Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing nyburjarens första surfsommar

  • nyburjarens första surfsommar

    Publicerad av spray på 26 oktober, 2007 vid 09:02

    Har varit upptagen med att surfa och därför inte kunna skriva så många frågor på sistånde! 🙂 Efter många och LÅNGA simturer och även en del planing, här är en liten resume på första surf sommaren…

    Det började i slutet av maj då jag köpte ett NP V8 9.0 och en JP x-cite 145liter hos skidsport i bromma/sthm. Alla avrådde från detta, för nybörjare, gigantiska segel.

    Efter att ha surfövat ett par dagar i veckan tills september så inser jag såhär i efterhand att jag hade förmodligen lärt mig mycket snabbare med mindre grejor. Dock hade jag nog inte fått samma fart på grejorna när det väl funkar, därför ångrar jag väl inte köpet men jag måste nog köpa ett mindre segel, ungefär 6-7kvm kanske är lagom? Det vore ju bra om 490 masten och bommen kunde passa på seglet, är dock osäker på vad minsta storleken är för en 490mast.

    I början gjorde man framsteg i princip varje dag man surfade, men nu har jag kommit till en punkt där man skulle behöva ha lite “live demonstration” från någon erfaren!

    De största problemen är

    1. Hålla balansen under planing. Att surfa i deplacementsfart känner jag att jag behärskar någorlunda balansmässigt. Men nä grejorna piper iväg under full planing och man krampaktigt försöker hålla sig kvar i bommen så är det en helt annan grej! Brädan åker som en smörklick under fötterna och det slutar alltid med att jag tappar balansen efter max 50-100meter.

    2. Styra under planing… Känns omöjligt då jag ha fullt upp med att hålla balansen. Kramp i underarmarna är heller inte ovanligt… Jag har ofta verkligen försökt styra upp på kryssen men om jag väl lyckas så får jag aldrig, inte ens nära, samma hastighet som på undanvinden. Nog borde det väl gå att plana på kryssen med mina grejor i 7-10m/s?!

    Jag kan verkligen rekomendera långbryggan i rättvik! Otroligt öppet och bra för att vara dalarna. Kan dessutom bli okey vågor om vinden ligger rätt.

    Jag har även försökt en del med strandstarter då rättviken är otroligt långgrund. Det går hyffsat upp till runt 5-6m/s, men när det blåser mera så slutar det oftast med att jag blir nertryckt i vattnet av seglet av någon konstig anledning. Om jag har fattat det rätt så ska man ha masten 90 grader mot vindriktningen när den ligger i vattenytan, sedan lyfter man upp bommen så seglet fattar vind, sedan för man masten frammåt tills kraften räcker till att lyfta upp en ur vattnet. Vet inte om detta är korrekt då allt jag lärt mig är självlärt…

    Gärna kommentarer och tips!!

    fluff svarade 16 år, 5 månader sedan 19 Medlemmar · 34 Svar
  • 34 Svar
  • kinghippo

    Medlem
    26 oktober, 2007 vid 09:26

    Kul att höra hur det har gått för dig =)

    Jag har lite samma problem, när det väl blåser för att man ska få lite drag i mitt 6.5 så blir det svårt att orka hålla i prylarna och det blir vingligt när farten ökar. Sele gör det mycket enklare att orka hålla i men då blir det svårare med balansen och man får sig en fin flygtur rätt omgående.

    Jag håller på och försöker att boka in en surfsemester med kurs i mars/april, jag tror att en veckas kurs kommer att göra mycket för inlärningen. Jag inbillar mig att det kommer att vara lättare att lära sig om vinden förhoppningsvis inte är lika byig som på en insjö.

  • spray

    Medlem
    26 oktober, 2007 vid 09:29

    Ah, men sången är ju kanske inte det ideala, även om det säkert går där också! Har du provat rättvik? Iofs en bit att åka men det är verkligen värt det! Jämna och fin vind (relativt) och öppet, så den vind som finns får man verkligen smaka på.

    Skönt att höra att det är fler med samma problem, då finns det hopp.

  • manno

    Medlem
    26 oktober, 2007 vid 09:32

    Du valde iaf rätt sommar att börja surfa på!! Kommer aldrig blåsa så mycket en sommar igen =(

  • Knatte

    Gäst
    26 oktober, 2007 vid 09:33

    Tror mycket av dina problem hänger ihop med det stora seglet/rigg 😉

    Använder du hängsele?? Utan hängsele orkar du inte hålla emot, ett så stort segel utan välter över ända så fort du får drag i prylarna..

    Hur stor fena har du? Har du lång fena så kan brädan råka ut för fenplanning, när brädan börjar ta fart. Detta visar sig att brädan vill välta av dig från brädan. (Eller rättare sagt, vill fenan jobba sig uppåt vattenytan..)
    Detta kan motverkas lite, av att använda fotstropparna och placera dessa lite utåt kanten och på detta sätt kunna häva ner brädans kant bättre.

    Att du har svårt på kryssen beror antagligen på kombination fotstroppar/hängsele och olika inställnings sakere som du behöver göra där. Självklart är det en tränings/tekniksak också!

  • mexi_

    Medlem
    26 oktober, 2007 vid 10:19

    Mitt tips är att börja med sele så fort som möjligt, visst du kommer att få en hel del kastfall, men jag tror att du kommer att hitta balans och “rätt” läge fortare. Sen borde du kanske kolla riggningen, den verkar bli viktigare ju större seglen är. Du ska ha rejält med “fladder” i toppen av seglet så att det släpper ut vinden. V8 är riktigt bra på att ta mycket vind så jag tror att riggningen gör en hel del. Jag håller lätt mitt 8.5 i 8-9 m/s. Du skriver inte om du använder stropparna men jag tycker att precis som med selen så ska du försöka att komma i dem så fort som möjligt!

  • stinger

    Medlem
    26 oktober, 2007 vid 10:50

    När du börjar plana, så försök att komma i stropparna, annars behövs inte mycket våg för att du ska tappa balansen.

    Och som de tidigare har tipsat, börja använd hängsele så fort som möjligt.

  • gusland

    Medlem
    26 oktober, 2007 vid 11:15

    Låter som att det går framåt i alla fall!

    Jag började också surfa i somras (i alla fall första sommaren med egna grejer). Har kommit fram till att sele och stroppar gör planingen mycket lättare att behålla, blir rejält svårt annars.

    Vad gäller strandstarten märkte jag att det är en stor fördel att ha bra koll på seglet. Jag stod och höll riggen i bommen med seglet mot vinden ett tag bara för att se hur det uppför sig (när det slår över, hur mycket tryck man bör ha för att komma upp, hur man kontrollerar brädan, etc). Efter det blev strandstarterna mycket lättare, och efter ett par gånger går det av sig själv.

    Som sagt är det ju bara egna erfarenheter, men det kanske kan vara till hjälp.

  • nlc

    Medlem
    26 oktober, 2007 vid 11:58

    Haj Spray! Kul att höra av dig igen 🙂

    Minsta segel på en 490-mast är väl ca 7.5-7.7 om det är hyffsat modernt. Lite mindre storlek om det är av äldre modell. Men för att seglet ska bli riktigt behändigt kanske du borde gå ner till en 6-6.5, lite beroende på hur stor du är. Visst kan man hålla även stora segel när det börjar blåsa lite mer, men är man inte slalom- eller speedseglare så vinner man rätt mycket manöverbarhet på att köra lite mindre storlekar, plana kommer du garanterat gör ändå.

    Surfa på!

  • bjornen

    Medlem
    26 oktober, 2007 vid 12:47

    @Spray 424614 wrote:

    Jag har även försökt en del med strandstarter då rättviken är otroligt långgrund. Det går hyffsat upp till runt 5-6m/s, men när det blåser mera så slutar det oftast med att jag blir nertryckt i vattnet av seglet av någon konstig anledning.

    Det här är ett problem som jag tycker jag kan ha med cambersegel när det blåser bra. Seglet vill gärna “tryckas” åt fel håll precis när man har det över vattenytan ex vattenstart. Jag vet inte om någon annan har det fenomenet. Kanske är något liknande vid strandstart.

    //Björn

  • booman

    Medlem
    26 oktober, 2007 vid 17:47

    Welcome back Spray! Kul! Kan ju som de övriga i inlägget här rekommendera hängsele, gör grym skillnad. Kan i början kännas lite läskigt, speciellt om det är byigt, men man lär sig ganska snabbt att parera ikrokad. Köpte en sittsele i våras och har tidigare bara använt sele av 80-talsmodell med “2-meterslinor”, så det var nytt för mig i år. Nu ger jag mig aldrig ut utan den… Allt går lättare med sele enligt mitt tycke.:cool2: Jag har på 80-talet surfat en del och tog upp det igen -06 med en gammal “pråm”. Nu har jag både ny bräda o nya segel och det största jag kör är på 8,3m2. Sen har jag ett på 6,5m2, båda camberfria…
    Trots att jag surfat en del så kändes i början 8,3:an både tungt o stort, men nu funkar det kanon… (men du kör på 9,0!) När jag köpte 6,5:an och testade det första gången så kändes det lätt som en fjäder i jämförelse…Så en ytterligare rekommendation: Försök att få tag på ett mindre segel, gärna camberfritt… Finns ju massor här på konfen, så kommer mycket att gå lättare…
    Hur är det, har du lagt undan prylarna för vintern nu eller…? Det verkar som om vi blir några stycken på Runn/Roxnäs på söndag, välkommen dit… (se gästboken på adressen i min signatur):laugh:

    Ha de gott

    //BooMan

  • j-s

    Medlem
    26 oktober, 2007 vid 17:48

    Bra där!

    Keep it up mannen 🙂 Underbart att höra att du inte ger dig.
    Det är nämligen där knepet sitter!

    Spraya på, och kör hårt!

  • spray

    Medlem
    28 oktober, 2007 vid 18:57

    Kul med alla tips och trix!
    Ah jag har kört med sittsele hela sommaren men jag får kramp i armarna ändå! Jag kan liksom inte släppa bommen om jag ä ikopplad utan måste hålla i bommen för att seglet ska stå sig rätt i vinden. Har en känsla av att det har med var hängseletampen är placerad på bommen? Hur gör ni som är mer erfarna när ni ställer in tamparna?

    Känns verkligen deppigt att det kommer dröja ett halvår innan nästa surf!
    Om någon har rullen winner to beginner och vill “dela med sig” får ni gärna pma mvh

  • Knatte

    Gäst
    28 oktober, 2007 vid 19:11

    @Spray 425093 wrote:

    Kul med alla tips och trix!
    Ah jag har kört med sittsele hela sommaren men jag får kramp i armarna ändå! Jag kan liksom inte släppa bommen om jag ä ikopplad utan måste hålla i bommen för att seglet ska stå sig rätt i vinden. Har en känsla av att det har med var hängseletampen är placerad på bommen? Hur gör ni som är mer erfarna när ni ställer in tamparna?

    Känns verkligen deppigt att det kommer dröja ett halvår innan nästa surf!
    Om någon har rullen winner to beginner och vill “dela med sig” får ni gärna pma mvh

    Där har du nog problemet:blush: Du har nog inte placerat dina tampar rätt..

    Läs lite här: http://www.guycribb.com/userfiles/documents/The%20Truth%20About%20Harness%20Lines.pdf

  • gammelsurfen_

    Medlem
    28 oktober, 2007 vid 19:14
    Spray;424614 wrote:
    1. Hålla balansen under planing. Att surfa i deplacementsfart känner jag att jag behärskar någorlunda balansmässigt. Men nä grejorna piper iväg under full planing och man krampaktigt försöker hålla sig kvar i bommen så är det en helt annan grej! Brädan åker som en smörklick under fötterna och det slutar alltid med att jag tappar balansen efter max 50-100meter.

    har också kört min först riktiga sommar nu. Hade samma problem i början.
    Försök hålla fötterna så centralt på brädan som möjligt och lägg tyngden på bakbenet.

  • andersbq

    Medlem
    28 oktober, 2007 vid 19:20

    De är bra, lär dig använda selen från början. Idag seglade jag drygt 10 mil fram & tillbaka i Kungsbackafjorden i 15 m/s under drygt 3 timmar. Då gäller det att trimma in linor, mastfot och fena så att man bara kan glida omkring.
    PS Den efterfrågade filmen finns på Pirate B.

Sida 1 av 3

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing nyburjarens första surfsommar

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.