Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Nybörjare (kitesurfing)

  • Nybörjare (kitesurfing)

    Publicerad av mr_mike på 2 juli, 2009 vid 06:45

    Har länge velat lära mig kitesurfa och ska nu slå slag i saken tänkte jag.

    Har en polare som gått några kurser och kan kita relativt för att kuna lära mig iallfall.

    Kollar nu blocket för beggade saker då jag inte vill lägga multum med pengar direkt.

    Är 89cm lång ca 95kg vad rekomenderar ni för storlek på kite osv???

    har kollat lite på denna sele http://www.gunsails.se/att/4600-600_IMPACT_stor.jpg

    Ge lite tips på saker man ska kolla på och undersöka på kite utrustningen vid ett begagnat köp som jag tänket göra.

    Mvh Micke

    congolasse svarade 14 år, 10 månader sedan 16 Medlemmar · 23 Svar
  • 23 Svar
  • hbgkitare

    Medlem
    2 juli, 2009 vid 08:56

    Ta en titt på Köp&Sälj här på Steffo och satsa på en 12-13 kvm, -07 och nyare. Köper du en -07:a så be någon kitare att kolla linorna, är kite körd med ofta så kan det vara dax att byta ut linorna mm. Som sagt, ta hjälp av någon med erfarenhet när du kollar in grejer!

  • neven

    Medlem
    2 juli, 2009 vid 09:01

    Du får bättre grjjeor för samma pris här på Steffos köp/sälj än på Blocket.

    Pumpa upp den och låt den stå upppumpad ett tag för att se att den inte läcker.

  • tobbekite

    Medlem
    2 juli, 2009 vid 09:47

    det sägs att du får större vindregister och stadigare inlärningskurva med en BOW/SLE kite, dvs undvik C-kites som nybörjare.
    Detta kommer inte från egen erfarenhet (aldrig kört nån C-kite) utan det kommer från andras rekomendationer. nån mer erfaren får gärna dementera/styrka påståendet.

  • hugeo

    Medlem
    2 juli, 2009 vid 10:34

    jag börja fan på C-kite det var fan najs, Naish AR3.5 7kvm det var grejer det!

  • haze

    Medlem
    2 juli, 2009 vid 10:58

    Det var tider det.Sen X2:an….

  • henkeman70

    Medlem
    2 juli, 2009 vid 12:29

    Det här hade kanske passat dig rätt bra med tanke på din vikt och strlk. Priset är riktigt bra.

    http://www.surfzone.se/ppc/showproduct.php/product/23467/limit/recent

    En bräda behöver du ju också. Det finns en 2007 Naish Haze i Köp/sälj för 3500kr. Tror att den hade passat dig perfekt.

    Gör dig själv en tjänst och gå en kurs hos någon som är certifierad. Det kostar en slant, men det är lätt värt det. Ingen vill ha en noob i närheten som “lärt sig av en kompis”. Jag tror att jag talar för majoriteten av oss aktiva när jag säger så.

    Vi har haft ett flertal incidenter med folk som kör/launchar huvudlöst vilket kan komma att resultera i förbud och skit. En bra instruktör har koll på vad som gäller. Det ska du också ha.

    Lycka till med surfingen! 🙂

  • mr_mike

    Medlem
    2 juli, 2009 vid 13:14
    henkeman70;556633 wrote:
    Det här hade kanske passat dig rätt bra med tanke på din vikt och strlk. Priset är riktigt bra.

    http://www.surfzone.se/ppc/showproduct.php/product/23467/limit/recent

    En bräda behöver du ju också. Det finns en 2007 Naish Haze i Köp/sälj för 3500kr. Tror att den hade passat dig perfekt.

    Gör dig själv en tjänst och gå en kurs hos någon som är certifierad. Det kostar en slant, men det är lätt värt det. Ingen vill ha en noob i närheten som “lärt sig av en kompis”. Jag tror att jag talar för majoriteten av oss aktiva när jag säger så.

    Vi har haft ett flertal incidenter med folk som kör/launchar huvudlöst vilket kan komma att resultera i förbud och skit. En bra instruktör har koll på vad som gäller. Det ska du också ha.

    Lycka till med surfingen! 🙂

    Har faktiskt kollat in denna 🙂

    Ne jag har väl tänkt att gå någon kurs vet bara inte vart det finns i närheten??? Man måste juh även öva själv för att bli bra på något så är det med allt juh, så bara för att man är nybörjare så kan man väl inte uteslutas från att få kita om det finns andra i närheten. Tänk om det skulle vara så i skidbackar, crossbanor osv då skulle man juh aldrig få lära sig hehe 🙂

    Men tack för tipsen ska kolla runt lite innan jag köper något. Man vill ha så mycket kött på benen som möjligt innan man köper..

    Mvh Micke

  • sourra

    Medlem
    2 juli, 2009 vid 13:23

    Är din polare bara nog duktig (på att lära ut det viktiga) och kan stötta medan du ska komma upp på brädan och lära dig åka så går det nog fint så länge ni håller er på en strand som är säker både för dig och för omgivningen. Var bor du nånstans?

  • skanepaul

    Medlem
    2 juli, 2009 vid 18:19
    TobbeKite;556607 wrote:
    det sägs att du får större vindregister och stadigare inlärningskurva med en BOW/SLE kite, dvs undvik C-kites som nybörjare.
    Detta kommer inte från egen erfarenhet (aldrig kört nån C-kite) utan det kommer från andras rekomendationer. nån mer erfaren får gärna dementera/styrka påståendet.

    Kör både SLE och C-kite på våra kurser och det är absolut ingen skillnad på inlärningskurvan, det är sån jävla bullshit!

    Jag lär ut på båda sen får eleven själv välja vad han/hon föredrar.

    Prova så mycket du kan det är det bästa råd jag kan ge, ge fan i vad alla andra säger angående C vs. SLE.

  • cortex

    Medlem
    2 juli, 2009 vid 19:24
    SkånePaul;556679 wrote:
    ge fan i vad alla andra säger angående C vs. SLE.

    …möjligen om han bor och kör i Skånes jämna och fina vindar. I byiga vindar (och, nej, en som bara kör i Skåne vet inte ens vad byig vind är för något) har en kite med stor depower-range en *klar* fördel vid inlärning.

    Just my 5c.

    /Kaj

  • mr_mike

    Medlem
    2 juli, 2009 vid 19:41
    sourra;556639 wrote:
    Är din polare bara nog duktig (på att lära ut det viktiga) och kan stötta medan du ska komma upp på brädan och lära dig åka så går det nog fint så länge ni håller er på en strand som är säker både för dig och för omgivningen. Var bor du nånstans?

    Ja han har gått kurser i det samt kört/kör… Sen har jag personligen tänkt gå några dagars kurs när jag reser på vinterhalvåret. Skulle gått nere i Australien i vintras men den dagen jag skulle gjort det så blåste det typ storm samt va vågor på typ 3-5m hehe :smirk:

    jag bor i Jönköping ca 20m ifrån vattenkanten på vätterstranden så kan börja kita ifrån balkongen rakt ner på beachen 🙂

    Mvh micke

  • skanepaul

    Medlem
    2 juli, 2009 vid 20:25
    Cortex;556686 wrote:
    …möjligen om han bor och kör i Skånes jämna och fina vindar. I byiga vindar (och, nej, en som bara kör i Skåne vet inte ens vad byig vind är för något) har en kite med stor depower-range en *klar* fördel vid inlärning.

    Just my 5c.

    /Kaj

    Du skulle varit med i mossby i lördags då, nordväst.

    Har du kört nån c kite sen 05??

  • skotten

    Medlem
    2 juli, 2009 vid 21:47

    dont listen to any of these dudes they obviously didnt read anything you had to say because I was the only one that noticed how short you were.

    gimme a call, buy a kite from me and I give you a proper lesson for free. http://www.kiteboarding.se

  • positivhalaren

    Medlem
    2 juli, 2009 vid 22:20
    mr_mike;556690 wrote:
    Ja han har gått kurser i det samt kört/kör… Sen har jag personligen tänkt gå några dagars kurs när jag reser på vinterhalvåret. Skulle gått nere i Australien i vintras men den dagen jag skulle gjort det så blåste det typ storm samt va vågor på typ 3-5m hehe :smirk:

    jag bor i Jönköping ca 20m ifrån vattenkanten på vätterstranden så kan börja kita ifrån balkongen rakt ner på beachen 🙂

    Mvh micke

    Trevligt. Jag bor också i Jönköping och har precis gått kurs och varit ute själv ett par gånger. Jag ställde ungfr. samma frågor som du här för ett tag sen, kolla gärna den tråden med sökfunktionen. Skicka ett pm om du vill haka på ut på vättern i sommar, vi är ett par som kommer dra ut. 🙂

  • lemorne

    Medlem
    3 juli, 2009 vid 04:58
    mr_mike;556570 wrote:
    Är 89cm lång ca 95kg vad rekomenderar ni…

    Det ska bli spännande att se dig ute på vattnet :laugh:

    Jag kan bara hålla med de andra, gå kurs! Det är värt varenda krona och ger en trygghet både för dig och din omgivning. Lägg med det i budgeten när du köper kite, många (alla) som håller kurs säljer även kiter, där kan du säkert provköra lite olika kiter och hitta nått beggat till bra pris. Lycka till.
    /David

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Nybörjare (kitesurfing)

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.