Senaste nytt Forums Vågsurfing Nybörjarkurser Europa

  • Nybörjarkurser Europa

    Publicerad av zephyria på 21 januari, 2008 vid 19:27

    Hallå!

    Jag och en polare har tänkt dra nånstans i Europa i sommar och lära oss surfa, blir en vecka. Billigast möjliga är givetvis bäst, ingen av oss har lust att lägga 10 000 kr på en vecka vilket det lätt blir om man ska gå Surfakademins kurser + flyga ner (vilket ändå är billigast) och käka därnere.

    Hur är det att bara dra ner och försöka hitta nån som kan lära en, svårt att hitta sånt folk? Boende kan man ju fixa på nåt hostel.

    Ge mig lite tips!

    zephyria svarade 16 år, 3 månader sedan 4 Medlemmar · 8 Svar
  • 8 Svar
  • josefin

    Medlem
    22 januari, 2008 vid 14:17

    Hej!

    Det finns massor av bra spots i Europa, Franska och Portugisiska västkusten erbjuder massor av ställen, även England är bra. Googla lite. Själv började jag i Biarritz, jag var där med vänner som surfade och lärde mig grunderna det är ganska snabbt avklarat, sen är det bara och träna, träna och träna.

    Jag skulle rekomendera att ta en lektion eller två och sen träna på egen hand. En nybörjarsurflektion kostar omkring 200-500 kr i Biarritz. Hostel Anglet eller camping Anglet är billigt och bra boende ca 150 kr/natt och då ingår frukost, att flya ner med Strerling eller Ryan Air kostar omkring 400 kr. Hyr en bräda hela veckan någon stans inne i “stan” (var som helst men inte på stranden) så får ni det mycket billigare ca 50-100 kr/dag. Portugal är lite billigare och leva i, men har peronligen aldrig varit där. Men det är bara och åka, hyra en bräda och träna som fasen 😉

    Lycka till!
    /Jossan

  • gson

    Medlem
    23 januari, 2008 vid 13:17

    Du kan mycket väl lära dig på egen hand, se till att du hittar nåt lite lugnare surfställe bara så du inte ligger i vägen för duktigare surfare.

    Ta en eller ett par lektioner om du känner att du behöver det.

    Ett bra tips är att inhandla en bra intruktionsbok och läsa igenom många gånger.

    Tex Nat Youngs “Surfing Fundamentals” är utmärkt
    http://www.amazon.co.uk/Surfing-Fundamentals-Nat-Young/dp/095918161X

    Gå i surfskola är överskattat, många surfskolor är rena skojeriet..

    Beror lite på vad du vill göra, verkar som många går i surfskola för att så att säga ha provat på surfing och sen helt släpper det för att prova nästa grej osv.

    Då är nog surfskolan ganska bra, du får ett diplom och ett fota att hänga på väggen.

  • zephyria

    Medlem
    25 januari, 2008 vid 14:40

    Haha, nej tanken är väl inte att få ett diplom. Jag åker ju inte ner för att festa och se häftig ut på stranden. Har velat surfa i hela mitt liv, men med intressen som fallskärm, motocross och snowboard hinner man inte med att flänga runt Sverige i jakt på bra spots och samtidigt lyckas träffa bra väder.

    Det är lite så jag känner också, grunderna kan man lära sig – sen är det väl bara att öva öva och öva ännu mer. Det borde alltså räcka att ta ett par lektioner, hyra utrustning och sen träna som en idiot själv?

    Priser för att flyga ner v.30 för två personer tor hamnade på 4200 kr med Ryan Air via Stansted – några andra bättre ideer?

    Uppskattar alla tips!

  • danielf

    Medlem
    25 januari, 2008 vid 16:58

    Kolla biljett med Sterling, förvisso flyger de bara från Oslo eller Köpenhamn , men bussar dit är relativt billigt. Visst kan man lära sig på egen hand, men det går bra mycket fortare med bra instruktörer.

    Surfakademin är seriös, och säkert många andra skolor med, där handlar det inte om ett diplom och bara massa festande, fast det krävs såklart att man själv satsar.

    Att träna upp sig innan är inte fel, framförallt kondition, armstyrka och rygg/axlar. Simning är bra träning.

  • zephyria

    Medlem
    28 januari, 2008 vid 07:57

    Ok, får kolla Sterling med.
    Har en vän som åkte med Surfakademin förra året och ledarna av campet hängde runt och drack sprit och strulade med de 17åriga deltagarna – hon tyckte inte direkt att det kändes så seriöst tyvärr.

    Funderar på att åka med Friends of Aloha, någon som har erfarenheter av dem?

  • gson

    Medlem
    28 januari, 2008 vid 09:47

    @Zephyria 441271 wrote:

    Ok, får kolla Sterling med.
    Har en vän som åkte med Surfakademin förra året och ledarna av campet hängde runt och drack sprit och strulade med de 17åriga deltagarna – hon tyckte inte direkt att det kändes så seriöst tyvärr.

    Funderar på att åka med Friends of Aloha, någon som har erfarenheter av dem?

    Hahaha mata inte strandraggarna..låter livsfarligt.

  • josefin

    Medlem
    29 januari, 2008 vid 22:37

    Hej igen!

    Hur går det med biljetterna? Tänkte bara säga att om du vill komma så billigt undan som möjligt, så köp bara en lektion. Det räcker, sen kan man alltid titta på dom som redan kan, höra sig för om lite tips och så vidare. Vill man verkligen så fungerar detta precis lika bra som en veckas surfkurs. Folk är ju justa, de hjälper till om det behövs.

    Lycka till!

  • zephyria

    Medlem
    3 februari, 2008 vid 17:33

    Det blev till sist Porto i Portugal, billigt direktflyg och kurs för 300 EUR.
    http://www.unitedsurfcamps.com åker vi med, hoppas det blir bra! Tack ändå för all hjälp!

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vågsurfing Nybörjarkurser Europa

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.