Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Nybörjare vill ha tips om utrustning..

  • Nybörjare vill ha tips om utrustning..

    Publicerad av jerk på 4 november, 2007 vid 16:46

    Hej,
    har precis gått en nybörjarkurs och vart lite såld på detta sätt att utnyttja vinden.
    Har i detta sammanhang förmånen att jobba en del på Mauritius så kursen har jag (och mina grabbar 16 &14) genomgått i LeMorne, verkar vara ett rätt känt ställe för
    er som är aktiva… och sämre förhållanden kan jag tänka mej att man kan stöta på..

    Jag hoppas man inte är för gammal för detta forum 😉

    Vi är ute efter en utrusting som vi kan dela på initialt och undrar om ni rävar har några tips dels om vad som är lämpligt och även om ngn har ngt till salu…

    Har fåt en del tips här, men tänkte kolla med er som surfar hemma, man e ju inte alltid här… dvs på ställen som LeMorne…

    Vi bor i Götet, väster och kan tänka mej att det är Askim som gäller, håller även till en del i Åsa och viken mellan Åsa och Frillesås verkar ju vara ett bra ställe.. så ngt som passar för dessa ställen och normala vindar…

    Hade tänkt mej en 12:a men det kanske är fel tänkt..

    Tacksam för tips..

    //Jerk

    cortex svarade 16 år, 6 månader sedan 10 Medlemmar · 12 Svar
  • 12 Svar
  • djevulen

    Medlem
    4 november, 2007 vid 17:37

    en tolva är lagom om man “bara”vill ha en drake,det hänger åxå rätt mycket på vad ni väger,skulle rekomendera att ni köper en mindre kite åxå tex en 8 och köp inga drakar som är äldre än 06 ,de äldre drakarna har inte möjligheten att “släppa”ut kraften i draken,köp begangnat så får ni mest för pengarna,kolla under köp å sälj

  • hildingdude

    Medlem
    4 november, 2007 vid 17:41

    12a e helt rätt tänkt men det behöver inte vara stor skillnad på en 12 och en 10a om du har son som e 14 kanske 10 passar bättre. Om du bara ska köpa en kite till tre pers.
    Jag bor precis vid rågelund (viken mellan åsa i f-sås) och de är bra mellan sydligt och nordvästligt.
    PMa mig om du vill ha tips på kites!

  • sourra

    Medlem
    4 november, 2007 vid 18:26

    Testa även lite mindre storlekar än just en tolva, speciellt om grabbarna inte väger så mycket (själv väger jag 72-75 kilo). Den gångna säsongen körde jag och min tjej på en 7-9-12-uppsättning och nian är den kite jag körde överlägset mest med. Nu har det iofs varit rätt blåsigt i sommar men det är ändå värt att tänka på. Det finns inget värre än att stå med bara en stor kite och inte kunna köra pga det blåser lite för mycket. Tro mig, jag har bara en Helix-tolva i nuläget i väntan på några mindre kites.

  • hovang

    Medlem
    4 november, 2007 vid 19:52

    Det handlar inte så mycket om årsmodell av kite. Det finns massor av bra kites från 04 och 05 men även mindre bra kites från tex 06 (i min mening i alla fall). Om du inte vet vad du ska köpa som nybörjare köp något billigt som inte ser slitet ut eller nya grejor. Om du köper begagnat kolla på om duken är mjuk (= sliten) eller crisp, linor är slitna osv. Det finns massor bra på köp/sälj för under 3000:-.

    Jag håller med om att en 12:a är ett bra val men nyare årsmodeller genererar ganska mycket kraft så där kan man välja något lite mindre.

  • nic

    Medlem
    4 november, 2007 vid 19:56
    Jerk;426510 wrote:
    … Jag hoppas man inte är för gammal för detta forum ;-)…

    Eftersom du bor i Göteborg så är det lätt att hitta personer som berättar vad du behöver från Ozone, Naish och Best. Det finns alltid någon ute å kör när det är möjligt.

    Själv berättar jag gärna om Ozones tre modeller.

    Vad gäller åldern får du göra som oss andra. Skit å berätta hur gammal du är så går det utmärkt att skriva på forumet 😉

    nic

  • eagletech19

    Medlem
    4 november, 2007 vid 22:18

    Hallå Jerk!

    Det betyder inte så mycket vilket kitemärke du väljer men om du ska få ut det bästa av allt så köp av någon större surfshop som ligger i närheten av där du bor.
    Många snackar gärna om hur bra sina kitemärke är men tänk istället om att få bra information om sakerna du köper och om något skulle gå sönder eller om du behöver reservdelar ska shopen ligga nära och ha saker hemma.
    Jag väger själv 97kg och kör mest på min 12a och det gör även mina vänner som ligger på 65-80kg.

    Välkommen till vår underbara värld:grin:

    Mvh/Roger Ö

  • sourra

    Medlem
    4 november, 2007 vid 22:32

    …och det finns de som inte har någon shop men som är tillgängliga mån-sön mer eller mindre dygnet runt också så häng inte upp dig för mycket på det. Men såhär på hösten är det guldläge att köpa beggat. Alla försöker sälja bort sina grejer för att kunna köpa nästa års modeller. Några skambud fram och tillbaka så kommer du ha en billig kite. Typiskt schyssta kites med lokal support är t.ex. dessa:

    http://www.surfzone.se/ppc/showproduct.php?product=15573&sort=1&cat=9&page=4
    (Support hos Fahlen Surfcenter)
    http://www.surfzone.se/ppc/showproduct.php?product=15817&sort=1&cat=9&page=2
    (Support hos Surfers)
    http://www.surfzone.se/ppc/showproduct.php?product=15878&sort=1&cat=9&page=1
    (Support hos Kitekraft)

    Nu såg jag inga Best-kites på köp och sälj men de har också bra lokal support genom Fahlen Surfcenter och Robsport.

  • eagletech19

    Medlem
    4 november, 2007 vid 22:53

    @sourra 426624 wrote:

    …och det finns de som inte har någon shop men som är tillgängliga mån-sön mer eller mindre dygnet runt också så häng inte upp dig för mycket på det. Men såhär på hösten är det guldläge att köpa beggat. Alla försöker sälja bort sina grejer för att kunna köpa nästa års modeller. Några skambud fram och tillbaka så kommer du ha en billig kite. Typiskt schyssta kites med lokal support är t.ex. dessa:

    http://www.surfzone.se/ppc/showproduct.php?product=15573&sort=1&cat=9&page=4
    (Support hos Fahlen Surfcenter)
    http://www.surfzone.se/ppc/showproduct.php?product=15817&sort=1&cat=9&page=2
    (Support hos Surfers)
    http://www.surfzone.se/ppc/showproduct.php?product=15878&sort=1&cat=9&page=1
    (Support hos Kitekraft)

    Nu såg jag inga Best-kites på köp och sälj men de har också bra lokal support genom Fahlen Surfcenter och Robsport.

    Tjenare
    Personligen bryr jag mig mer om personerna som ska börja kita än om att folk säljer sina kites över nätet eller en våning under mark.

    Jag orkar inte sitta här och små snacka fram och tillbaka med olika personer om allt möjligt,:smile: jag tycker du ska köpa av någon som vet vad dom säljer samt att du kan lita på att sakerna är ok.
    Viktigt är att du kollar så sakerna du köper är i mycket bra skick.
    Ta gärna med någon som känner till svagheterna på en kiteutrustning.
    Man bör kolla linor och alla slitdetaljer på kiten, det är linorna uppe i kiten, blocken som linorna löper genom samt att det finns bra säkerhetsutrustning på bommen.

    Säkerheten är det viktigaste i vår sport.

    Mvh /Roger Ö

  • jerk

    Medlem
    5 november, 2007 vid 07:57

    Tja, tack för alla tips… skall bli kul att komma igång med detta..
    Lite tveksam dock omdet blir ngn vinterkörning hemma med tanke på att man ligger i vattnet rätt mycket som nybörjare 🙂 så det blir nog att köra här och fram i vår.. när börjar det bli ok hemma?

    Sen skall vi nog ha 2 kites.. det diffar ju ca 25Kg mellan oss 🙂

    MVH/Jerk

  • snygging

    Medlem
    5 november, 2007 vid 08:37

    @nic 426580 wrote:

    Eftersom du bor i Göteborg så är det lätt att hitta personer som berättar vad du behöver från Ozone, Naish och Best. Det finns alltid någon ute å kör när det är möjligt.

    Själv berättar jag gärna om Ozones tre modeller.

    Vad gäller åldern får du göra som oss andra. Skit å berätta hur gammal du är så går det utmärkt att skriva på forumet 😉

    nic

    Jag lovar Nic jag skall inte berätta att du är 12år!!

  • rogero

    Medlem
    5 november, 2007 vid 10:58

    @Jerk 426649 wrote:

    Tja, tack för alla tips… skall bli kul att komma igång med detta..
    Lite tveksam dock omdet blir ngn vinterkörning hemma med tanke på att man ligger i vattnet rätt mycket som nybörjare 🙂 så det blir nog att köra här och fram i vår.. när börjar det bli ok hemma?

    Sen skall vi nog ha 2 kites.. det diffar ju ca 25Kg mellan oss 🙂

    MVH/Jerk

    Tjenare

    Brukar bli bra i Mars-April men med kitingen kör vi nästan hela året. Ca 2 månaders uppehåll i värsta fall.

    Om du ska ha 2 kitar så beror det på om du ska köra i dom övre vindstyrkorna eller bara softa runt.:wink:

    9-12 eller 14-12 kites

    Ha en bra dag
    //Roger

  • cortex

    Medlem
    5 november, 2007 vid 12:08

    Nu när vintern kommer är det ju annars helt perfekt att lära sig snowkite’a. Det går snabbare att komma ingång på snö än på vatten och till våren kommer det att vara busenkelt att lära sig att åka på vattnet.

    Kolla på http://www.kitecenter.se för en lista över skolor med KSA-certade lärare.

    /Kaj(Tech)

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Nybörjare vill ha tips om utrustning..

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.