Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Övertyga mig!!

  • Övertyga mig!!

    Publicerad av drposse på 13 mars, 2004 vid 17:19

    Jag kör själv med en gammal äcklig glasfiber-lans. Seglar ofta ifrån prylnissar med årets utrustning med mina grejer från mitten av 90-talet. Övertyga mig nu varför jag ska köpa en kolmast för 2500:-
    (förutom att den är 2-delad och smidig att ha med sig)

    smurff svarade 20 år, 2 månader sedan 10 Medlemmar · 10 Svar
  • 10 Svar
  • markram

    Medlem
    13 mars, 2004 vid 17:24

    Köp ej ny pinne, köp bättre begagnad.
    det har jag gjort och är nöjd.

  • styret

    Medlem
    13 mars, 2004 vid 17:28

    eller en med mindre kol men fortfarande ny och 35procentig för 1250 på vindsurfing.se

  • karnan

    Medlem
    13 mars, 2004 vid 17:30

    Man slipper glasfiberflis i nävarna. Räcker inte det? 🙂

    /Johan

  • anonym-anvandare

    Medlem
    13 mars, 2004 vid 17:36

    Vill du inte ha någon så skit i att köpa en, eller hur?
    Vill du ha en, så behöver inte vi övertala dig, eller hur?

    Oscar W

  • anonym-anvandare

    Medlem
    13 mars, 2004 vid 18:04

    Svar till:


    Seglar ofta ifrån prylnissar med årets utrustning med mina grejer från mitten av 90-talet. Övertyga mig nu varför jag ska köpa en kolmast för 2500:-
    (förutom att den är 2-delad och smidig att ha med sig)

    [/ QUOTE ]
    Precis, smidig att ta med sig! Flexar snabbare, lättare, kolfiber är oxå jävligt fräckt, bara för att det är just kolfiber!
    Att du seglar ifrån alla andra med nyare grejer kan väl förklaras med att du är duktig eller att alla andra suger.
    /David

  • kamaaina

    Medlem
    13 mars, 2004 vid 18:25

    Naer man kopt en kolmast…sa har man den…gott att ha, du far nog ga en kurs i matrialism.
    wink.gif

  • ian

    Medlem
    13 mars, 2004 vid 19:29

    provrigga seglet med en hundrakolmast, sen e du fast cool.gif

    trodde inte det spelade så stor roll förrän jag körde ett -03segel med sunkig mast. Då kör jag hellre på mitt från -94 med 100%

  • oscar

    Medlem
    13 mars, 2004 vid 20:18

    Givetvis går det att segla snabbt med gamla grejor. Hur tror du annars speedrekordet höll sig i 10 år? Men hur hur rolig är din blytunga gamla rigg i manövrarna? Testa en ny rigg med kolfibermast så lär du uppleva en otrolig skillnad i hanterbarhet och livlighet. Nästan som att ha en fjäder i händerna.

    De flesta blev övertygade för MÅNGA ÅR SEDAN!

    Själv så testade jag en Bic vivace 270 (ej kolmodellen) med NP V6 6.0 från 96/97 med glasfibermast för ett par år sedan. FY F*****N jag kunde knappt få grejerna att plana så tunga och döda kändes grejerna. Kändes som jag stog och höll i ett betongfundament.

    Måste nog putsa lite på min North Viper Race nu, 1.5 kg tung 100% kolfiberläckerhet med titaniumbeläggning…….. grin.gif

  • teabag

    Medlem
    14 mars, 2004 vid 20:46

    Vi på vantagevindusrfing med böjning för äldre ej så böjbara pinnar.Typ master. Håller på att försöka byta en fin gammal grön mot en ännu äldre grön.
    Det verkar finnas intresse men resan känns lite lång.
    Men kolla du också på Mast under köpes och se om du har lust att bjuda över.
    Jag har ett ännu äldre racingsegel från foiltiden som jag tror typ ett RS med elaka cambrars och en jättebuk i tyg. Astungt trots att det bara är på 7,5 kvm.

    Ända gången det sätt riktigt bra ut och varit seglingsbart är när jag tog min 510 mast och 50 %.

    Fast man är ju inte dum – antikt är vackert. Inte fan kan man köra ett sånt fint gammalt segel i en ny mast. Så det får va för mig med.

  • smurff

    Medlem
    14 mars, 2004 vid 21:58

    Saknar faktist min gamla F2 gröna glasfibermast ibland. smirk.gif Visst fick man små stickningar i händerna när man tog i den men den var inte särskilt tung tyckte jag då. Och den var inte skör så man tog sig inte för huvudet om man råkade tappa den. Den var icke delbar vilket nog ledde till att de fått ner vikten på den. Däremot har jag en något “nyare”(i förhållande till f2 masten) Bic delbar glasfibermast. Den är TUNG och unzerstörbar. Om jag surfar genom tryckvågen efter en atombombs detonation kommer den j-vla masten forfarande finnas kvar. Inte jag dock! eller seglet grin.gif

    Men förövrigt är det förbaskat gött med delbar mast i jämförelse, oavsett kolhalt.
    Men om man surfar snabbare med kolmast de vete surfgudarna, skulle nog vilja säga att det är rätt mycket power i en rigg med glasfibermast och tex ett NP race segel. har ett 7.0 race från början av 90-talet med ganska tunn monofilm (den där prassliga typen) och där du får dra rätt mycket i uthalet för att få bra stuk på det. Du har ju inte mycket flex i toppen så där är bra drag om man orkar hålla det inskotat i byarna. Men det är mycket tyngre vid manövrar med den typ av utrustning. Så allting har sina för och nackdelar. öhhh va fan köp en kolmast och prova helt enkelt sälj den om du inte gillar den smirk.gif tongue.gif

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Övertyga mig!!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.