nytt Forums Kitesurfing Kitesurfing 4 dummies Nybörjar kitefrågor

  • Nybörjar kitefrågor

    Publicerad av fjonkan på 8 augusti, 2007 vid 22:14

    Tja, är total nybörjade på det här med kite, men tycker det ser ut att vara sjukt roligt, så frågan är om det finns några bra spots i Linköpingsområdet.
    Räcker vinden här i inlandet eller är det omöjligt att få hoppa 10 m upp

    vad för utrustning ska man satsa på ? har sett att många rekommenderar kurs och det har jag tänkt att gå.

    Vad ska man tänka på efter man har åkt ? tvätta kiten och så ?

    vad i storlek skulle passa mig, jag är 186 cm lång och 70 kg tung, har tidigare brädkunskaper, åker snowboard och wakeboard .

    Hoppas ni kan svara på dessa frågor 😉

    surfmc svarade 16 år, 7 månader sedan 10 Medlemmar · 20 Svar
  • 20 Svar
  • vallevall

    Medlem
    9 augusti, 2007 vid 07:51

    Här står det lite om hur man tar hand om grejjorna efter en dag i vattnet. http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?t=51415

    Sen om du tar en kurs så kommer du få lite mer koll på vad man behöver för grejjor.

    Lär gå ruskigt fort för dig att lära dig om du går en kurs, eftersom du åker snowboard och wake. Då är det bara lära sig att styra kiten sen att komma upp och åka lär inte vara några problem. Kika runt på forumet så lär du kunna läsa dig till ganska mycket info om storlek på kite och bräda. Men gå kurs och köp grejjor sen så har du lite mer koll på vad du vill ha, och du kanske kan få nåt skysst pris också.

  • imported_lars

    Medlem
    9 augusti, 2007 vid 08:55

    @Fjonkan 403877 wrote:

    Tja, är total nybörjade på det här med kite, men tycker det ser ut att vara sjukt roligt, så frågan är om det finns några bra spots i Linköpingsområdet.
    Räcker vinden här i inlandet eller är det omöjligt att få hoppa 10 m upp

    vad för utrustning ska man satsa på ? har sett att många rekommenderar kurs och det har jag tänkt att gå.

    Vad ska man tänka på efter man har åkt ? tvätta kiten och så ?

    vad i storlek skulle passa mig, jag är 186 cm lång och 70 kg tung, har tidigare brädkunskaper, åker snowboard och wakeboard .

    Hoppas ni kan svara på dessa frågor 😉

    Visst räcker vinden till(!), bara inte lika ofta som efter kusten… Och några spots har vi men inte så många som är bra. Men som sagt, vänta med att köpa utrustning till efter kursen så har du lite mer koll själv och kan rådfråga din instruktör.

    Fördelen att åka häromkring är ju att vi inte behöver “tvätta” kiten. Visst, blir kiten sandig är det bra att få bort det innan du packar ner, och en torr kite mår bättre speciellt om den ska stå länge, annars lär det lukta illa nästa gång du ska ut..

  • fjonkan

    Medlem
    9 augusti, 2007 vid 10:23

    Tack så mkt för tipsen. så det finns inga bra spots här i linköpingsområdet ?

    Funkar inte roxen ? om nu roxen funkar vart är det enklast att åka, med tanke på att jag är nybörjare.

  • eddie

    Medlem
    9 augusti, 2007 vid 14:31

    Jag har en stående tvättid på torsdagar just för kitevård.
    Min chef blev lite sur när jag berättade att jag inte jobbar den dagen för att jag har fullt upp i tvättstugan. Men det är jäkligt nice att ha fräscha välluktande och nystruka kites varje fredagsmorgon.
    Visst, lite besvär, men helt klart värt det i det långa loppet.

    Lycka till med din kitekarriär.

    PS, använd kulörtvättmedel samt helst Ariels sköljmedel.

  • fjonkan

    Medlem
    9 augusti, 2007 vid 20:40

    tack det ska jag tänka på , ingen mer som har nått svar på mina tidigare frågor ?

    /filip

  • jonathan66

    Medlem
    13 augusti, 2007 vid 16:23

    Vad ska jag köpa om jag är nybörjare – C kite eller Bow kite ? Vad är bäst`?

  • fate

    Medlem
    13 augusti, 2007 vid 17:14

    Det finns massor av trådar på ämnet och vad som är bäst är väl en smak sak.

    Men jag skulle säga bow. Men läs de andra trådarna som finns på ämnet i detta forum under Kitesurfing 4 dummies.

  • imported_lars

    Medlem
    13 augusti, 2007 vid 19:28

    @Fjonkan 403977 wrote:

    Tack så mkt för tipsen. så det finns inga bra spots här i linköpingsområdet ?

    Funkar inte roxen ? om nu roxen funkar vart är det enklast att åka, med tanke på att jag är nybörjare.

    Som jag sa, jo det finns spots här! Har kört på 4 ställen på roxen, ett nybörjarvänligt, stor riggyta, långgrunt.. men det är secret 😀
    Annars är det inte så långt till vättern och några bättre spots

  • fjonkan

    Medlem
    15 augusti, 2007 vid 14:44

    säg vart det är 😉 jag kan behöva all hjälp jag kan få

    om du inte vill säga till alla så skriv ett pm

  • jonathan66

    Medlem
    16 augusti, 2007 vid 11:41

    vad ska man ha för kite om man vill hoppa mycket o högt?

  • imported_lars

    Medlem
    16 augusti, 2007 vid 13:43

    @Fjonkan 405716 wrote:

    säg vart det är 😉 jag kan behöva all hjälp jag kan få

    om du inte vill säga till alla så skriv ett pm

    Mot berg, kohage.. men man får inte köra där all tid på året, inte så ofta det blåser ostligt heller.

    @Jonathan66 405999 wrote:

    vad ska man ha för kite om man vill hoppa mycket o högt?

    Det senaste så klart, hoppar alltid HÖGST och BÄST !! :santa: Annars är hög AR något att satsa på.

  • johanw

    Medlem
    16 augusti, 2007 vid 17:28

    @Jonathan66 405999 wrote:

    vad ska man ha för kite om man vill hoppa mycket o högt?

    en najs C- kite..

  • fjonkan

    Medlem
    16 augusti, 2007 vid 19:58

    ahh okej , vet vart kohagen är.

    men det krävs alltså ostlig vind och när är det tillåtet att åka ?

    har för mig att jag läste nånstans att man får åka där efter sista juli ?

    vad är skillnaden på bow kite och c kite ? Om jag köper ny utrustning är det alltid 5;e linan på då ?

  • imported_lars

    Medlem
    17 augusti, 2007 vid 05:47

    @Fjonkan 406148 wrote:

    ahh okej , vet vart kohagen är.

    men det krävs alltså ostlig vind och när är det tillåtet att åka ?

    har för mig att jag läste nånstans att man får åka där efter sista juli ?

    vad är skillnaden på bow kite och c kite ? Om jag köper ny utrustning är det alltid 5;e linan på då ?

    Gå kurs så ska du se att det klarnar..

  • jonathan66

    Medlem
    5 september, 2007 vid 18:04

    Behöver egentligen bara en ”donkeydick” men det verkar inte finnas att köpa.
    Passar den där chickenloopen till alla kites?
    Är det bara att köpa den och byta?
    http://www.ontopsports.com/catalog_2/product_info.php?cPath=32_33&products_id=231&osCsid=e7e06bb8e4778ff30526d58f37443074

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Kitesurfing 4 dummies Nybörjar kitefrågor

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.