• Publicerad av saratoga på 24 maj, 2008 vid 12:16

    Ute idag på Erstaviken och snurrade lite. Efter en kort pause på bryggan bar jag ner seglet igen för en till sväng men plötsligt sa det pang och en stor reva i filmen var ett faktum.

    Det som gick sönder är mitt Saber 6,7. Behöver således ett nytt segel nu i den klassen nu. Min storlek under är 6,0 Spark.

    Funderar på Solo, Spark. (siktar på ett relativt billigt segel)
    De finns i 6,5 och 7,0. Men vill inte ha ett så stort segel som 7,0 egentligen.

    Orkar inte byta/göra om hela min serie ;o)
    Kanske går att laga men det känns bättre med ett helt.

    Är 7,0 det bästa alternativet?

    (115 liter bräda, jag väger 70 kg.)

    Tacksam för synpunkter, (har läst lite olika storlekstrådar också)

    /Peter

    saratoga svarade 16 år sedan 5 Medlemmar · 7 Svar
  • 7 Svar
  • oaxen

    Medlem
    24 maj, 2008 vid 15:01

    Hej!

    6.0 – 6.7 ?! Det är ett väldigt tätt steg. Jag har kört 6.4 – 8.1 och det funkade kanon! Likaså 6.4 – 5.4 och 6.2 – 5.3.

    6.0 – 7.0 blir helt perfekt mellanrum storleksmässigt, lär ju funka kanon med brädan också. Lite beroende på bredd etc.

  • ozkar

    Medlem
    24 maj, 2008 vid 15:20

    @Oåxen 469011 wrote:

    Hej!

    6.0 – 6.7 ?! Det är ett väldigt tätt steg. Jag har kört 6.4 – 8.1 och det funkade kanon! Likaså 6.4 – 5.4 och 6.2 – 5.3.

    6.0 – 7.0 blir helt perfekt mellanrum storleksmässigt, lär ju funka kanon med brädan också. Lite beroende på bredd etc.

    Jag kör 4,5 – 5,4 – 6,2 – 7,0 – 8,0 de funkar rätt bra 😛 men tycker 8,0 är segt att köra med men de är ju ofta när de blåser lite dåligt då blir ju alla lite segare

  • saratoga

    Medlem
    24 maj, 2008 vid 17:10

    Ja det kanske är 7,0 som gäller. Gillar inte så stora riggar men å andra sidan så är det alltid trist när det är på gränsen att man får fart och i Stockholmsområdet behövs det ofta lite area.
    Tackar för svaren!

    Om man lagar filmen med tejp t ex, tappar man några egenskaper då? Antar att det är ganska mycket spänning där eftersom det small till… Revan stoppar mellan annat material…

  • schnitzler

    Medlem
    24 maj, 2008 vid 17:45
    saratoga;469036 wrote:
    Om man lagar filmen med tejp t ex, tappar man några egenskaper då? Antar att det är ganska mycket spänning där eftersom det small till… Revan stoppar mellan annat material…

    det borde väl egentligen bli skillnad men jag kan inte känna någon på mitt 6.4 segel. Min spricka slutar iof långt innan själva filmen går in i sömmar.
    Det beror ju helt på hur kräsen du är. jag bryr mig iallafall inte=)

  • jps

    Medlem
    24 maj, 2008 vid 18:14

    @saratoga 469036 wrote:

    Ja det kanske är 7,0 som gäller. Gillar inte så stora riggar men å andra sidan så är det alltid trist när det är på gränsen att man får fart och i Stockholmsområdet behövs det ofta lite area.
    Tackar för svaren!

    Om man lagar filmen med tejp t ex, tappar man några egenskaper då? Antar att det är ganska mycket spänning där eftersom det small till… Revan stoppar mellan annat material…

    Klart att du ska testa att tejpa. Det finns massvis med trådar om vilken tejp som är bäst. Kan bli knepigt att tejpa om sprickan går in i väven vid en latta men det skada inte att försöka.

    Nästa steg är att byta ut rutan hos en segelmakare.

    Bägge dessa blir avsevärt billigare än att skaffa nytt segel.

  • saratoga

    Medlem
    24 maj, 2008 vid 19:13

    http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?t=53702&highlight=tejp
    Ja här är en tråd om detta…

    Frågan är hur en tejplagning grejar spänningen som uppkommer när man drar till med nedhalet? Jag har seglat mycket med lagningar här och där på ställen där det troligtvis inte spelar någon roll men frågan är om det gör någonting på ett mer kritiskt ställe. Tror iofs inte jag skulle känna större skillnad men det är värt att testa.

    Att byta ut rutan låter dyrt! Arbetskostnad mm, ett nyare segel kanske är värt att satsa på.

    En helt annan vinkling…? Är det bara jag som tycker att Neil Pryde är prassliga/bräckliga i monofilmen? Av de segel jag haft har både Simmer, Naish och Hot verkat mer hållbara när de har några år på nacken. Mitt Saber är ett 2005 och på Ljudet har jag flera gånger tänkt tanken att detta håller nog inte länge… vilket visade sig sant.

  • saratoga

    Medlem
    24 maj, 2008 vid 19:32

    …….

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.