Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Ozon zephyr, skillnad på årsmodellerna?

  • Ozon zephyr, skillnad på årsmodellerna?

    Publicerad av bylle på 22 april, 2013 vid 19:08

    Tjena är det någon som har koll på vad det är för skillnad på Zephyr 2012 och 2013 ?

    wetdog svarade 9 år, 1 månad sedan 5 Medlemmar · 7 Svar
  • 7 Svar
  • milkman

    Medlem
    22 april, 2013 vid 19:43

    Det är rätt mycket skillnad, även om båda kiterna är riktigt bra. 2012 modellen bygger på samma plattform som den första Zephyren. Då var det den första tubkiten som designats specifikt för lättvind och gjorde det ruskigt bra. Sen dess har den förfinats i omgångar (och det har släppts varianter från andra leverantörer också).
    Men det finns ett slut på hur mycket man kan göra med att ändra detaljerna, 2013 är en helt ny design baserad på allt de lärt sig om från lättvindstubar, bridleuppsättning från Open C och en hel del från stora Edge för race. Sen har de ny release på sin programvara de använder för designen.
    Främst så har lowend sänkts och kiten blivit livligare, (även om Zephyren knappast var seg innan). Den är lite lättare och känns lättare att flyga. Man har givit den mer range neråt, utan att offra highend vilket är bra. Som två kites quiver så funkar Zephyr och en 9:a bra för allt upp till en bit över kuling.
    Den har mer svepta tippar vilket gör den lättare för relaunch.

    Därmed inte sagt att du inte kan välja en 2012:a, varför inte begagnad! Ozone håller hög kvalité och dom håller sjukt länge (vet några quivers med 2007:or som fortfarande körs). 2012 loopar du lätt i hoppen så även om 2013 är snabbare så är den inte ett måste för att få livlig åkning. Vi försöker hålla reservdelar på lager i fem år i alla fall, så du behöver inte missa många dagar ifall nått skulle hända heller.

    Du får gärna ringa oss så kan vi berätta mer om detaljerna. 08-653 50 33.

  • jkm75

    Medlem
    23 april, 2013 vid 08:58

    Jag kapar tråden och ställer en följdfråga:

    Vad är skillnaderna mellan zephyren och en edge 19?

  • milkman

    Medlem
    26 april, 2013 vid 22:25

    Ojj. Det är mycket. Zephyren är en väldigt allround, medan Edgen är race och oldschool freeride.
    Men i 19kvm är den framtagen främst för race (för att du inte behöver 19kvm för oldshool freeride). Den är optimerad för att kunna flygas mycket tidigt och mer aktivt för att pumpa mer tryck även när det är marginellt (Zephyren är mer park and ride, när det funkar funkar det men du vinner inte mycket på att pumpa draken under). Jag skulle säga att Edge 19 kan övervägas om man har en race-bräda eller någon hydrofoil. Eller för den som är riktigt tung.
    Det kan finnas anledning att jämföra Zephyr med en Edge 15 istället, men det beror helt på dig och din åkning.

    Ring gärna mig så kan jag ge dig ett direkt svar på om du vinner på att lägga de extra pengarna eller om det inte riktigt rimmar med hur du tänkt åka och använda grejjorna. 070-2622058

  • wetdog

    Medlem
    28 mars, 2015 vid 14:55

    Följdfråga: är det stor skillnad på en Zephyr 2011 och 2013/14/15? Har hittar en 2011 för ett bra pris. Och en till grej: om jag inte minns fel har de gamla modelerna ett QR som man drar MOT sig istället för IFRÅN sig. Går detta att uppgradera på gamla bommar till den nyare (IFRÅN sig) versionen?

  • milkman

    Medlem
    29 mars, 2015 vid 13:04

    De fyra “generationer” som släppts för Zephyrer är 2010, 2011/12, 2013/14 och nu slutligen 2015. Varje ny generation har nya mönster och man arbetar om profiler etc, då kan man säga att Ozone har en ny kite som tagits fram baserat på vad man lärt sig hittills. Sedan gör man bridle trim/upgrade mellan åren om det behövs, men då är det i grunden samma kite.

    Du kan absolut uppgradera bommen. Det är samma spec på alla Ozones bommar så det är bara att byta bom. du kan också bara köpa till chickenloopen och byta ut den gamla. Du får gärna ringa om du vill ha mer detaljerade svar,

    /J

  • astor

    Medlem
    29 mars, 2015 vid 15:50

    Jag har en 2014 års Zephyr. Den är mitt absolut bästa Kite-köp hittils. Zephyren är den Kite jag fått mest timmar på vattnet med. HALLELUJA ! ! !

  • wetdog

    Medlem
    2 april, 2015 vid 16:34

    Tackar för svar!

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Ozon zephyr, skillnad på årsmodellerna?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.