Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Nybörjarbräda

  • tomtenissen

    Medlem
    11 augusti, 2002 vid 10:58

    Calypso!!!

  • joeithafish

    Medlem
    11 augusti, 2002 vid 12:06

    Han driver alltså med dig, calypson suger sig fast i vattnet och är inte speciellt rolig så fort du börjar få kontroll på grejorna och vill börja plana.
    Jag har bara kört den några gånger men den känns inte bra helt enkelt.

  • tomtenissen

    Medlem
    11 augusti, 2002 vid 12:15

    Så fan heller att jag driver med honom! Ok när man vill börja plana suger Calypson, men steget innan dess när man ska ta sig upp på brädan, få fart och bärja svänga enbart med hjälp av segel så är den skitbra! Plus att dom är coola så inihelvete ;-D

  • joeithafish

    Medlem
    11 augusti, 2002 vid 12:25

    Jaha men är det nån som tänker köpa en bräda för att ligga o plaska med dom första dagarna?
    Det tar inte lång tid innan man är förbi det stadiet.
    Dessutom så finns det bättre brädor att lära sig dra rigg på än calypson som inte är särskillt stabil men ändå känns som en pråm. (hur det nu går ihop?)

    o till dig som skrev det översta: hyr eller låna nån pråm, lär dig dra rigg o slå sen är det bara att gå på något nyare så får du betydligt roligare.
    En stor freeride med en rigg på mellan 6 och 8 kvm kan va ett bra val. sen är det bara att nöta.
    Om olika brädor finns det en massa text på konfen, det är bara att använda sökfunktionen.

  • tomtenissen

    Medlem
    11 augusti, 2002 vid 13:02

    Ok jag ger mig, Calypson är kanske inte det optimala. Stabil är den iaf. visst det. Som joe sa, om du har möjlighet att låna/hyra en Calypso eller liknande så gör det. Sen finns det ju massa ny, moderna beginnerboards, t.ex. RRDs Easyrider (tror jag den hette)… Har inte hört ngn prata om nån sån, finns det ngn på Konfen som har testat? Exocet har ju ngn variant också med inbyggt transporthjul 😛

  • anonym-anvandare

    Medlem
    11 augusti, 2002 vid 14:42

    Tack för svaren!
    Då jag är tjej och inte lika “biffig” som Er grabbar vill jag ogärna köra med större segel än 6 kvadratmeter.
    Jag fick tidigare tipset att vågsegel ska vara rätt bra.
    Nu över till brädan, jag har redan testat att köra på stora pråmar och det är inte så roligt längre.
    Jag är intresserad av att plana och att ha så kul som möjligt. Vilken bräda skulle Ni då rekommendera för mig?

    //N

  • oscar

    Medlem
    11 augusti, 2002 vid 15:09

    Vad väger du och hur långt har du kommit kunskapsmässigt? Har du bra balans?

  • tomtenissen

    Medlem
    11 augusti, 2002 vid 15:50

    Om du inte vill köra större än 6.0 skulle det nog passa med en bräda typ 90-100 liter. Sen är frågan vad du vill köra också, freeride, freestyle eller slalom… Och naturligtvis hur mkt du vill lägga.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    11 augusti, 2002 vid 21:54

    Tja, arbetar som windsurfingledare för nybörjarkids… Vi har nyligen köpt in en RRD Easyrider och en F2 One90. Easyridern är helt enormt stabil och man lär sig windsurfa grymt mkt fortare på den än någon annan bräda…omöjligt att tappa balansen på den. Har själv testat den i lite mer vind och tog då bort det lilla centerbordet och den planade förvånandsvärt tidigt. Men man växer ifrån den brädan fort. Så jag råder dig till att inte köpa en Easyrider. Satsa då istället på en freeride bräda med lite mer volym…

    F2 har jag ej testat själv ännu, men kidsen älskar den… lätt att komma igång med och den kan man utvecklas lite mer på.

    Men som sagt köp hellre än större freeride bräda med mycket volym.

    over and out…hang loose/ helmer

  • anonym-anvandare

    Medlem
    12 augusti, 2002 vid 15:02

    Detta är en djungel:)
    Jag har kört på Pappsens gamla åttiotals Mistral med centerbord och har fått för mig att jag inte vill ha något med centerbord igen. Tungt och jobbigt.
    Det ska gå lätt att lära sig att plana och den får inte väga för mycket. Skulle vara nice att lätt kunna lära sig att komma i fotstropparna också, ett konststycke som “kossan” inte tillät mig.
    Jag väger 63 kg och är 168 cm lång, kan tänka mig att lägga ner ca 5000 på en bräda.
    so?

    //N

  • tomtenissen

    Medlem
    12 augusti, 2002 vid 15:40

    En freestyle bräda kring 100 liter kanske?

  • tomtenissen

    Medlem
    12 augusti, 2002 vid 15:45

    Eller en http://www.steffo.nu/ubbthreads/showflat.php?Cat=&Board=sale&Number=74356&page=2&view=collapsed&sb=5&o=14&fpart= och sen lägga lite mer pengar på en rigg så du inte behöver uppgradera så snabbt? (OBS har inte så bra koll på brädan så snacka med nån som kan mer om du vill köpa)

  • anonym-anvandare

    Medlem
    12 augusti, 2002 vid 17:20

    HELMUT DET ÄR DU! DET ÄR JAG SURFKUNGEN CARL JOHAN!!!

  • anonym-anvandare

    Medlem
    12 augusti, 2002 vid 17:44

    jajjemän min lilla surfkotte carljohan visst är det din übergrimma surfledare som är på konfen å skriver…kom ner till alnäs nån dag i veckan så får du smürfa lite vi har få surfkottar att ha koll på så det finns nog en bräda över till dig… häng löst broder….see ya

  • anonym-anvandare

    Medlem
    12 augusti, 2002 vid 18:13

    Ont om tid…och ont om vind. Så jag väntar tills jag fått tag på en egen bräda och tills det brallar på i sydvästan lite mer. Du vet ingen som har en bräda till salu eller?

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Nybörjarbräda

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.