Senaste nytt Forums Vågsurfing Öronbekymmer och surfing

  • Öronbekymmer och surfing

    Publicerad av chrille på 4 februari, 2012 vid 14:27

    Hej!
    Vi gör en undersökning på Lunds Universitet som kartlägger samband mellan öronproblem och surfing (i alla dess former).

    Vi hade varit väldigt tacksamma om ni ville hjälpa oss att fylla i en kort enkät.
    Det tar bara två minuter och era svar är värdefulla för studien!

    https://www.surveymonkey.com/s/PYCM5R7

    Tack!

    Christian Dittrich

    above_the_law svarade 12 år, 2 månader sedan 6 Medlemmar · 7 Svar
  • 7 Svar
  • dude

    Medlem
    13 februari, 2012 vid 08:07

    Hej,

    Det här är andra gången du postar det här här i forumet. Men du addresserar fortfarande inte mig som kör stand up paddleboard surfing. Det är inte samma sak som surfing och ger stor skillnad på hur det påverkar en med avseende på hur mycket man har huvudet under vattnet t ex.

    En kommentar om detta vore ju uppskattat 🙂

    Jag fyller därför inte i undersökningen.

    Mvh,
    Niklas

  • macbeth

    Medlem
    14 februari, 2012 vid 09:52
    dude;681471 wrote:
    Hej,

    Det här är andra gången du postar det här här i forumet. Men du addresserar fortfarande inte mig som kör stand up paddleboard surfing. Det är inte samma sak som surfing och ger stor skillnad på hur det påverkar en med avseende på hur mycket man har huvudet under vattnet t ex.

    En kommentar om detta vore ju uppskattat 🙂

    Jag fyller därför inte i undersökningen.

    Mvh,
    Niklas

    “öronproblem och surfing (i alla dess former)”.. SUP tillhör inte surfing i alla dess former??:confused2: :mad2:

  • doc

    Medlem
    17 februari, 2012 vid 18:42

    Jag har försökt ett flertal gånger, från min hemmadator (ny MacBook Pro med Safari 5.1.2) samt från min iPhone 4. Antingen händer det ingenting på flera minuter eller så får jag besked att servern inte svarar.

  • doc

    Medlem
    17 februari, 2012 vid 19:33

    Till slut funkade det… seg server tycks det…
    Jag håller med, – om man skiljer på bodyboarding och vågsurfing, windsurfing och kitesurfing, varför då inte ha med SUP, som skiljer sig avsevärt från de andra sporterna?

    För övrigt var det en väldigt kortfattad undersökning. Känns mer som en marknadsundersökning än forskning, kanske för att utveckla en ny typ av öronplugg?

  • above_the_law

    Medlem
    24 februari, 2012 vid 20:55
    Doc;681782 wrote:
    Till slut funkade det… seg server tycks det…
    Jag håller med, – om man skiljer på bodyboarding och vågsurfing, windsurfing och kitesurfing, varför då inte ha med SUP, som skiljer sig avsevärt från de andra sporterna?

    För övrigt var det en väldigt kortfattad undersökning. Känns mer som en marknadsundersökning än forskning, kanske för att utveckla en ny typ av öronplugg?

    Finns ju redan Pro Plug (eller vad det nu var de hette) som släpper in ljud men inte vatten. Köpte ett par i Marocko och de funkar riktigt bra även i fetare vågor!

  • erik-g

    Medlem
    27 februari, 2012 vid 20:07

    Jag kan rekommendera en öronplugg som heter SORKY. Säljs av magicseaweed.

    Den är helt vattentät om trycker in den en liten bit, sitter rätt rejält fast. Har inte blivit av med mina än i Sverige och norges vågor.
    Grejen med pluggen är att den har ett inbyggt membran (typ goretex?) som hindrar vatten men släpper in ljud och vibrationer som är viktigt för både kommunikation och även balans och sensorik.
    Lite dyra men bra och man får med en liten aluminiumhållare som fästs på nyckelknippan så de alltid kommer med när man drar ut och surfar.

    Jag har tidigare provat Docs Proplugs men ingen framgång för mig. Passar helt enkelt inte min öronform. De är ju inte heller vattentäta, åtminstone inte för mig.

    En budgetvariant är ju annars det som jag kallar KLIBBO på engelska BLUETACK.
    Grått eller gråblått klet man fäster posters med. Häftmassa kanske det heter??

  • above_the_law

    Medlem
    27 februari, 2012 vid 22:46

    Docs Proplugs var det jag menade ja!
    Jag tycker dom funkar helt perfekt faktiskt. Har man någon form av halsband (som jag med FCS-nyckel i ) under dräkten så kan man med fördel dra pluggarnas leash genom det så de absolut inte går att tappa om de nu skulle åka ur (har aldrig hänt mig ännu). Erik har du verklige provat ut “rätt” storlek för dig? Köpte mina från butik där alla stl kunde testas innan köp. Finns ju rätt många stl… http://store.magicseaweed.com/Garland-T-Shirt-10/Item/783/

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vågsurfing Öronbekymmer och surfing

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.