Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Olika Vågbrädor och tankar om dessa..

  • Olika Vågbrädor och tankar om dessa..

    Publicerad av Knatte på 3 februari, 2004 vid 06:01

    Jag formulerar om frågan, från tidigare tråd och gör frågan mer renodlad mot vågbrädor. Det känns som jag behöver lite nyare prylar på den fronten..

    Brädorna som jag är intresserad av, är från år 2001-2002
    Föjande brädor har jag funderat på (eller ifall någon har tips på likvärdiga ):

    Mistral Naish wave 8.5″, JP wave 255 alt 258, Fanatic RIP 58.
    Dvs, ifall jag har fattat testerna rätt. Snabba vågbrädor för onshore förhållanden, som hoppar bra och inte gör bort sig helt i vågorna heller.
    Men jag uppskattar gärna en snabb och hoppvänlig bräda.. Detta hellre än en långsamare men väldigt vågorienterad sak.
    Mitt största tänkta vågsegel blir nog 5.2 Kvm. Sedan har jag funderingar på köpa ett mindre 4.2-4.5 kvm segel oxå’.
    Jag väger omkring 77-78 kg, men hoppas kapa några kilo innan premiären.

    Kom gärna med synpunkter på de aktuella brädorna och vilket segel som passar till, så blir jag glad. smile.gif smile.gif

    draaaag_eller svarade 20 år, 3 månader sedan 6 Medlemmar · 11 Svar
  • 11 Svar
  • lars_k

    Medlem
    3 februari, 2004 vid 07:52

    RRD Cult är en poppis onshore-vågis. Många som kör sådana här på westcoast. Är nog mer “onshore” än JP:n och Naishen som jag fattat det. Dvs rakare/snabbare rocker. Annars kan ju en wave/freestyle vara nåt, om du mest vill bränna fram och hoppa och inte i första hand vill rida vågor.

  • Knatte

    Gäst
    3 februari, 2004 vid 15:45

    Tackar för svaret! RRD Cult serien hade jag ju glömt blush.gif
    Wave/freestyle kan ju vara ett alternativ, men tanken är väl, att jag inte bara skall hoppa, utan jag skall väl försöka lära mig rida i vågor också.
    Men som inbiten Björlanda surfare har jag inte stött på vågor på länge smile.gif
    Får väl söka mig utanför viken framöver.
    Inga fler som har åsikter om dessa brädor??

  • surfmore

    Medlem
    4 februari, 2004 vid 15:06

    RRD culten tror jag på. smile.gif
    Snabb o lätt för svenska förållanden men det bästa är ju om du kan testa brädorna för smaken är ju rätt olika. Men jag tror att du blir nöjd vilken av brädorna du än väljer om du köper en 01-02:a.

  • ola-h

    Medlem
    4 februari, 2004 vid 15:40

    JP Wave 255 från 2001 (som jag testat) har lite rakare rocker än de andra JP-brädorna från det året. Kan nog passa. Jag tyckte den var rätt lättsegla och kändes flytig. Senare JP är generallt också snabba och trevliga, men har lite mer volym än angivet (speciellt 2002).

    Naish, speciellt lite äldre, brukar anses snabba, men också grymt livliga vilket kan upplevas svårseglat. Fanatic RIP vet jag inte mycket om.

    RRD Wave Cult tror även jag på, utan att ha testseglat. De är generellt mycket omtyckta.

    Annars tror även jag på en freestyle-wave, men kanske inte så gammal som Mistral wave-score et al. T ex JP freestyle-wave borde kunna funka.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    4 februari, 2004 vid 15:49

    Knatte! Jag har en JP Wave 265 som ligger i förrådet… Har du en e-post adress hör jag gärna av mig. Man får ju veta mest om brädor genom att prova!

    /Jonas (jonasdalen@hotmail.com)

  • draaaag_eller

    Medlem
    4 februari, 2004 vid 15:52

    Just det, inloggad ska man va också… JPn är från 2000 men tror inte (inte helt säker alltså)att de ändrade mycket mer än grafiken till 2001 så doktorns erfarenheter går säkert att applicera på min bräda med.

    /Jonas

  • Knatte

    Gäst
    4 februari, 2004 vid 17:02

    Hej!
    Blir lite konfunderad, då RRD inte tillverkade någon 265:a 2000-2001??
    Däremot fanns det en 265:a år 1999, vilken jag förmodar du pratar om.
    (Längd 265, bredd 57 cm volym 99 liter)
    Men det känns, som nästan 100 liters volym blir för stort. Men tackar för erbjudandet smile.gif

  • draaaag_eller

    Medlem
    4 februari, 2004 vid 18:53

    Ledsen knatte, det är en JP 260 på 85 liter… Bara för att “make the record straight” från JPS sida modeller 2000:(http://www.jp-australia.com/2004/main.php?id=739&PHPSESSID=8de8053f3f27c6a97f5ef78e0b1a6036)
    Namn:Wave 260 Längd:260cm Bredd:56,2cm Liter:85 Vikt:6,7kg

    /Jonas

  • Knatte

    Gäst
    4 februari, 2004 vid 19:49

    Ok! Nu lät det bättre igen. grin.gif
    Kan du berätta lite om brädan och skicket på den? Vilket pris har du tänkt dig?
    Hur stor/tung är du ( så att jag jämnföra med mig själv) och hur känns den att segla? Hur stort / litet segel trivs den med? Sitter det orginal fena på osv. Många frågor jag hade smile.gif

  • mag

    Medlem
    4 februari, 2004 vid 21:38

    RRD är supersköna brädor för den ovane vågseglaren. Redan från 2000 (1999?) när den vita brädan kom, Cult fiftyfive (ca88l) & Fifty (76l), gjorde de fina brädor. De planar fint, ligger lugnt i svensk choppig sjö och är superfina i vågridningen. Du kan ta med dem till Hawaii osv, jag vet av egen erfarenhet. RRD WaveOne Small (78l) & Medium (88l) är också kanon, de låg snäppet före många andra tillverkare med den serien. Grymt skön och ganska snabb=bra hopp. Alla dessa ska du kunna hitta för max 4-5000kr om du letar.

    Jag har testat en hel del olika vågbrädor och för den ovane seglaren rekommenderar jag starkt RRD.
    /Magnus

  • draaaag_eller

    Medlem
    4 februari, 2004 vid 21:56

    Jag har seglat på segel 4.3, 5.0, och 5.9 och dessa funkar absolut OK. Nu är jag inte så rutinerad, men det är inga problem. Jag väger 75 Kilo, och skulle gärna berätta lite mer om jag kan maila dig. Vill du inte lägga ut din adress på konfen kan du ju skicka en rad till mig. Sen hör väl detta inlägget till “säljsidan” – Jo, jag vet blush.gif

    jonasdalen@hotmail.com

    Hälsningar

    Jonas

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Olika Vågbrädor och tankar om dessa..

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.