Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Nybörjar råd alt FAQ 1 & 2

  • memark

    Medlem
    31 juli, 2007 vid 20:52

    Guy Cribb är ju minst sagt emot att luta seglet bakåt. “We did that in the eighties. Forward means power.”

  • carl-r

    Medlem
    31 juli, 2007 vid 22:35

    Jovisst är han det, och han är för midjesele också. De som åker fortast (speedarna) tycker jag verkar gör annorlunda.

  • Knatte

    Gäst
    1 augusti, 2007 vid 06:16

    @Carl R 401768 wrote:

    Jovisst är han det, och han är för midjesele också. De som åker fortast (speedarna) tycker jag verkar gör annorlunda.

    De som åker fortast kör på undanvindar/slör och då är det lite annorlunda teknik som gäller….:tongue:
    Måste skilja på kryss/halvvind och undanvindar, då man står/kör lite olika på olika bogar:smirk:

  • nlc

    Medlem
    1 augusti, 2007 vid 11:26

    @memark 401742 wrote:

    Guy Cribb är ju minst sagt emot att luta seglet bakåt. “We did that in the eighties. Forward means power.”

    Nja, vad jag tror att han menar att man inte medvetet ska luta riggen bakåt “closing the gap”. Att luta seglet framåt, t.ex. för att börja plana eller behålla planing i gippar ger mer kraft javisst, men när man ligger för halvvind/slör och med bra kraft i seglet så vandrar tryckpunkten i seglet och då kommer det rätt naturligt att man lutar det lite bakåt för att få bättre motvikt.

    Börjar bli lite som profeten och hans lärjungar där alla har en egen tolkning av mästarens ord 😉

  • kinetic

    Medlem
    4 augusti, 2007 vid 15:39

    Ju mer tryck du har i grejerna dessto mer naturligt faller det sig att luta seglet “bakåt”…Allra bäst effekt av “bakåtlutande” rigg har du när du har tokdrag i riggen (typ 7.5 i ca 13m/s på en 100 litersbräda…)

  • fluff

    Medlem
    11 augusti, 2007 vid 19:40

    Tror minsann G. Cribb har skrivit om slörande och bakåtlutande rigg i sin INTuition serie oxå.

  • smetan

    Medlem
    19 oktober, 2008 vid 14:06

    tack så mycket:grin:
    men jag bara undrade om du tror att det kommer att gå att dra rigg på en bräda som är på 102L och är 62 bred för mig som väger runt 72-73 kg??:ooo:

  • Knatte

    Gäst
    19 oktober, 2008 vid 14:11

    @smetan 509432 wrote:

    tack så mycket:grin:
    men jag bara undrade om du tror att det kommer att gå att dra rigg på en bräda som är på 102L och är 62 bred för mig som väger runt 72-73 kg??:ooo:

    Det går om du har bra balans och kan surfa bra från början. Är du nybörjare så kommer det bli knepigt, men inte omöjligt—:smirk: Allt går om viljan finns, men att börja surfa med en sådan set-up lär bli svårt….
    Man brukar ju vilja ha min 20-30 liter överskotts volym som minimum för att kunna dra rigg på ett bekvämt sätt.

  • mtsa60

    Medlem
    19 oktober, 2008 vid 18:55

    Jag startat med en mindre pråm, 160 liter RRD. Seglet är på 6,5 kvm. Har vart ute och testat, men inte riktigt fått till det. Vindarna har varit friska, 8-12 m/s.
    Precis när jag känner jag börjar få drag i seglet så lovar brädan upp och brädan vill gå på tvären. Försöker då falla av och när jag börjar göra det så blir det djävuskt tungt och jag måste släppa ut seglet. Guppar så framåt på vågor av mjölksyra i armarna. Nån planing är jag inte i närheten av.
    Hänger ibland bakåt så att jag redan klarat ett antal “headdips”.

    Funderar nu på om någonting är helt fel trimmat. Mastfoten sitter i mitten och jag använder en enkel fena bak ca 25 cm. Det går ju att sätta fenor både på sidorna och och även på mitten som centerbord.
    Vilka vindar ska jag kunna klara med detta segel?

    För övrigt, oändligt stort tack för alla instruktioner som till och med jag kan fatta. Ska montera min laptop på brädan så att jag kan scrolla ner efter hand som jag lär mig.

  • Knatte

    Gäst
    19 oktober, 2008 vid 19:15

    @mtsa60 509555 wrote:

    Jag startat med en mindre pråm, 160 liter RRD. Seglet är på 6,5 kvm. Har vart ute och testat, men inte riktigt fått till det. Vindarna har varit friska, 8-12 m/s.
    Precis när jag känner jag börjar få drag i seglet så lovar brädan upp och brädan vill gå på tvären. Försöker då falla av och när jag börjar göra det så blir det djävuskt tungt och jag måste släppa ut seglet. Guppar så framåt på vågor av mjölksyra i armarna. Nån planing är jag inte i närheten av.
    Hänger ibland bakåt så att jag redan klarat ett antal “headdips”.

    Funderar nu på om någonting är helt fel trimmat. Mastfoten sitter i mitten och jag använder en enkel fena bak ca 25 cm. Det går ju att sätta fenor både på sidorna och och även på mitten som centerbord.
    Vilka vindar ska jag kunna klara med detta segel?

    För övrigt, oändligt stort tack för alla instruktioner som till och med jag kan fatta. Ska montera min laptop på brädan så att jag kan scrolla ner efter hand som jag lär mig.

    Som nybörjare så är nog 6.5 kvm rätt mycket när du närmar dig 10 m/s..:smile:
    Testa att flytta fram mastfoten ett snäpp, så borde du slippa lovningstendenserna.. Sedan verkar du ha för liten fena? 25 cm räcker inte till, utan du borde väl snarare ha 35 cm eller större?
    Amvänder du hängsele? Med hängsele orkar du hålla emot segel och bräda bättre:smile:

  • stefanlindmark

    Medlem
    19 oktober, 2008 vid 20:48
    mtsa60;509555 wrote:
    6,5 kvm. Vindarna har varit friska, 8-12 m/s.
    Precis när jag känner jag börjar få drag i seglet så lovar brädan upp och brädan vill gå på tvären. Försöker då falla av och när jag börjar göra det så blir det djävuskt tungt och jag måste släppa ut seglet.

    Som färsk nybörjare för i år känner jag igen mig en del. Megafrustrerande när det känns som det blåser halv storm (fast det ju inte gör det) men precis ingenting händer. :frown:

    Jag gissar på lite tips:
    Om brädan lägger sig tvärs mot vinden när du åker sakta låter det som om du behöver sänka kroppsvikten och flytta din tyngdpunkt bakåt (mot brädans akter) samtidigt som du lutar masten framåt (mot brädans nos). Armarna utsträckta rakt framåt/uppåt och böj på bakre benet, frambenet sträckt. Bommen någonstans i bröst/axelhöjd, så du kan hänga i den istället för att dra den framför dig. Detta bör ta dig ned i åkbar riktning igen.

    Har själv haft lite utmaning med att brädan gärna velat lova upp när farten ökar och att kraften då pyser ur seglet innan brädan får chans att plana. Hypotesen som verkar fungera för mig är att inte fega och segla defensivt utan istället luta överkroppen framåt mot nosen. Mastfoten drog jag längst fram. Inget centerbord.

    Låter som du inte kör med hängsele. Om du inte har överarmar stora som medelstora EU-kycklingar rekommenderar jag sittsele och de längsta hängseletampar du kan få tag på. Själv orkar jag i alla fall inte segla speciellt länge med bara armkraft. Med långa tampar känns det inte lika läskigt att kroka i från början. Då går det också att vara ikrokad även utan tryck i seglet. Skulle det bli för mycket kraft i selen och seglet lyfter iväg dig är det bara att hålla fast greppet i bommen för att i bästa fall landa mjukare med hjälp av luftkudden som hamnar mellan seglet och vattnet.

  • Knatte

    Gäst
    20 oktober, 2008 vid 04:32

    flytta din tyngdpunkt bakåt (mot brädans akter)

    De andra tipsen verkar bra, men inte mer vikt på brädans akter väl?? Vikt bak kommer resa aktern och tvinga upp fören mot lovart:smirk:
    Det blir som en negativ hävarm som vill tvingar upp fören. Men att hänga fram i bommen och flytta fram tyngdpunkten är bra tips…

  • stefanlindmark

    Medlem
    20 oktober, 2008 vid 10:36
    Knatte;509652 wrote:
    De andra tipsen verkar bra, men inte mer vikt på brädans akter väl?? Vikt bak kommer resa aktern och tvinga upp fören mot lovart:smirk:
    Det blir som en negativ hävarm som vill tvingar upp fören. Men att hänga fram i bommen och flytta fram tyngdpunkten är bra tips…

    Oj, det var ju inte meningen att flytta steget så mycket att brädan stegrar :blush: Helt rätt som du säger att en placering för långt akterut lär lova upp.

    Jag hade dock lite trubbel första gångerna jag fick kraft i seglet att brädan ville plöja på tvären. Nosen grävde sig ned under vattnet och verkade vilja fortsätta färden i någon decimeters undervattensläge. Då hjälpte det att häva tyngden bakåt (inte promenera iväg bakåt), sträcka armarna framåt och pressa på framåt med framfoten (som vid det laget står vid sidan om mastfoten).

  • Knatte

    Gäst
    20 oktober, 2008 vid 17:42

    @stefanlindmark 509741 wrote:

    Oj, det var ju inte meningen att flytta steget så mycket att brädan stegrar :blush: Helt rätt som du säger att en placering för långt akterut lär lova upp.

    Jag hade dock lite trubbel första gångerna jag fick kraft i seglet att brädan ville plöja på tvären. Nosen grävde sig ned under vattnet och verkade vilja fortsätta färden i någon decimeters undervattensläge. Då hjälpte det att häva tyngden bakåt (inte promenera iväg bakåt), sträcka armarna framåt och pressa på framåt med framfoten (som vid det laget står vid sidan om mastfoten).

    Då är jag med igen 😉

  • mtsa60

    Medlem
    20 oktober, 2008 vid 18:02

    Tack för alla tips. Jag flyttar fram masten och testar på nytt. Kanske det värdefullaste tipset ändå är att inte fega utan fortsätta dra även om det känns som om riggen vill gå till väders utan mig. Hängsele får bli nästa investering.
    11 m/s medelvind i morgon enl SMHI och friska vindar hela veckan. Jag vänta nog några dagar innan jag testar igen.

Sida 9 av 10

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Nybörjar råd alt FAQ 1 & 2

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.