Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Nybörjare bräda- vilken?

  • Nybörjare bräda- vilken?

    Publicerad av jojosurf på 19 juni, 2006 vid 10:48

    hej!

    Jag ska börja lära mina systrar att surfa, så jag tänker skaffa mig en beg komplett windsurfing bräda för runt 6000 kr. nybörjare bräda som är lätt o rolig att lära på och även fortsätta med när man väl utvecklat.
    Vilken typ av bräda rekommenderas. kom gärna med tips.

    /jojo

    mnln76 svarade 17 år, 11 månader sedan 2 Medlemmar · 3 Svar
  • 3 Svar
  • mnln76

    Medlem
    19 juni, 2006 vid 11:24

    Beror lite på hur gamla dina systrar är. Köper du en 240 liters bräda till någon som väger under 50 kg så kommer de ha svårt att styra brädan. Köper du en för liten bräda (< 180 liter) så blir det svårare för de som är lite tyngre. Jag rekommenderar att du köper en bräda med centerbord, t.ex. en Fanatic Viper. Centerbordet gör den lite mer stabil och gör även att det blir lättare att segla uppvind. Vipern går t.o.m. att lära sig carve-gybe på så den kan man ha länge. Brädan bör vara hyffsat bred, åtminstone omkring 80 cm. Det har hänt mycket under de senaste åren så köp inget äldre än 2003.

  • jojosurf

    Medlem
    19 juni, 2006 vid 13:26

    Hej mnln76!

    De är 24 och 28 år gamla (tror jag) aktiv inom andra sporter.
    Och jag själv surfar, har 112 skate, 85 naish, 70 l JP. men vet inget om nybörjar brädor, så jag är ny där.

    Tror jag satsar på ca 160-180 liters bräda.
    tack ska du ha.

    /Jojo.

  • mnln76

    Medlem
    20 juni, 2006 vid 09:11

    I så fall skulle jag rekommendera 180-200 liter, t.ex. Fanatic Viper 80 (80 cm bred, omkring 200 liter), Mistral N-trance 200 (80 cm bred, 200 liter). De är båda trevliga brädor som man kan använda länge med centerbordet uppfällt. Finns säkert liknande brädor hos andra tillverkare. En annan sak som kan vara bra är att det finns många olika positioner att montera fotstropparna på. Det gör det lättare för nybörjarna att lära sig segla i fotstropparna.

    Har även erfarenhet från Starboard Rio samt HiFly. Rion är i princip omöjlig att “carva” med och HiFly är gjord i hårdplast och inte så skön om man ramlar mycket. Hårdplasten gör den dessutom ytterst hal utan våtskor.

    Att ge dem en 160 liters freeride bräda att börja på kan vara lite tufft. Utan centerbord så blir det dessutom ganska vingligt att dra segel.

    Om man jämför med de brädorna man själv lärde sig segla på på 80-talet så blir man hyffsat avundsjuk.

    Lycka till!

    // Martin

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Nybörjare bräda- vilken?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.