Senaste nytt Forums Övriga Off Topic Ögonlaser, någon som har provat?

  • spray

    Medlem
    1 maj, 2008 vid 22:43

    För redovisningens skull kan jag säga att jag nu ca 2månader efter operationen ser BÄTTRE än vad jag gjorde innan med glasögon/linser. Jag har 1.0+ på båda ögonen och tycker jag ser som en örn nuförtiden. Optikern bekräftade på senaste återbesöket att jag nu ser bättre än vad en normalseende person gör.

    Kan rekomendera LASEK till alla som är intresserade!

  • jopi

    Medlem
    3 maj, 2008 vid 07:15

    Spray, hur lång tid tog det innan du kunde sitta vid en dator utan läs och skrivsvårigheter?
    Jag börjar mer och mer fundera på en operation men jobbar framför dator 90% av min arbetstid och undrar om det kommer bli mycket jobbortfall för min del.
    Är även lite rädd för haloeffekter som du nämnde tidigare, ska det inte vara några problem med LASEK menar du?

  • spray

    Medlem
    11 maj, 2008 vid 19:49

    jopi hör med en optiker hos din laserbehandlare angående risker med haloeffekter etc

    Jag har ingen syndefekt whatsoever efter operationen.
    Två av mina kompisar har också opererat sig, båda med LASIK. Den ena av dom har lite torra ögon på morgonen ca 1.5år efter. Den andra har nyss opererat sig och har lite halos och dimsyn.

    Om jag fick välja skulle jag göra en LASEK över en LASIK. Men det är inte alltid man kan välja. Ytterst så är det kirurgen som avgör, vissa är mer lämpliga för den ena eller andra metoden.

    Lasek är i princip omöjligt att “spåra” när allt har läkt. Det blir inga ärr eller på ögat synbara effekter.

    Jag hade lite problem att läsa datortext till ca 4-5dagar efter operationen. De 2-3 första dygnen vill du inte öppna ögonen i onödan. Jag drogade mig och sov nästan konstant de första två dygnen efter operationen.

    Det finns hjälpprogram som kan förstora upp text när du flyttar muspekaren över skärmen. Om du gör operationen på en fredag så kanske du i bästa fall kan jobba på onsdagen veckan därpå.

    Det är väldigt varierande. Klinikerna brukar säga att man ska försöka ordna så man kan vara ledig sju dagar efter operationen (vid LASEK).

  • barilla

    Medlem
    23 april, 2009 vid 06:49

    Inte för att vara elak spray, men Lasek är inte att föredra för Lasik.

    Intralase Lasik är det överlägset bästa och det enda som är godkänt av Nasa för att använda på deras Astronauter. Använder man dessutom Wavefront när man läser av ögonen så har det du det bästa som finns idag.

    Lasek används bara på människor som har för för tunn hornhinna för att göra Lasik.

    Men om du har bra nog ögon för Lasik så är det alltid att föredra och då i kombination med Intralase och gärna Wavefront.

  • skate_1_boy

    Gäst
    24 april, 2009 vid 20:21
  • algen

    Medlem
    26 maj, 2009 vid 06:25
    skate_1_boy;542655 wrote:

    Nja, nu känner jag mig nog tvingad att gå in med lite motargument! Den här länken länkade ju direkt till en reklamsida! Tyvärr är det ofta såhär “informationen” ser ut… Svårt att hitta opartisk information mao…

    Problemet med de här ögonoperationerna är att det finns inga långtidsstudier som kan visa hur det blir efter säg 20 år… Det finns sjukt mycket pengar i den här industrin men faktiskt väldigt lite kontroll!! Finns dessutom inget intresse från industrin att göra några studier, så det dröjer nog innan någon sådan blir gjord. Man kan ju fråga sig varför alla ögonläkare går runt med glasögon om nu en operation löser alla problem. Har sett bilder från stora läkarkongresser i USA när dom diskuterar Lasik, Lasek osv. – ett stort hav av glasögon!

    Det som man vill uppnå med operationen är ett ärr i hornhinnan, ärr “kontraherar sig” å på så vis kan man platta ut konvexeiteten t.ex. hos en närsynt. Men eftersom det inte finns några långtidsstudier vet man inte hur ärret beter sig i framtiden…

    Lite tankvärt är att den ryss som uppfann tekniken på 70-talet (? bra osäker på årtalet här!) tyckte den var helt onödig nu när man uppfunnit kontaktlinsen. Nu var väl han kanske inte vindsurfare – uppenbarligen… men det är inte bara guld å gröna skogar. Om man nu bestämmer sig för en operation skall man nog välja en erkänt duktig operatör som gjort många operationer!

  • roding

    Medlem
    26 maj, 2009 vid 13:02

    Jag vet att det finns risker med att operera sig men det måste man ju räkna in när man gör det.
    Jag opererade mig för ca 3 år sedan och har inte ångrat det en sekund.
    Bästa jag någon har gjort!

  • sunh

    Medlem
    26 maj, 2009 vid 19:21

    Vad går en operation på?

  • roding

    Medlem
    27 maj, 2009 vid 13:04

    Jag gjorde det på Capio Medicular för ca 3 år sedan och då kostade den 16.000:- öga dvs. 32.000:-
    Lätt värt det!

  • algen

    Medlem
    27 maj, 2009 vid 16:23
    Roding;548713 wrote:
    Jag vet att det finns risker med att operera sig men det måste man ju räkna in när man gör det.
    Jag opererade mig för ca 3 år sedan och har inte ångrat det en sekund.
    Bästa jag någon har gjort!

    Självklart är jag inte så naiv att jag tror att de som opererat sig gjort det utan att ha reflekterat över eventuella risker. Problemet är bara att man ännu inte riktigt vet vad riskerna är… Att det finns så många privata aktörer och i princip obefintlig verksamhet inom landstinget borde innebära någonting tycker man kanske? Skulle iaf ta kontakt med en erfaren oftalmolog som inte arbeter privat innan jag hade opererat mig, för att höra “andra sidan” så att säga…

    Förhoppningsvis förblir din operation Roding lyckad även efter 30 år, jag önskar inget hellre! Hoppas även att min “rädsla / vaksamhet” finner sig obefogad, men jag är faktiskt inte ensam om dessa synpunkter…

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Övriga Off Topic Ögonlaser, någon som har provat?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.