Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Panik – seglet är paj

  • Panik – seglet är paj

    Publicerad av mes på 31 augusti, 2009 vid 13:34

    Mitt segel fick sig en reva i lördags och jag ringde Surfers loft…två veckors väntetid…tror ni att seglet går att laga? Det är en ganska stor reva…

    Någon som har erfarenhet från försäkringsbolag med trasiga segel innan jag ringer dom? En ny Blade 2008 kostar över 4000.

    Vill nå’n kränga ett Blade 5.0??? Eller annat 5.0 av samma karaktär?
    Det blåser ju….

    Wallens lagar osså segel men har ju fått väldans njugga kommentarer här på konfen…
    🙁

    mes svarade 14 år, 8 månader sedan 12 Medlemmar · 21 Svar
  • 21 Svar
  • tsss

    Medlem
    31 augusti, 2009 vid 14:31

    hej

    Att laga det så att du kan segla igen är väl kanske en dryg timmes jobb för en segelmakare. Så kostnaden borde bli under en tusenlapp. Problemet är om dom vill göra seglet snyggt igen, för då blir det mycket dyrare. Vilken liten segelshop som helst kan nog fixa till det om du gör klart att dom får använda valfritt material och att det får bli en ful lagning, bara det blir billigt och håller. (Du lovar förstås att inte säga vem som gjort jobbet, eftersom yrkesfolk ju vill göra snygga jobb..)

    jag lagade (har en gammal dålig ateljé-symaskin från 50-talet) ett NP 6,7 segel med ung likadan skada fast längre ned på seglet (skothornet hade slitits bort bland annat) . Jag hade ingen ply-duk med lagade med tjock dacronduk samt märkduk i många lager. (M a o helt fel grejor) När jag sen sålde seglet så lovade jag ett års garanti på jobbet. (Men hörde inget- Mats i Nynäs om du läser detta så tala om hur det höll)

  • colle_screamer

    Medlem
    31 augusti, 2009 vid 15:38

    Har för mig att det pratats en del här på konfe vad det gäller försäkringar och det slutar väl oftast med att det inte går att få ut nåt från försäkringsbolaget ändå. Hemsförsäkringen täcker väl inte det så det e ju om du har nån superdupoer försäkring, jag paratade med länsförsäkringar i största allmänhet när jag ringde i ett annat ärende och dom ville varken veta av crossen eller surfprylarna…

  • wilund

    Medlem
    31 augusti, 2009 vid 15:45

    5.0 simmer crossover -07a här på köpåsälj för 1600.-

    http://www.surfzone.se/ppc/showproduct.php/product/24724/limit/recent

  • crash151

    Medlem
    31 augusti, 2009 vid 17:04

    Ajajaj ser inte kul ut.
    Hur lagar man en sån reva?
    Går det att sy ihop revan eller byter man ut panelen?

    Har lagat en del båt segel. Oftast syr man på en lapp och massa zick zack. Men det kan ju inte vara ett alternativ på ett vindsurfing segel. Skulle vara intressant att se hur det går till.

  • crash151

    Medlem
    31 augusti, 2009 vid 17:07

    repairednorth.jpgrippednorth.jpg

    Hitta svaret. Magic Google…

  • surfmeister

    Medlem
    31 augusti, 2009 vid 17:55

    Hur lyckades du med det där? Kastfall into sail face-plant? 🙂

  • mes

    Medlem
    31 augusti, 2009 vid 18:35
    surfmeister;571894 wrote:
    Hur lyckades du med det där? Kastfall into sail face-plant? 🙂

    framåt-into-bakåt…

    Nä, det var det mest puckade någonsin. Skulle åka hem och körde in mot stranden, ca halvmetern djupt…fötterna ur stropparna och selen ikrokad…kollade bilarna, dasset ja…allmänt och glad att jag tog beslutet att åka hem eftersom det gått så förbenat dåligt…så kommer det en liten vindby och jag susar iväg i planing utan att stoppa i fötterna, jag var inte säker på djupet så jag ville snabbt kunna kliva av om fenan gick i botten…så kommer det en oväntat stor och brant våg som det gör en gång på 30 (eller 1 på 9? i papillon) och bara lägger sig över brädan…jag kör ju parallellt med vågorna och det är som att köra in i en vägg…smack ner med skallen och sen 90 pannor katapult i seglet…när jag öppnade ögonen låg jag med magen uppåt och selen ikrokad och hade ingen aning hur jag kom dit. Kunde ha gått mycket sämre. Tack och lov för hjälmen. Låret fick sig en rejäl kyss och kanske var det som knäckte akterliket.
    Det var liksom droppen på en skitkass dag…blir säkert bättre nästa gång. Jag kommer iaf aldrig att köra i planing ikrokad utan att stå i stropparna igen…

    /M

  • mes

    Medlem
    31 augusti, 2009 vid 18:38
    crash151;571886 wrote:
    repairednorth.jpgrippednorth.jpg

    Hitta svaret. Magic Google…

    Coolt, då får man ju ett unikt segel…ahm…
    Ett nytt beggat kostar mellan 2 och 2.5 kkr men jag vill helst ha ett Blade så att det inte blir mobbat av mina andra segel.
    Ska kolla efter lite fler segelreparatörer i morgon för att få in offert. 2 veckors kö på Surfers är ju jobbigt.
    /M

  • crash151

    Medlem
    31 augusti, 2009 vid 18:52

    Annars har jag ett gator 5.3 08 till salu men det blir ju lite långt att skicka.

    Kanske var därför jag blev så chockad när jag såg dina bilderna, har samma märke, färger och samma x-ply på gator:en, Bbbrrrr… kändes alldeles för nära in på, typ.

  • calle_b

    Medlem
    31 augusti, 2009 vid 19:01

    Wow… Jag måste ändå ge dig credit för att du fick av lattan! Måste varit en grym smäll.

    Illa illa!

  • tim-eriksson

    Medlem
    31 augusti, 2009 vid 20:13

    Angående försäkringar så är Länsförsäkringars småbåtsförsäkring klockren!

  • Knatte

    Gäst
    1 september, 2009 vid 04:26
    Tim.Eriksson;571949 wrote:
    Angående försäkringar så är Länsförsäkringars småbåtsförsäkring klockren!

    Beror på var du bor i Sverige:blush: Den är inte klockrent i västra götaland i alla fall. Skitdåliga villkor, men vet att andra län har helt andra villkor.

    Trygg hansa var bästa om man bodde i Göteborg:smirk:

  • roding

    Medlem
    1 september, 2009 vid 06:29

    Mes, angående att laga seglet hos segelmakar.. Det kommer nog inte bli så jättebilligt tyvärr. Hade en liknande spricka som dig i seglet och var med det hos en segelmakare för att kolla vad det kunde kosta.
    Problemet var att det hade spruckit hela vägen upp till lattan och det var då det blev jobbigt. Han räknade med 2500 – 3000:- för att laga det då.
    Man var tydligen tvungen att plocka upp all sömn runt lattan osv för att kunna fästa lagningen och då blev liiiite mer komplicerat. Materialkostnaden var ingenting egentligen men tiden som han skulle lägga på det blev en hel del.
    Kan vara bra att veta!

  • canoya

    Medlem
    1 september, 2009 vid 09:56

    On utseendet ar av mindre betydelse kan du laga det sjalv om du inte hade tummen mitt i handen pa syslojden och har tillgan till en vanlig symaskin.

    Jag lagade en liknande skada pa ett Simmer Onshore som jag tiggde till mig pa kopet av LarsK nar jag kopte ett annat segel av honom. Jag anvande vanlig symaskin, dubbelhftande matt-tejp och vanlig segelduk fran ett gammalt dacronsegel som legat och skrapat i 15 ar.

    Har anvant seglet i 6 ar sedan lagningen och det haller fortfarande. Anvande det senast idag. Blir formodligen mycket enklare med kraftig marktejp an med min hemmagjorda dito.

    Som roding skriver sa ar det nagra timmars jobb (Hobby?) med att spratta upp sommar och frilagga de skada delarna sa att man kan borja med att laga varje panel for sig innan man borjar sy ihop delarna langs “originalsommarna”. Tejpa ihop revorna pa bada sidor och sy genom alltihop pa bada sidor om revan. Dubbelhaftande tejp dar delar overlappar och garna pa bada sidor om seglet innan man syr igenom alltihop. Anvand jeansnal och bjorntrad eller liknande.

    Det ar ratt kul att ha fixat det sjalv!

  • mes

    Medlem
    1 september, 2009 vid 10:37
    canoya;572066 wrote:
    On utseendet ar av mindre betydelse kan du laga det sjalv om du inte hade tummen mitt i handen pa syslojden och har tillgan till en vanlig symaskin.

    Jag lagade en liknande skada pa ett Simmer Onshore som jag tiggde till mig pa kopet av LarsK nar jag kopte ett annat segel av honom. Jag anvande vanlig symaskin, dubbelhftande matt-tejp och vanlig segelduk fran ett gammalt dacronsegel som legat och skrapat i 15 ar.

    Har anvant seglet i 6 ar sedan lagningen och det haller fortfarande. Anvande det senast idag. Blir formodligen mycket enklare med kraftig marktejp an med min hemmagjorda dito.

    Som roding skriver sa ar det nagra timmars jobb (Hobby?) med att spratta upp sommar och frilagga de skada delarna sa att man kan borja med att laga varje panel for sig innan man borjar sy ihop delarna langs “originalsommarna”. Tejpa ihop revorna pa bada sidor och sy genom alltihop pa bada sidor om revan. Dubbelhaftande tejp dar delar overlappar och garna pa bada sidor om seglet innan man syr igenom alltihop. Anvand jeansnal och bjorntrad eller liknande.

    Det ar ratt kul att ha fixat det sjalv!

    Jag dominerade faktiskt i syslöjden i högstadiet! Men totalt kört att hinna pyssla just nu. Jag tror att det blir ett nytt beggat segel…skadan är ganska fet…
    Jag har iaf lärt mig att aldrig slappna av och tappa fokus på vattnet. Om det blir fler haverier så ska ske när man laddar järnet… Nu ska jag försöka få frugan att hämta barnen så att jag kan lufta 5.7an i eftermiddag…:)

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Panik – seglet är paj

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.