Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Nybörjare letar efter klubb och utrustning

  • Nybörjare letar efter klubb och utrustning

    Publicerad av aftersun på 23 november, 2014 vid 21:34

    Tjena,

    Bor i Malmö och gick en kurs i september månad. Är helt grön och tänkte börja surfa lite när våren kommer. Tittar på lättvindskites (Ozone Zephyr och Blade Fat Lady) istället för traditionell 12m, detta för att får ut lite fler dagar per år i början. Bra idé? Lägger till att jag väger 85 kg och vill kunna kita i låg vind.

    Finns det någon klubb att gå med i så man kan surfa med andra likasinnade? Har sett Skånes kitesurfklubb men den verkar inte vara aktiv?!

    Tack på förhand.

    aftersun svarade 9 år, 5 månader sedan 4 Medlemmar · 8 Svar
  • 8 Svar
  • stiss

    Medlem
    24 november, 2014 vid 17:21

    @aftersun 729338 wrote:

    Tjena,

    Bor i Malmö och gick en kurs i september månad. Är helt grön och tänkte börja surfa lite när våren kommer. Tittar på lättvindskites (Ozone Zephyr och Blade Fat Lady) istället för traditionell 12m, detta för att får ut lite fler dagar per år i början. Bra idé? Lägger till att jag väger 85 kg och vill kunna kita i låg vind.

    Finns det någon klubb att gå med i så man kan surfa med andra likasinnade? Har sett Skånes kitesurfklubb men den verkar inte vara aktiv?!

    Tack på förhand.

    Tjenis

    Ett tips är att gå med i gruppen malmö kitemaffia på facebook. Där skriver folk hela tiden om vart de har tänkt att köra när det blåser. Sen är det bara att dyka upp. Kitesurfare är överlag alltid hjälpsamma och trevliga och det är lätt att lära känna folk och få hjälp med launch och landning etc.

    Hade jag varit dig hade jag nog börjat med en 12a först. Det blåser ofta rätt bra på våren och flest folk är ute och kör när det blåser “12a” vind typ 7-11 m/s, vilket gör att man slipper köra ensam och kan få hjälp om man behöver det. Det är hyfsat enkelt att hitta en begagnad nybörjarvänlig 12a till en billig peng. För en 17 kite får du pröjsa mer. När du kommit igång och kört ett tag och börjar behärska kiten och kan vattenstarta och hålla höjden mm så hade jag kompliterat 12an med en 17 kite. När man är ny så kan det vara svårt att få en uppfattning på hur mycket det blåser och om man slänger upp en 17 kite i för stark vind så kan det bli livsfarligt (gäller iofs alla kites). Vill du bara ha en kite så hade jag kört på en 14 om jag varit dig. Min Slingshot turbin 17 drar som ett lok vilket gör att man blir väldigt straffad om man inte har koll på vad man gör, dessutom är det ett jäkla lyft i den. Min RPM 12a känns mycket mer nybörjarvänlig och förlåtande.

    Så mitt råd är att börja med en 12a av lämplig nybörjarvänlig modell och sen komplimentera med en 17, eller skaffa en 14 om du bara vill ha en kite.

  • aftersun

    Medlem
    24 november, 2014 vid 20:27

    @Stiss 729348 wrote:

    Tjenis

    Ett tips är att gå med i gruppen malmö kitemaffia på facebook. Där skriver folk hela tiden om vart de har tänkt att köra när det blåser. Sen är det bara att dyka upp. Kitesurfare är överlag alltid hjälpsamma och trevliga och det är lätt att lära känna folk och få hjälp med launch och landning etc.

    Hade jag varit dig hade jag nog börjat med en 12a först. Det blåser ofta rätt bra på våren och flest folk är ute och kör när det blåser “12a” vind typ 7-11 m/s, vilket gör att man slipper köra ensam och kan få hjälp om man behöver det. Det är hyfsat enkelt att hitta en begagnad nybörjarvänlig 12a till en billig peng. För en 17 kite får du pröjsa mer. När du kommit igång och kört ett tag och börjar behärska kiten och kan vattenstarta och hålla höjden mm så hade jag kompliterat 12an med en 17 kite. När man är ny så kan det vara svårt att få en uppfattning på hur mycket det blåser och om man slänger upp en 17 kite i för stark vind så kan det bli livsfarligt (gäller iofs alla kites). Vill du bara ha en kite så hade jag kört på en 14 om jag varit dig. Min Slingshot turbin 17 drar som ett lok vilket gör att man blir väldigt straffad om man inte har koll på vad man gör, dessutom är det ett jäkla lyft i den. Min RPM 12a känns mycket mer nybörjarvänlig och förlåtande.

    Så mitt råd är att börja med en 12a av lämplig nybörjarvänlig modell och sen komplimentera med en 17, eller skaffa en 14 om du bara vill ha en kite.

    Grymt, stort tack för bra svar 🙂
    Försöker leta upp en 12a att börja med. Spelar det någon roll egentligen om man väljer Ozone Catalyst, Cabrinha Switchblade, Naish Park eller Blade Trigger? Är väl dessa fyra jag kollat på.

  • aftersun

    Medlem
    24 november, 2014 vid 23:37

    Vad tror ni om en Ozone Catalyst 12m2 beg från 2014 med en Best Sparkplug Prime 2014 i storlek 142/40.

  • milkman

    Medlem
    25 november, 2014 vid 06:54

    Hej

    Ser ut som en grym quiver.

    Jag har några kommentarer om lättvindsdrakar. Just Zephyren som du kikat på är magiskt bra just för att den har så hög övre gräns. Den startar lika tidigt som alla andra lättvinsdrakar (Ozone ligger på tredje plattformen nu, de var ju först i området). Men det som gör den unik utöver den snabbar responsen är att vi gärna flyger den i 10ms också. Faktum är att jag inte är överriggad föränn 12m/s. Innan dess är den bara stor, men aldrig läskig.

    För Malmö är dock en 12:a fortfarande en bra idé. Eller varför inte en 10:a och så kompletterar du med en Zephyr när sommaren kommer istället? Det blir en grym tvåkites quiver..

    Ring gärna om du vill snacka direkt med oss som jobbar med Ozone här i Sverige, 0702622058

    /Jens

  • stiss

    Medlem
    25 november, 2014 vid 08:05

    @aftersun 729367 wrote:

    Vad tror ni om en Ozone Catalyst 12m2 beg från 2014 med en Best Sparkplug Prime 2014 i storlek 142/40.

    Hej igen

    Jag tror en ozone catlyst blir ett bra val för dig. Den är av open-C typ vilket gör den stabil, förlåtande och lätt att vattenstarta. En bra kite att utvecklas på. Blade triggern och cabrinha switchblade hade fungerat bra med, likaså slingshot RPM och Liquid force Envy. Alla stora kite-märken gör bra kites nu för tiden, och som nybörjare märker du nog ingen större skillnad. Om du köper begagnat så skaffa inget som är äldre än 3 år. Du bör dock i början undvika traditionella C-kites. Naish park tror jag är designad åt det hållet vilket i så fall gör den lite mer explosiv, svårare att vattenstarta och har ett snävare vindfönster. Om du planerar på att skaffa en zephyr eller en fatlady senare så kan det vara en fördel att välja samma märke som 12a. Du får då samma bom med samma design och säkerhetsysytem på dina kites vilket kan underlätta.

    En 142/42 bräda tror jag också blir lagom med tanke på din vikt.

  • aftersun

    Medlem
    27 november, 2014 vid 10:09

    Det blev en Catalyst 12a 2014 och en Best Sparkplug 2014. Det enda som saknas nu är dräkt 🙂

  • andersr

    Medlem
    1 december, 2014 vid 15:10

    Hej
    Kul att du fått tag i prylar. Om du planerar att köra under vinterhalvåret kan jag verkligen rekommendera Rip Curl Flashbomb vinterdräkt. Den kommer hålla dig varm länge! Givetvis med skor och handskar som även de finns med Flashbombmaterial.

    Lycka till!

  • aftersun

    Medlem
    2 december, 2014 vid 19:35

    @AndersR 729474 wrote:

    Hej
    Kul att du fått tag i prylar. Om du planerar att köra under vinterhalvåret kan jag verkligen rekommendera Rip Curl Flashbomb vinterdräkt. Den kommer hålla dig varm länge! Givetvis med skor och handskar som även de finns med Flashbombmaterial.

    Lycka till!

    Stort tack AndersR!
    Bra tips som jag definitivt ska kolla in!
    Jag kan nog vara ganska petig när det gäller våtdräkter. Dyker ganska mycket under större delen av året och en bra våtdräkt är helt fantastisk, medans en dålig är katastrof 🙂

    Tack alla andra också för bra tips och hjälp.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Nybörjare letar efter klubb och utrustning

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.