Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Nyköping eller Bråviken Lördag?

  • Nyköping eller Bråviken Lördag?

    Publicerad av torban på 14 juni, 2007 vid 15:01

    Ska hålla till runt Arkösund i helgen och undrar om någon vet var man bäst kan hitta surf för NO vindar i detta område???

    j-s svarade 16 år, 11 månader sedan 6 Medlemmar · 10 Svar
  • 10 Svar
  • fnassel

    Medlem
    14 juni, 2007 vid 17:08

    Vi kommer garanterat att segla vid surfklubben i Nyköping om prognosen håller!

    Där är långgrunt och fint och vid en juste ostvind kan det faktiskt bli lite vågor också.

    Blir det för mycket Nord åker vi fömodligen längre ut mot Oxelösund!

    Vill du veta vägen så är det bara att fråga!

    /Gammelsmurfaren

  • goose

    Medlem
    14 juni, 2007 vid 18:12

    Körde Bråviken ikväll och höll på blåsa bort till Finland…..

    Det är inte ofta man inte surfar pga av för mycket vind, men jag lämnade mitt 4.0 hemma och var helt övertygad att 4.7 skulle duga fint, oj så fel det blev och fasen vilken ångest jag har! Brutala förhållanden, lite “The Gorge” stuk över det hela. Höga fina brytande vågor som var som skapta för höga hopp. Men så var det där med vinden….brutalt överriggad och helt ensam i ett kokade hav, kändes inte helt i sin ordning.

    Jag kommer defintivt surfa på lördag om proggen håller, har en del att ta igen!!

  • torban

    Medlem
    15 juni, 2007 vid 07:08

    @Fnassel 390304 wrote:

    Vi kommer garanterat att segla vid surfklubben i Nyköping om prognosen håller!

    Där är långgrunt och fint och vid en juste ostvind kan det faktiskt bli lite vågor också.

    Blir det för mycket Nord åker vi fömodligen längre ut mot Oxelösund!

    Vill du veta vägen så är det bara att fråga!

    /Gammelsmurfaren

    Hej,
    Tror vi åker till Nyköping på lördag eftermiddag om prognosen håller i sig. Hur hittar man till Nyköping och Oxelösund spoten?? Finns det adress så kan man hitta med GPS:en…

    //Tobbe

  • goose

    Medlem
    15 juni, 2007 vid 13:21

    Stället i Nyköping heter Strandstugeviken, ligger sydost om stan, ca 10 minuter med bil.

    Lat: N 58º 43′ 26.5″
    Long: E 17º 6′ 41.11″

    Stället utanför Oxelesund heter Getnäsudden

    Lat: N 58º 41′ 57.12″
    Long: E 17º 8′ 21.73″

    Ligger det mellan 50 till 90 grader är nog Oxelesund att föredra, mer än 90 så gäller Strandstugeviken. Fördelen med Strandstugeviken är att det är bra parkering, gräs att rigga på och sandstrand. Oxelösund är knepigare, liten riggyta i skogsglänta + liten grusstrand med sten i vattnet, dock väldigt bra surfställe väl på vattnet.

  • Oregistrerad

    Gäst
    15 juni, 2007 vid 15:15

    Det måste finnas flera bra ställen vid Arkösund på NO. Det är ju öppet vatten utanför. Minst lika bra som vid Strandstugeviken där vinden oftast inte orkar trycka på.
    Sen har du ju “kraftstationen” vad den nu heter mellan Arkösund och Norrköping, där är det ju en hyfsat stor “pöl” där vinden brukar vara hyfsat jämn. Dock inga direkta vågor.
    Jag skulle inte offra tid på att åka från Arkösund till Nyköping för att bli besviken på att vinden inte orkar trycka på. Men har det blåst kuling NO flera dar skulle jag åka, då är det bra i Strandstugeviken.
    //
    Kesse

  • gammel-ippa

    Medlem
    15 juni, 2007 vid 15:49

    Kör bara. Bayen blir bra 🙂
    Gååååsen>> Jag hade inte möjlighet att åka dit 🙁

  • carl-r

    Medlem
    15 juni, 2007 vid 21:22

    @Goose 390312 wrote:

    Körde Bråviken ikväll och höll på blåsa bort till Finland…..

    Det är inte ofta man inte surfar pga av för mycket vind, men jag lämnade mitt 4.0 hemma och var helt övertygad att 4.7 skulle duga fint, oj så fel det blev och fasen vilken ångest jag har! Brutala förhållanden, lite “The Gorge” stuk över det hela. Höga fina brytande vågor som var som skapta för höga hopp. Men så var det där med vinden….brutalt överriggad och helt ensam i ett kokade hav, kändes inte helt i sin ordning.

    Jag kommer defintivt surfa på lördag om proggen håller, har en del att ta igen!!

    Vart i bråviken?
    Jag körde å tränade gippar vid surfklubbens strand med mitt gamla neonfärgade 5.1 å knytbommen som kommer fram när det blåser ordentligt. Lyckades nästan. Skitkul. 😀
    Var rätt mycket folk där efter jobbet.

  • Oregistrerad

    Gäst
    16 juni, 2007 vid 06:20

    @Carl R 390657 wrote:

    Vart i bråviken?
    Jag körde å tränade gippar vid surfklubbens strand med mitt gamla neonfärgade 5.1 å knytbommen som kommer fram när det blåser ordentligt. Lyckades nästan. Skitkul. 😀
    Var rätt mycket folk där efter jobbet.

    Jag kör ute i Nävekvarn, betydligt bättre förhållande än längre in i Bråviken. Bra vågor och jämn vind.

  • gammel-ippa

    Medlem
    17 juni, 2007 vid 14:33

    Det blev rätt så bra i lördags. hur var det vid Bråviken?

  • j-s

    Medlem
    18 juni, 2007 vid 09:21

    Bra tryck i prylarna emellanåt (3-20m/s)! Lyckades göra rent över den översta lattan,
    bara lite plats rester kvar. Lyckades också med tricket:
    Ta i för mycket och rycka ur gängorna i “mastfotsmutternimässing”.

    Så ja, Bråviken var trevligt (fast detta var i Torsdags)!

    Övriga Sverige måste varit riktigt bra!

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Nyköping eller Bråviken Lördag?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.