Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Ond armbåge, tips?

  • johanw

    Medlem
    11 april, 2011 vid 14:27

    jag får de oxå

  • yann

    Medlem
    11 april, 2011 vid 20:36

    Jag med. 4 månaders kiteuppehåll och första session är det tillbaka som ett brev på posten 🙁 Har nog exakt samma som Sourra tror jag. Fick det när jag tagit paus från styrketräningen men kajtat på lika hårt som innan.

  • skotten

    Medlem
    11 april, 2011 vid 21:19

    didnt you guys get sore elbows riding in light wind in the beginning when working the kite up and down?

  • sourra

    Medlem
    11 april, 2011 vid 21:33

    Yupp, underriggad körning är ett bra sätt att få fram smärtan som även Yann dras med. Sjukgymnastens visdomsord: Träna “hammercurl” fast med rep i magasin och kör tungt, 3×15 eller 4×12. Man kan variera lite och köra t.ex nån med handflatan nedåt och någon med handflatan uppåt. Vila åtminstone en dag mellan passen. Stretcha gärna efteråt och massera det övre muskelfästet lite bryskt tvärs emot fibrerna. Generellt bör man se till att man har ordentligt med kolhydrater i kroppen när man kör. Fikapaus efter nån timmes Surf är inte dumt (vilket jag observerade i Egypten där man hade passopp med lunch mitt i session). Jag ska försöka hålla mina sessions korta i år så får vi se hur det går. Rehaben känns i alla fall bra och jag känner knappt av nåt alls längre när jag klättrar.

  • yann

    Medlem
    13 april, 2011 vid 19:04

    Tack för tipset! Vila, vila, vila har jag redan testat och det funkar ju inte så nu ska jag testa lite mer aktiv rehab.

  • nundy

    Medlem
    14 april, 2011 vid 21:51

    Klättra, surfa och stretcha under vintern så slipper ni alla problem!!

  • molle73

    Medlem
    15 april, 2011 vid 08:34

    Johan! (och ni andra) Jobba på med strechen av underarmarna efter kitesessions. Jobba oxo lite förebyggande med sånt som stärker muskler omkring den påverkade
    Tillexempel kan man med fördel strecha genom att armen hänger rakt ner- vrit inåt (inåtrotation alltså..)stäng sen handen och försök nå handleden med fingrarna..detta ska sträcka ordentligt på utsidan av armen.
    Jag tycker sourra gör en bra besrkivning ovan. Hammarcurl och en annan, ibland missad övning som funkar på följande sätt:
    -Stöd under armbågen som böjs i 90 grader. -tänk dig at du tar bort ena viktskivan på en hantel och jobbar med den i hammargrepp med rotation i underarm. ( Hanteln/vikten/saken du hittar/ kommer alltså att vara tung i ovandelen.) Begripligt?

  • pepa

    Medlem
    15 april, 2011 vid 09:06

    Knappt aldrig haft det men vet inte varför. Kanske beror på att jag jobbat som ställningsbyggare länge? Lyfter väl i snitt 2-3 ton stål om dagen där.

  • sourra

    Medlem
    15 april, 2011 vid 09:55

    Hammercurl är helt enkelt bicepscurl där tummarna pekar uppåt istället för utåt. Den vridövningen du nämner har jag hört omnämnas som “stekpannan”

  • molle73

    Medlem
    16 april, 2011 vid 19:58

    Pepä: Ställningar e bra. Särskilt Burton system;) Knackbom e inte lika bra för detta…
    Sourra: Hammecurl tummen upp! Stekpannan e den jag menar, grym övning för att bil kvitt smärtan. Vila e bra i akut skede+1alvenon+iipren i mix, eller diklofenak i piller (25 mg receptfritt) eller starkare..(voltaren heter det i gel form)

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Ond armbåge, tips?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.