Senaste nytt Forums Kitesurfing Kitesurfing 4 dummies Ozone Light 12 eller 14m2, 95kg

  • Ozone Light 12 eller 14m2, 95kg

    Publicerad av hag på 29 juli, 2008 vid 05:43

    Tjosan, är nybörjare (har dock gått kurs) och tänkte köpa ny kite, har fastnat för ozone light men funderar på om jag ska ha 12m2 eller 14m2.. väger 95-98kg.
    Vilken storlek på kiten har ni andra som väger 90-100kg?

    /Stefan

    patrikol svarade 15 år, 9 månader sedan 5 Medlemmar · 5 Svar
  • 5 Svar
  • yann

    Medlem
    29 juli, 2008 vid 12:34

    Ligger inte i den viktklassen men jag skulle nog säga att du ska gå på 14m2. Väger 80kg själv och kör Ozone Instinct Sport II 13 som största. Vill du komma igång i lätta vindar så kör på den stora.

  • hag

    Medlem
    30 juli, 2008 vid 05:37

    Ok! Tack

  • wims_lkp

    Medlem
    30 juli, 2008 vid 19:31

    @hag 485530 wrote:

    Tjosan, är nybörjare (har dock gått kurs) och tänkte köpa ny kite, har fastnat för ozone light men funderar på om jag ska ha 12m2 eller 14m2.. väger 95-98kg.
    Vilken storlek på kiten har ni andra som väger 90-100kg?

    /Stefan

    du kanske får tillfälle att provköra min edgeII nästa gång. provade sport och edge förra året. tyckte de var ganska lika i den lilla vinden ja körde. men med facit i hand kanske ja skulle tagit sport istället.

  • milkman

    Medlem
    31 juli, 2008 vid 20:05

    @wims_lkp 485906 wrote:

    du kanske får tillfälle att provköra min edgeII nästa gång. provade sport och edge förra året. tyckte de var ganska lika i den lilla vinden ja körde. men med facit i hand kanske ja skulle tagit sport istället.

    Tjena

    Du behöver inte känna dig skyldig, det har hänt mycket från förra året till i år med drakarna. Edge har alltid varit tänkt som en old-school booster kite. Med andra ord, max fart – max höjd och häng. Sport är tänkt mer åt poppade trick men ska funka för det mesta. Med andra ord wakestyle åkning i hjärtat, men villja för både vågor och oldschool för den som vill mixa..
    Nu till problemet: Förra året funkade Edge för allt. Men i år (På Edge II och Sport II) så funkar kiterna precis som det är tänkt, och bättre. Edgarna är snabbare, vilket ger högre hopp. Men ska du poppa dom så krävs sjukt med fart/kraft annars så flyger dom fram i fönstret för fort. Sport II är nästan förra årets edge, fast snabbare vändningar men tillåter också fega boosts också utan att kiten stallar eller flyger ut eller höga hopp med gott om tid innan man landar. En riktig fullträff tycker jag som förra året var en Edge-pojke men i år helst kör Sport II.

    Jag får hoppas att vi får tillfälle att passera er en sväng med demo nu efter sommaren, och förhoppningsvis med III modellerna till våren också 🙂

  • patrikol

    Medlem
    31 juli, 2008 vid 20:27

    @hag 485734 wrote:

    Ok! Tack

    Tänk bara på att vi som väger 90+ konstant får helt tokiga uppgifter på vilken kite som funkar av små knattar <75 som dessutom är väldigt skickliga.

    Allt beror ju på dels din vikt och dels din skicklighet och är man ny så kommer man ingenstans med en för liten kite även om någon småknattar kör hur bra som helst på en mindre kite.

    Be små knattarna att slänga på sig ett viktbälte på typ 30 kg. Sedan så kör dom en sväng och fråga om 12an funkar finfint i lättvind fortfarande.

    Jag väger själv 93kg och har mest användning av min 16kvm så 15-16 bör vara minsta lättvindsstorlek till dig när det gäller C-kites.

    Nu frågar du ju om en Ozone som har väldigt bra ryckte om sig.
    Så försök att höra med någon 90+are som kör Ozone så får du nog mera riktiga uppgifter om vad som verkligen fungerar för din vikt.

    Dom som säljer Ozone har god erfarenhet av sin egen kite så dom vet säkert vilken storlek som passar dig.
    Lycka till!

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Kitesurfing 4 dummies Ozone Light 12 eller 14m2, 95kg

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.