Senaste nytt Forums Övriga Foto & Video Panga grisen!

  • nlc

    Medlem
    18 september, 2008 vid 07:13

    Men är det verkligen en surfkamera ? 😉 Hade hellre pantat fru, bil och barn för en 1D MkIII med ett 100-400…

  • fesen

    Medlem
    18 september, 2008 vid 09:59

    Mjo. Visst är den imponerande…och jag är väldigt sugen på att uppgradera.
    Men…lutar mer mot en 1D MarkIII för surffoto. Fler bilder per sekund är inte helt ointressant.

    Vill jag filma Full HD….då finns det filmkameror som gör det bättre.

    Lite lätt kluven är man ju just nu. Men det lär väl inte gå att få loss ett ex förrän runt nyår. Så man kan ju fundera ett tag till. 🙂

  • sourra

    Medlem
    18 september, 2008 vid 11:19

    Lite saftigt att slänga upp motsvarande en köksrenovering fast på ett kamerahus så länge man inte kan räkna hem “investeringen” genom sålda bilder.

  • spray

    Medlem
    18 september, 2008 vid 17:26

    3,9bps – blä…

    21mp – helt ok

    Hdfilm – nej då köper jag en riktig filmkamera istället

  • sourra

    Medlem
    18 september, 2008 vid 17:27

    Tycker ofta kamerorna smäller på för snabbt så bufferten blir full.

  • spray

    Medlem
    18 september, 2008 vid 20:22

    @sourra 500824 wrote:

    Tycker ofta kamerorna smäller på för snabbt så bufferten blir full.

    Snabbt minneskort vettu, tex för actionfoto är det skönt med 8bps. Och man behöver inte hålla fingret på avtryckaren längre än vad som behövs 🙂

    Ska du slå till på huset föresten? Mkt pengar, du har ju USA som alternativ också om du vill spara en slant.

  • sourra

    Medlem
    18 september, 2008 vid 20:41

    Snabbt minneskort? Jag envisas med att köra Raw och då kvittar det. Känns på det hela taget som att 50D räcker gott för mig.

  • ola_p

    Medlem
    19 september, 2008 vid 01:16

    @Spray 500823 wrote:

    3,9bps – blä…

    21mp – helt ok

    Hdfilm – nej då köper jag en riktig filmkamera istället

    Runt 4 fps är rätt lagom till vågridning. Skall man ta lite längre sekvenser i RAW format så är fylld buffer onekligen ett problem. Och det är inte minneskortet som är flaskhalsen där, Extreme III korten är snabbare än kameran är jag rätt säker på, i vart fall på min 30D.

    5D är inte direkt inriktad på sportfoto, snarare budgetfullformat. Det fina med 5D är att det har varit en fullformatssensor till överkomliga pengar (jmfr 1Ds serien). Det innebär också att du behöver 1.6x mer brännvidd till surffoto…

    21mp är ju dock rätt våldsamt, kräver lite mer disciplinerat urval och arkivering. Men 8mp kan man ju lätt bränna av uppåt 6 gb bilder på en bra dag, med 21mp blir det ju helt löjligt mycket data, må vara att det är billigt med hårdiskutrymme men ändå…

    Du missar en sak med HD filmingen, du kan använda din stora fina dyra optiksamling till att filma med på en stor fin sensor. Kort fint skärpedjup…

    Jag drägglar i vart fall. Fast skall man bara ha kameran till surf så är nog 1D/50D vettigare val.

  • svenne

    Medlem
    19 september, 2008 vid 18:51

    Jag är inte så intresserad av filmning, men jag är fläskesugen ändå. 🙂
    Här är en stillbild från en filmsekvens. Porrigt skarpt.
    http://hdimage.org/images/wshr1tffanunn61rqa_001.png

  • fj69

    Medlem
    20 september, 2008 vid 05:56

    Vad kostar detta lilla underverk då?

    F

  • sourra

    Medlem
    20 september, 2008 vid 16:41

    Det står att den har ett listpris på €2.499 så det lär väl gå att få tag på den för 23.000-ish.

  • fesen

    Medlem
    20 september, 2008 vid 21:24

    @Ola_P 500926 wrote:

    Du missar en sak med HD filmingen, du kan använda din stora fina dyra optiksamling till att filma med på en stor fin sensor. Kort fint skärpedjup…

    Jag drägglar i vart fall. Fast skall man bara ha kameran till surf så är nog 1D/50D vettigare val.

    Mjo…optiskt sett så är det ju ett skönt alternativ…om man inte shoppar en videokamera som fixa EF-optiken. (Finns en del adaptrar)

    Trevligt att man tydligen kan ta stillbilder samtidigt som man filmar också. Vilket gör att man faktiskt kan få med allt i en sekvens i “taskigt” HD-format. Kryddat med lite crispa 21mp bilder. 🙂

    30fps Full HD är väldigt ofta good enogh. Särskilt om man skall publicera på nätet. Hmmm…kanske skulle byta min 5’a ändå, kan ju aldrig vara fel med Mark II! 😉

  • ola-h

    Medlem
    22 september, 2008 vid 08:11

    Jag blir å ena sidan inte så sugen på att byta min snabba och vädertåliga 1D2 mot denna – speciellt inte med tanke på vilka megastora filer 21mp innebär (och jag vet hur det blir, i praktiken kommer man köra fullsize och inte “våga” chansa på sRAW).

    Men filmmöjligheterna är ju trots allt otroligt intressanta tycker jag. Men inte ens jag (som den prylbög jag är) kan nog med att ha två kamerahus (med tanke på hur lite jag fotar). Så det får nog vänta. Nästa version av 1D kanske också kommer ha video.

    Men nog tror jag det kommer tas både snygga surffoton och en hel del bra videoclip med denna kamera världen över.

  • fj69

    Medlem
    24 september, 2008 vid 09:38

    Jag måste bara fråga expertpanelen och kalenderbitarna här, hur ställer sig fullformat till t ex 30d, med 1.6 värde för bildsensorn. Uppenbarligen tappar man brännvidd men hur förhåller sig detta till den ökade bildinformationen i fullformatets 21 mpxl (mot sura 8 mpxl), vinner man skärpa genom digitala zoomen och ökad möjlighet att beskära bilden, så att nettot blir en uppgradering, kommer 5dII att kunna driva en 5.6/400 canon+1.4 TC med AF. Tycker f ö att 3.9 fps suger HB, eller åtminstone RB. Som Apelfotograf vet jag att t e x Stridde hinner 12 fast tacks och äta en chicken burrito mellan två sekvensbilder.

    Förklara detta för mig bums.

    Fredrik – som skall stoppa in hela apel i minneskortet i helgen, minneskortet kommer sedan att gå med ildroska och fyrhjulssläpp till KVs huvudkontor, för att sedan gå i tryck.

  • svenne

    Medlem
    24 september, 2008 vid 10:43

    Fullformat ger självklart mer information. Men det betyder också att det ställs mycket högre krav på optiken än tidigare eftersom optisk distortion blir tydligare mot kanterna av sensorn/negativplanet. En halvskaplig zoom kan leverera bra på en 1,6:a eftersom det sämsta ändå beskärs. På en fullformatskamera kan det se ut som skit.
    Faktum är att om du ska plocka ut maximalt ur din 30:a så behöver du köpa optik som är dyrare än huset. Självklart blir det samma problem med en kamera med större sensor, fast exponentiellt eftersom en bra lins inte är linjärt dyrare utan extremt mycket dyrare.
    Jag tycker att det är komiskt att det på det här forumet drägglas så mycket över husens prestanda och sen går folk och köper budgetoptik. Köper man en Ferrari ska man väl för fan inte sätta Gislaved på fälgarna. Visst ska du köpa en 5:a om du är ute efter högre FPS och annat lull, men om du inte redan har riktigt bra objektiv så ska du tro inte att bilderna blir så mycket bättre om du inte är beredd att betala ordentligt för optiken.

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Övriga Foto & Video Panga grisen!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.