Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing OS-Brädan på mässan

  • nordgren

    Medlem
    16 mars, 2005 vid 09:48

    Men då är det väll bara att ta en storlek mindre i just de “rejsen” så man orkar att jucka sig runt.

    Jaja jag är egentligen mot WS i OS (som du också är va?) om man inte har en vindgräns på säg 4-5 m/s. Blåser det mindre så får man helt enkelt ställa in? Eller flytta de rejsen till annan lokal.
    Men i detta ämne verkar det ju råda stora meningsskiljaktigheter men det är iaf så jag tycker.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    16 mars, 2005 vid 10:00

    alltså allt är bara fel med idén. att ha så låg vindgränns för vindsurfing är som att det skulle va helt ok att köra skidor på gräs.
    segling i någon form passar alltså inte i os men det finns en del som vill att os ska va stort o häftigt. säkert samma idioter som skulle ha med snowboard.

  • dr-masse

    Medlem
    16 mars, 2005 vid 10:08

    Jag tycker inte att vindsurfing hör hemma i OS överhuvudtaget. Det har jag aldrig tyckt. Om inte annat så visar ju diskussionen här hur oerhört lite man bryr sig om att hålla tävlingar på ort och ställe som framställer sporten på ett rättvist sätt (och med prylar som är vettiga).

    Allvarligt talat, hur många aktiva vindsurfare bryr sig om OS? Inte många. Knappt någon. Två eller tre stycken?

    Dessutom så står OS för mycket av det som gör att jag verkligen gillar vindsurfing rätt rejält – all den resultatfixering, pengar, doping, hets och brist på glädje som präglar idrotten mer och mer är något som jag hoppas att vindsurfare kan hålla sig ifrån så gott det går. Vindsurfing är kul och behöver inte OS ett skit. Det är bara tillverkarna och förbund som tycker det och vill visa upp sporten i ett gigantiskt reklamfönster, har väldigt lite (om ens något) med sportens själ och förmåga att ge folk roliga upplevelser att göra. De vindsurfare som vill segla i OS borde segla jolle istället. Det är en rättvisare tävlingsform för segling under de förhållanden som OS erbjuder.

    OS borde dessutom minska antalet sporter radikalt (forskajak, beachvolley, gång, ett antal simgrenar, ett gäng skyttegrenar, mountainbike, etc) och inte vara någon slags fånig sportparad med snart helt urholkat värde, men det är månne en annan diskussion…

    Terje Håkonsen hade, och har, rätt.

    OS Av!

    (ah, nu känner jag mig sådär skönt provocerande!)

  • oscar

    Medlem
    16 mars, 2005 vid 10:18

    Terjes uttalande tycker jag är märkligt, han har ju tävlat och vunnit mer än någon annan, när han sedan blir lite äldre och inte tävlar längre så klankar han ner på OS. Hade OS i snowboard gått ner han var 18 så hade han säkert varit med….

  • dr-masse

    Medlem
    16 mars, 2005 vid 10:27

    Jo, det kanske han hade. Fast han var ju inte äldre än 23 när han bojkottade OS. Men jag tycker faktiskt att även om han kanske var ute för å provocera lite (vilken j-a typ, ah!) tycker jag ändå att han hade mycket rätt i att det snarare var så att OS-maffian såg sin möjlighet att öka sitt inflytande genom snowboard framför att låta snowboard var med på sina och framförallt utövarnas villkor.

    Bara för att en sport är stor och populär så är det inte alls säkert att den hör hemma i OS. Vindsurfing gör det inte.

    För övrigt är halfpipe i snowboard, när vi nu är inne på ämnet, definitivt en gren som jag lekande lätt skulle stryka från OS programmet… 🙂

    X-games är ju roligare än OS, för övrigt.

    Terje På!

  • nordgren

    Medlem
    16 mars, 2005 vid 11:35

    Håller med helt förutom om simning. Som gammal tävlingssimmare kan jag absolut inte hålla med om att man bör skära ned antalet grenar eftersom det vore som att bara köra störtlopp i utförsåkning, endast bestämma att man kör 5 milen och jaktstart på längdskidor eller bara springer 100 m och maraton.
    De olika simsätten och distanserna finns där av ett skäl.
    Att dessutom simning är en extremt populär och stor sport gör ju dessutom att den helt klart bör finnas kvar i oförminskad upplaga.

  • nordgren

    Medlem
    16 mars, 2005 vid 11:37

    Nej men OS är ju en helt annan sak än vanliga tävlingar. Det OS står för är inte van tex Xgames eller redbull tävlingar står för.
    Det är väll det som är grejen.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    16 mars, 2005 vid 11:40

    även alla möjliga staffeter o lag grejor? man kanske kan slå ihop dam o herr till en klass. jag ser ingen skillnad på dom!! grin.gif

  • dr-masse

    Medlem
    16 mars, 2005 vid 12:37

    ah, sedär tryckte man på en knapp! Jo, jag brukar dra det här med några simmare som jag känner. Lika kul varje gång.

    Så du menar att det inte går att plocka bort en enda gren av dessa och ändå behålla sportens status och värdet av ett OS-guld?

    32 grenar, att jämföra med löpning som har 28 (och då inkluderar jag eländet gång med sina 3 grenar som borde tas bort direkt samt maraton).

    LIST OF EVENTS

    • 100m backstroke Men
    • 100m backstroke Women
    • 100m breaststroke Men
    • 100m breaststroke Women
    • 100m butterfly Men
    • 100m butterfly Women
    • 100m freestyle Men
    • 100m freestyle Women
    • 1500m freestyle Men
    • 200m backstroke Men
    • 200m backstroke Women
    • 200m breaststroke Men
    • 200m breaststroke Women
    • 200m butterfly Men
    • 200m butterfly Women
    • 200m freestyle Men
    • 200m freestyle Women
    • 200m individual medley Men
    • 200m individual medley Women
    • 400m freestyle Men
    • 400m freestyle Women
    • 400m individual medley Men
    • 400m individual medley Women
    • 4x100m freestyle relay Men
    • 4x100m freestyle relay Women
    • 4x100m medley relay Men
    • 4x100m medley relay Women
    • 4x200m freestyle relay Men
    • 4x200m freestyle relay Women
    • 50m freestyle Men
    • 50m freestyle Women
    • 800m freestyle Women

    Som den genomelaka person jag är (egentligen är jag väldigt snäll, men det blir inte lika bra i text) så drar jag en fullständigt vansinnig och närmast förbjuden parallell till, ja, vad skall vi ta, det får bli… löpning!

    LIST OF EVENTS

    • 100m baklänges Gubbs
    • 100m baklänges Brudar
    • 100m löpning Grabbar
    • 100m löpning Brudar
    • 100m brysselsteg Grabbar
    • 100m brysselsteg Brudar
    • 100m freestyle Grabbar
    • 100m freestyle Brudar
    • 1500m freestyle Grabbar
    • 200m baklängesGrabbar
    • 200m baklängesBrudar
    • 200m löpning Grabbar
    • 200m löpning Brudar
    • 200m brysselsteg Grabbar
    • 200m brysselsteg Brudar
    • 200m freestyle Grabbar
    • 200m freestyle Brudar
    • 200m alltpåengång Grabbar
    • 200m alltpåengång Brudar
    • 400m freestyle Grabbar
    • 400m freestyle Brudar
    • 400m alltpåengång Grabbar
    • 400m alltpåengång Brudar
    • 4x100m freestyle stafett Grabbar
    • 4x100m freestyle stafett Brudar
    • 4x100m alltpåengång stafett Grabbar
    • 4x100m alltpåengång stafett Brudar
    • 4x200m freestyle stafett Grabbar
    • 4x200m freestyle stafett Brudar
    • 50m freestyle Grabbar
    • 50m freestyle Brudar
    • 800m freestyle Brudar

    Personligen skulle jag gärna se “freestyle” på löparbanorna, ah!

    Lite från ämnet, vinter, ingen vind, ja – det märks!

    Simma På!

  • nordgren

    Medlem
    16 mars, 2005 vid 12:49

    Nejdå jag behåller fortfarande en högst lugnt tonläge.
    Men ja jag tycker absolut att alla grenar är berättigade. Men har ju ändå tagit bort 50 rygg,fjäril och bröst från OS schemat.
    Det jag väldigt motsträvigt skulle kunna tänka mig vara utan är lagkapperna på 200m. Men egentligen inte då samtliga grenar ändå är populära och därför inte finns något egentligt skäl till att ta bort.

  • frog

    Medlem
    16 mars, 2005 vid 12:56

    Haha… Riktigt rolig “mappning”
    Men hur gör man ett brysselsteg?

  • soundwave

    Medlem
    16 mars, 2005 vid 15:44

    denna tråden kommer bli urartad =)

    jag tycker iallafall att det är bra med vindsurfing och snowboard i OS av den enkla anledningen att jag tycker att det är sevärt, det är kul att itta på (iaf Halfpipen)…

    sedan är surfingen och brädåkningen inget man ska tävla i egentligen, jag menar störst kick/åkglädje får ut mest av det!?

    Men om dessa enda roliga/sevärda sporter stryks från prgramtablån då vill jag fan ha mer av X-games, Richter och typ Apelviken Live 24 to 7! Jag har bara ettan, tvåan och fyran så…

  • ian

    Medlem
    16 mars, 2005 vid 16:08

    hahahahaha! riktigt bra! grin.gif

    jo det där med gång är helt absurt, som att skilja på höjdhopp och höjdskutt ungefär.

    Själv tycker jag att den mesta idrotten börjar spåra ur ordentligt. jag menar, när man får resultaten från “damernas tiometers-skytte”… hallå?

    Men stryk förfasen inte damernas beachvolleyboll! det enda som är sevärt på hela os ju!

    För övrigt fick osbrädan på midwinters spö av gaastra gtx och bic 293 i lättvind.

  • teabag

    Medlem
    16 mars, 2005 vid 17:39

    För mig som alldeles skiter i om det är gång eller ej på OS men däremot satt och såg mountainbike en hel eftermiddag så torde disskusionen var onödig ehuruvida jag är en sopa på vindsurfing, alltid kommer att vara det och att det dessutom blåser pung när jag skall till att vindurfa men vindhelvetet dör ut precis när 5,5 Aan är uppe.
    För mig innebär denna bräda den ultimata drömmen om att alltid kunna ha en chans att ha kul på vattnet – ofta.
    Punkt.
    Har jag rätt eller stämmer det bara ?

  • nordgren

    Medlem
    16 mars, 2005 vid 17:49

    Köp en formula istället så kommer du att ha skoj på vattnet även när det blåser lite. Jag tror garanterat att det är bra mycket roligare än os-brädan! Kommer up i planing snabbare och dessutom så slipper man betala asmycket utan kan köpa begagnat.

Sida 2 av 4

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing OS-Brädan på mässan

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.