Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Panik hjälp mig med PU

  • Panik hjälp mig med PU

    Publicerad av mes på 2 april, 2007 vid 12:42

    Hej,
    Jag är såklart ute i sista sekunden. Jag ska limma divinycell med en blandning av PU-lim och vatten och undrar hur mycket vatten jag ska ha till 1 dl lim?
    Brådis, därför postar jag inte på rätt ställe…
    Mes

    lars_k svarade 17 år, 1 månad sedan 5 Medlemmar · 11 Svar
  • 11 Svar
  • j-f

    Medlem
    2 april, 2007 vid 13:11

    Vet ju inte vad du ska limma eller vilket lim du använder(Bostik 800 och en Sika typ används på DIAB) men det räcker att spraya lite med en duschflaska eller pensla lite på respektive yta!
    Om du inte behöver den svällande/skummande effekten behöver du nog inte tillsätta vatten, luftfuktigheten räcker.

  • mes

    Medlem
    2 april, 2007 vid 13:13

    @J.F. 373974 wrote:

    Vet ju inte vad du ska limma eller vilket lim du använder(Bostik 800 och en Sika typ används på DIAB) men det räcker att spraya lite med en duschflaska eller pensla lite på respektive yta!
    Om du inte behöver den svällande/skummande effekten behöver du nog inte tillsätta vatten, luftfuktigheten räcker.

    Ah det är den skummande effekten jag vill ha…behöver fylla lite små håligheter….frigoliten gick inte att slipa helt slät.
    🙂

  • j-f

    Medlem
    2 april, 2007 vid 13:36

    En liten dusch räcker helt säkert. Ta en spillbit av frigoliten, spraya/pensla vatten, pensla sen på lim och se hur mycket det skummar. Det tar inte många minuter innan du ser resultatet.

    kan du inte posta en bild eller vad är det du ska limma? Man blir ju nyfiken!

  • mes

    Medlem
    2 april, 2007 vid 13:41

    @J.F. 373982 wrote:

    En liten dusch räcker helt säkert. Ta en spillbit av frigoliten, spraya/pensla vatten, pensla sen på lim och se hur mycket det skummar. Det tar inte många minuter innan du ser resultatet.

    kan du inte posta en bild eller vad är det du ska limma? Man blir ju nyfiken!

    Oki, låter finemang! Det var ju fool-proof! Tack för hjälpen!
    Här ser du skadan…http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?t=44175

    Det var ett tag sedan jag satte igång men nu jäklar. Jag tänkte laga brädan och köra slut på den ordentligt. Har haft den sen 2001 så det börjar bli dags…

    🙂

  • marden

    Medlem
    2 april, 2007 vid 13:48

    jag rekomenderar att först pensla på ett lager pu/vatten efter det har härdat slipar/skär till formen på
    för att sedan limma på divinycelen med epoxi på pu:n
    men det kanske du tänkt så du inte gör det i ett moment när pun skumar okontrolerat

  • j-f

    Medlem
    2 april, 2007 vid 14:07

    Helt rätt som Mården säger! Och sen måste du ha fibrer under den tunna divinycellen för att få en sandwich. Utan fibrer på undersidan så blir det ingen någon styvhet(“hårdhet) alls – brädan blir fortfarande mjuk….

    För er som vill finns här http://www.diabgroup.com/europe/concept/e_concept_1.html
    mer info om sandwich!

  • mes

    Medlem
    2 april, 2007 vid 14:34

    @J.F. 373990 wrote:

    Helt rätt som Mården säger! Och sen måste du ha fibrer under den tunna divinycellen för att få en sandwich. Utan fibrer på undersidan så blir det ingen någon styvhet(“hårdhet) alls – brädan blir fortfarande mjuk….

    För er som vill finns här http://www.diabgroup.com/europe/concept/e_concept_1.html
    mer info om sandwich!

    Jag har 1 cm tjock divinycell! Två lager räcker för att fylla hålet och sen lägger jag på extra mycket glasfiber.

  • mes

    Medlem
    2 april, 2007 vid 14:37

    @Mården 373986 wrote:

    jag rekomenderar att först pensla på ett lager pu/vatten efter det har härdat slipar/skär till formen på
    för att sedan limma på divinycelen med epoxi på pu:n
    men det kanske du tänkt så du inte gör det i ett moment när pun skumar okontrolerat

    Jag hade tänkte limma dit två lager divinycell direktmed PU-lim (inte PU-skum). PU-lim plus lite vatten…skummar knappt något men mycket lite…ähm…
    Sen slipar jag ner divinycellen och fyller ev hålrum med epoxi blandat med sliprester och lägger sen kolfiber och glasfiber.

  • canoya

    Medlem
    2 april, 2007 vid 17:58

    Det kommer nog att funka bra. Se bara till att lägga press på divinycellen när du limmat så att limmet inte lyfter skummet. Spännband runt brädan kanske kan funka bra.
    /Håkan

  • mes

    Medlem
    2 april, 2007 vid 18:06

    @canoya 374042 wrote:

    Det kommer nog att funka bra. Se bara till att lägga press på divinycellen när du limmat så att limmet inte lyfter skummet. Spännband runt brädan kanske kan funka bra.
    /Håkan

    Jäääääääkla skit. Har inte kommit ifrån jobbet ännu…. Det blir i morgon ist! Jag postar lite bilder på hur arbetet går i reparationsforumet.
    Tack för alla bra tips!

  • lars_k

    Medlem
    2 april, 2007 vid 19:07

    Jag tror som JF att du måste ha ett lager fiber under divinycellen. Annars risk för att du trampar igenom redan i första gippen. Även med 1 cm tjock divinycell blir det inte särskilt starkt, med bara fibrer på ena sidan. En sandwich ska ha fiber-distans-fiber annars blir det bajs. Du behöver fiber som tar i drag på insidan när du trampar på mellan stropparna.
    Du kanske kan göra din specialare, med extra feature att du plastar på ett lager glasfiber på divinycellen och låter det härda, innan du lägger det på det skummande PU-limmet. Med glasfibersidan nedåt förstås. Sedan gör du som du sa, slipar till det hela, fyller håligheter, och lägger på glasfiber ytterst. Kolfiber är nog lite overkill för en sån har ful-lagning, ett par/tre lager 200g glas bör räcka. Då har du fyllt upp med skum innanför och har en najs sandwich att stå på.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Panik hjälp mig med PU

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.