Senaste nytt Forums Kitesurfing Kitesurfing 4 dummies Nybörjare som många andra tidigare

  • Nybörjare som många andra tidigare

    Publicerad av yojimbo på 3 juli, 2013 vid 19:39

    Vilken kite skulle ni rekommendera för en kille som väger runt 86kg och är 192cm lång som vill åka både på sommaren och vintern ?

    Jag bor i Eskilstuna och vad jag hittat så ligger medelvinden på 5m/s.

    Det jag kommit fram till är att jag borde ha en kite i storlek runt 15kvm för den milda vinden
    (starkare vind = mindre kite), foil är väl att föredra när det gäller vintern men skulle vilja ha en tubekite för sommaren (om jag förstått rätt så är en tubekite mer lämplig på sommaren).

    Jag hade tänkt åka bräda på sommaren (mountainboard) och vintern (snowboard) till att börja med för att lära mig grunderna och sedan kommande sommrar gå över till vatten.

    Två problem är att jag

    1. inte helst vill spendera allt för mycket för en kite + sele/bom, helst runt 8000kr
    2. är nybörjare så jag har inte gått någon kurs,
    fick dock en Symphony Beach II 2.1 Rainbow R2F som jag lekt och testflugit med.

    Då kommer min nästa fråga:
    Är det ett måste att gå en kurs eller klarar man sig utan (titta på instruktionsfilmer på nätet) ?
    (som tex. denna sida, http://www.kiteboardcenter.se/kitesurfing_teknik.html)

    De som fångat mitt intresse är dessa kites..
    Element [switchkites.com]
    Liquid Force Envy 15m (2011) [surfzone.se]

    Tack på förhand
    Karl

    maxx svarade 10 år, 10 månader sedan 5 Medlemmar · 5 Svar
  • 5 Svar
  • lima-ko

    Medlem
    3 juli, 2013 vid 21:36

    Hur mycket kommer du köra på sommaren respektive vintern?

    5 m/s är inte speciellt mycket vind om du ska köra på vatten även om du har en 15 m tubekite men ska du primärt köra mountainboard (landboard alltså, typ en sådan här bräda?) kan det fungera, men då känns det snarare rätt stort. Byiga 5 m/s på land med en 15 m tubekite och lite halvt osäker pilot låter som en farlig kombination, både för dig själv och din omgivning. Ska du köra på vattnet i 5 m/s behöver du en stor lättvindsdrake, antingen en 19 eller 21 m Flysurfer Speed3 (foil) eller typ Slingshot Turbine 17 m/Ozone Zephyr 17 m/Switch Nitro2 16 m eller liknande.

    Det är korrekt att foil är att föredra på vintern men de fungerar även finfint på sommaren, framförallt i lättvind. Tubekites fungerar också året runt men ska du köra mycket på snö/land är det helt klart smidigare och enklare med foil.

    Det är självklart (?) att gå en kurs eftersom du har att göra med rejäla krafter och det är mycket som kan gå fel (som inte bara påverkar dig utan även tredje part, och det får inte hända). Dessutom kommer du lära dig snabbare och slipper trasha kiten du väljer att köpa. Vill du ändå spara in lite skulle jag rekommendera dig att träna med din Symphony så att du blir riktigt grym med den (kunna flyga utan att titta på draken eller rent av blunda, kunna hålla den still med en hand i hela vindfönstret, kunna flyga långsamt respektive snabbt osv.), läsa på rejält vad det gäller teori (om vind, väder, vindfönster, kites, säkerhetssystem, self rescue, body drag downwind, crosswind och upwind, relaunch, vattenstart) och sen köpa några privattimmar kurs, vilket flertalet skolor erbjuder.

  • blizzy

    Medlem
    4 juli, 2013 vid 08:06

    Enkelt svar: Det är måste att gå kurs! Inget att diskutera. Bara att boka o gå. Allt annat är puckat. Mest prisvärda, bästa sättet att förebygga skador, olyckor, idioti, kites i träd, bli släpad över stenar mm. Gör det!

    Och när du går din kurs kan du passa på o fråga din instruktör på tips på olika kites. Värt att notera är dock att instruktören med största sannolikhet kommer rekommendera en kite han själv säljer eller har samarbete med. Så kan va värt att fråga om lite olika alternativ mellan märkena, och inte bara snöa in sig på ett.

  • yojimbo

    Medlem
    4 juli, 2013 vid 17:15

    Tackar för svar !
    @Lima-ko 712506 wrote:

    Hur mycket kommer du köra på sommaren respektive vintern?

    5 m/s är inte speciellt mycket vind men ska du primärt köra mountainboard (landboard alltså, typ en sådan här bräda?) klarar du dig nog rätt långt med ca 15 m kite. MEN ska du köra på vattnet i 5 m/s behöver du en stor lättvindsdrake, antingen en 19 eller 21 m Flysurfer Speed3 (foil) eller typ Slingshot Turbine 17 m/Ozone Zephyr 17 m/Switch Nitro2 16 m eller liknande.

    Det är korrekt att foil är att föredra på vintern men de fungerar även finfint på sommaren, framförallt i lättvind. Tubekites fungerar också året runt men ska du köra mycket på snö/land är det helt klart smidigare och enklare med foil.

    Det är självklart (?) att gå en kurs eftersom du har att göra med rejäla krafter och det är mycket som kan gå fel (som inte bara påverkar dig utan även tredje part, och det får inte hända). Dessutom kommer du lära dig snabbare och slipper trasha kiten du väljer att köpa. Vill du ändå spara in lite skulle jag rekommendera dig att träna med din Symphony så att du blir riktigt grym med den (kunna flyga utan att titta på draken eller rent av blunda, kunna hålla den still med en hand i hela vindfönstret, kunna flyga långsamt respektive snabbt osv.), läsa på rejält vad det gäller teori (om vind, väder, vindfönster, kites, säkerhetssystem, self rescue, body drag downwind, crosswind och upwind, relaunch, vattenstart) och sen köpa några privattimmar kurs, vilket flertalet skolor erbjuder.

    Det har jag ingen aning om faktiskt, men känns som att det kommer bli mer vinter i början och sen sommar när jag lärt mig åka på vatten.

    Ja precis, köpte en från actionbolaget.se för ett tag sedan som jag åkt lite på.
    Hittar inte så värst mycket tid nu med skolan och allt.

    När det gäller vinden så är den betydligt starkare vid Mälaren (som var tanken) än in på land i Eskilstuna.
    Vad är det egentligen för skillnad på en foil och tube förutom materialet och att tube fyller man med luft ?
    Och är inte en tube att föredra för nybörjare ?

    Hmm, får nog följa ditt och Blizzy’s råd om kurs.
    Får dock vänta ett tag med kite och kurs tills ekonomin och tiden är mer givmild.

    När det gäller min Symphony så har jag lyckats setat ner och flygit med en hand på 3:e flyget så jag har kommit så långt iallafall 😛

    Alla de termer som du nämnde kan jag ärligt säga att jag inte hade en aning om så ska följa ditt råd och kolla upp det innan köp.

    @Blizzy 712511 wrote:

    Enkelt svar: Det är måste att gå kurs! Inget att diskutera. Bara att boka o gå. Allt annat är puckat. Mest prisvärda, bästa sättet att förebygga skador, olyckor, idioti, kites i träd, bli släpad över stenar mm. Gör det!

    Och när du går din kurs kan du passa på o fråga din instruktör på tips på olika kites. Värt att notera är dock att instruktören med största sannolikhet kommer rekommendera en kite han själv säljer eller har samarbete med. Så kan va värt att fråga om lite olika alternativ mellan märkena, och inte bara snöa in sig på ett.

    Jao visst har du rätt att kurs är nästintill obligatorisk när det gäller en sport som denna, hade dock hoppats på att slippa lägga ut +2000kr på det så får nog vänta ett tag.

    Har du någon koll på kurser i Södermanlands-området eller är det Stockholm som gäller ?

  • skye10

    Medlem
    5 juli, 2013 vid 06:33

    Hej,

    Det låter som att din tanke att köra MTB med en 15 m2 tubdrake på en gräsmatta i ett byigt Eskilstuna låter som ett riskfyllt och våghalsigt projekt av flera anledningar. Väldigt stor drake som utvecklar mycket kraft, materialskaderisk då tub är känslig att krascha på sten, mark, grenar. Rätt svårt att relauncha en tubkite på land, och lyckas du så kommer du skrapa och reva kiten rätt mycket. Troligtvis är det inte speciellt jämna 5 ms som du kommer köra i samt att du är utan egentlig kunskap/träning/erfarenhet i flygning och säkerhet.

    Du kanske är har väldigt lätt för att lära dig och då kan det säkert funka att du kör trial-error med en lite mindre foilkite och MTB, men läs på och träna på säkerhetsproceduren/systemen ordentligt innan du ska köra med bräda. Ta med i beräkningarna att din inlärningskurva inte är så brant + en del frustration och svett och ilska + att det finns en betydande risk att du kan skada dig, lätt eller allvarligt.

    Med foilkiten startar och landar du enklare själv, slipper riggning och att någon måste assistera dig i start/landning. Med foilen kan du relauncha baklänges vilket är bra på land och snö. Du kan dessutom snabbt döda all kraft snabbare än med en lei

    Angående skolor och råd från instruktörer så är de visserligen färgade, men ha i åtanke också att ingen skola är tvingad att köra ett speciellt märke utan väljer helt själva vad de ska köra på. Som instruktör väljer man en kite som är prisvärd och som kurs efter kurs håller en hög standard, ska flyga bra, bör vara stabil, ha bra kvalitet, relauncha bra och ha fungerande säkerhetssystem. Skolan är alltså troligtvis den som har högst krav på utrustning som ska hålla måttet. Det går inte undervisa på utrustning som går sönder, är svåra att starta om, flyger dåligt, svänger dåligt, är för dyra, har konstiga säkerhetssystem, trasslar sig, inverterar, etc …så råden från instruktör är nog inte helt tokiga ändå.

    Med detta svar uppmuntrar jag alltså inte dig till att köra igång med ditt projekt, men säger heller inte att det är obligatoriskt med kurs. Valet och beslutet är alltid ditt. Ibland förundras man dock. Du tycker 2000 kr är för mycket pengar att lägga på kunskap som du har med dig under lång tid, men är beredd att lägga ut 8000 kr på utrustning som riskerar att åsamka dig skada, eller att du helt enkelt kör sönder om tuben exploderar.

    Lycka till!

  • maxx

    Medlem
    14 juli, 2013 vid 08:19

    Brukar vara en 6-7 pers som håller på i Kvicksundsområdet på vintern.
    Blackens is heter föreningen, där har du telefonnummer till Wall.
    Han kan säkert svara på frågor du har.

    http://www.youtube.com/watch?v=CWo9MmMX_pc

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Kitesurfing 4 dummies Nybörjare som många andra tidigare

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.