Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Ökad säkerhet när man kör själv, vattentät mobil!

  • yann

    Medlem
    12 januari, 2009 vid 15:12

    I vilken situation tänker du dig att du ska ha använding för den?

  • schnitzler

    Medlem
    12 januari, 2009 vid 15:51

    @Yann 525139 wrote:

    I vilken situation tänker du dig att du ska ha använding för den?

    är inte det rätt självklart?

  • roland

    Medlem
    12 januari, 2009 vid 15:57

    @schnitzler 525147 wrote:

    är inte det rätt självklart?

    Så han kan ringa frugan?

    Själv ska jag köpa glass nu tyvär så har jag ingen link…….

  • kiters_se

    Medlem
    12 januari, 2009 vid 16:02

    @Yann 525139 wrote:

    I vilken situation tänker du dig att du ska ha använding för den?

    När jag behöver annan storlek på kiten, då får ju frun pumpa upp den och komma ner med den. Allt för att få maxtid på vattnet

    😉

    Peter

  • gadget

    Medlem
    12 januari, 2009 vid 17:04
    Roland;525150 wrote:
    Så han kan ringa frugan?

    Själv ska jag köpa glass nu tyvär så har jag ingen link…….

    “ursäkta, kan du ringa om en stund, jag är mitt i en mobe.” 😀
    nä, men det är säkert en bra grej men frågan är om den tar stötar i vatten bra om den bara klarar en meter…

  • ollep

    Medlem
    12 januari, 2009 vid 17:23

    Frågan är om “man” är lika macho när du ligger ensam en bra bit ifrån stranden med en havererad kite, linor i en stor klump och nollgradigt vatten som “man” är framför sin dator i värmen. Tycker det låter som en bra sak att ha om man kör mycket ensam, själv föredrar jag att köra när det finns andra ute på vattnet och inte allt för långt bort från land.

  • hengo

    Medlem
    12 januari, 2009 vid 17:31

    @BennyTC 525169 wrote:

    Frågan är om “man” är lika macho när du ligger ensam en bra bit ifrån stranden med en havererad kite, linor i en stor klump och nollgradigt vatten som “man” är framför sin dator i värmen. Tycker det låter som en bra sak att ha om man kör mycket ensam, själv föredrar jag att köra när det finns andra ute på vattnet och inte allt för långt bort från land.

    frågan är ju om man sätter sig i den situationen över huvudtaget. Köp en xcel infiniti, som att köra på sommarn så kan du simma till land utan att frysa. Så länge du inte slagit skallen, men då hjälper ju inte direkt en telefon heller…

  • kiters_se

    Medlem
    12 januari, 2009 vid 17:41

    @Gadget 525163 wrote:

    “ursäkta, kan du ringa om en stund, jag är mitt i en mobe.” 😀
    nä, men det är säkert en bra grej men frågan är om den tar stötar i vatten bra om den bara klarar en meter…

    Landar inte du alltid sådär soft och mjut efter höga hopp 😉

    Den har IP nummer 57
    IP – första numret: Skydd mot fasta objekt
    5 = Dammskydd, begränsat inträngande (inga farliga avlagringar)
    IP – andra numret: Skydd mot vätskor
    7 = Skydd mot effekterna av nedsänkning i vatten (15 cm till 1 m)

    Så det är klart att en hård landning kan vara gränsen för vad den tål

    Här kan du läsa mer
    http://www.sonimxp3.com/se/features_technical_specifications

  • kiters_se

    Medlem
    12 januari, 2009 vid 17:46

    @BennyTC 525169 wrote:

    Frågan är om “man” är lika macho när du ligger ensam en bra bit ifrån stranden med en havererad kite, linor i en stor klump och nollgradigt vatten som “man” är framför sin dator i värmen. Tycker det låter som en bra sak att ha om man kör mycket ensam, själv föredrar jag att köra när det finns andra ute på vattnet och inte allt för långt bort från land.

    Japp det är ju bäst när andra är ute. Men skulle jag bara surfa då andra va ute skulle det inte bli mycket. Kör mycket i Åsa Rågelund och Stenudden.
    Rågelund är ju snällt och tror inte mycket kan hända. Men Stenudden är ett tufft ställe att köra på. Vinden kan ju vända och i värsta fall så strular det till sig samtidigt. Då kan det vara bra att kunna göra sig hörd.

    Men nu när det är så kallt så är det klart att man undviker att exponerar sig för större risker.

    Peter

  • boardtalk

    Medlem
    12 januari, 2009 vid 17:59

    @Gadget 525163 wrote:

    “ursäkta, kan du ringa om en stund, jag är mitt i en mobe.” 😀
    nä, men det är säkert en bra grej men frågan är om den tar stötar i vatten bra om den bara klarar en meter…

    Precis tex. en klocka som är vattentät till 200 meter klarar inte alltid en riktigt hård krasch, som min casio av dykmodell med djupmätare och allt.

    En billigare lösning om man inte har en dyr avancerad mobil förstås, är att
    stoppa ner den i en kondom. Finns att köpa på teknikmagasinet, funkar skit bra. Hade den i fickan på shortsen när vi skulle ha barn, och det började dra i hop sig för nedkomst ;~)

  • yann

    Medlem
    12 januari, 2009 vid 18:05

    @schnitzler 525147 wrote:

    är inte det rätt självklart?

    Öh varför är alla så dryga? Jag var uppriktigt nyfiken bara på vilket scenario han hade tänkt använda den så slappna av lite!

    Själv hade jag aldrig vågat sänka ner en telefon som bara tål en meters djup i vattnet överhuvudtaget. Tror den kommer att läcka förr eller senare. Tänk på att krafterna i strömmande vatten (vitvatten eller hög fart) nog kan vara mycket mer än en ynka meter.

  • ville

    Medlem
    12 januari, 2009 vid 18:33

    @Yann 525180 wrote:

    Öh varför är alla så dryga? Jag var uppriktigt nyfiken bara på vilket scenario han hade tänkt använda den så slappna av lite!

    Själv hade jag aldrig vågat sänka ner en telefon som bara tål en meters djup i vattnet överhuvudtaget. Tror den kommer att läcka förr eller senare. Tänk på att krafterna i strömmande vatten (vitvatten eller hög fart) nog kan vara mycket mer än en ynka meter.

    Håller med dig!
    visst det finns säkert tillfälle, ifall man kör en downwinder eller glider lite fram och tillbaka. Men jag hade inte vågat köra hårt ensam i vilket fall. inte mycket nytta med en telefon ifall man slår sig medvetslös.

  • tobas

    Medlem
    12 januari, 2009 vid 18:40

    Om telefonen ska kännas hyffsat safe så kanske den där vattentäta blir fin men att du ändå behåller Aquapacken / Tobas

  • kiters_se

    Medlem
    12 januari, 2009 vid 19:07

    @Yann 525180 wrote:

    Öh varför är alla så dryga? Jag var uppriktigt nyfiken bara på vilket scenario han hade tänkt använda den så slappna av lite!

    Själv hade jag aldrig vågat sänka ner en telefon som bara tål en meters djup i vattnet överhuvudtaget. Tror den kommer att läcka förr eller senare. Tänk på att krafterna i strömmande vatten (vitvatten eller hög fart) nog kan vara mycket mer än en ynka meter.

    Kommer att börja köra course racing brädor snart och då kommer jag att ligga och köra utanför Stenudden. Vill kunna köra lite längre ut och fortfarande känna att jag kan komma i kontakt med någon om det skulle skita sig.

    Sen kan det ju hända att man börjar att köra “short longdistance” och då vill jag även kunna komma i kontakt med någon.

    Håller just nu på att ta in offerter från olika leverantörer på course racing brädor.

    Ni har rätt i att telefonen kan behöva något mer skydd för att vara safe, en fet smäll kan nog ställa till det, inte för att jag kraschar 😉 men jag har sett andra göra det 😉

    Ha det gött!

    |====================)

    Peter

  • kasimir

    Medlem
    12 januari, 2009 vid 21:42

    @Boardtalk 525177 wrote:

    En billigare lösning om man inte har en dyr avancerad mobil förstås, är att
    stoppa ner den i en kondom. Finns att köpa på teknikmagasinet, funkar skit bra. Hade den i fickan på shortsen när vi skulle ha barn, och det började dra i hop sig för nedkomst ;~)

    Jag brukar köpa mina kondomer på macken. Sen gör den väl inte så jävla stor nytta i fickan, men det kanske du märkte. Hade du haft den på rätt ställe 9 månader innan hade du haft bra mycket mer tid att kita nu.

Sida 1 av 3

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Ökad säkerhet när man kör själv, vattentät mobil!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.