Senaste nytt Forums Övriga Surfbussen Peugeot Boxer ’97. Femte växeln hoppar ur

  • Peugeot Boxer ’97. Femte växeln hoppar ur

    Publicerad av klas-tss på 8 april, 2009 vid 18:38

    Har problem med 5e växeln, den hoppar ur vid färd. Peugeot Boxer 2,5l diesel, 5 växlad, årsmodell 97, gått 20000 mil (samma låda som Jumper och nån Fiat modell).
    Har hört att det är ett “känt problem” att femte växelt hoppar ur och att det ska bara vara att byta växelföraren för femte växeln som sitter utanpå växellådan.
    När jag ringer till Peugeot säger alla att man bör byta hela växellådan eller åtminstonde femte växelns kugghjul??
    Nån som känner till problemet, eller känner till växelföraren? Börjar bli tungt att åka i 70 på fyran nu när värmen kommer till Sverige..

    klas-tss svarade 15 år sedan 5 Medlemmar · 6 Svar
  • 6 Svar
  • kinetic

    Medlem
    9 april, 2009 vid 08:48

    Hör med http://www.mobimech.com/ , det de inte kan i växellådor är inte värt att veta…

  • judo-freddan

    Medlem
    13 april, 2009 vid 10:55
    Klas TSS;539547 wrote:
    Har problem med 5e växeln, den hoppar ur vid färd. Peugeot Boxer 2,5l diesel, 5 växlad, årsmodell 97, gått 20000 mil (samma låda som Jumper och nån Fiat modell).
    Har hört att det är ett “känt problem” att femte växelt hoppar ur och att det ska bara vara att byta växelföraren för femte växeln som sitter utanpå växellådan.
    När jag ringer till Peugeot säger alla att man bör byta hela växellådan eller åtminstonde femte växelns kugghjul??
    Nån som känner till problemet, eller känner till växelföraren? Börjar bli tungt att åka i 70 på fyran nu när värmen kommer till Sverige..

    Har exakt samma buss som dig. 5e växeln brukar tyvärr vara ett större problem än så. Det gjordes i för mjuk kvalitét och går sönder. Är nog därför de tycker du ska byta hela växellådan. Det ska gå att se om det har gått sönder eller inte genom att lossa på något lock på sidan av lådan har jag för mig. Ställ en fråga på forumet på mhcs.nu. Gott om husbilsägare som råkat ut för problemet då deras ekipage ju brukar vara ganska tunga.

  • getwet

    Medlem
    13 april, 2009 vid 18:46

    Jag har en automatlåda liggande i garaget, en TurboHydromatic GM 350 som tål upp till 600hk, kan det vara något?:smile:

    Judofreddan, snart dags för Gotland va? Glöm inte bort att det går en båt från Oskarshamn också….:wink:

  • judo-freddan

    Medlem
    14 april, 2009 vid 18:46
    getwet;540333 wrote:
    Jag har en automatlåda liggande i garaget, en TurboHydromatic GM 350 som tål upp till 600hk, kan det vara något?:smile:

    Judofreddan, snart dags för Gotland va? Glöm inte bort att det går en båt från Oskarshamn också….:wink:

    Ja det där kugghjulet verkar ha ungefär samma hållfasthet som ett kalleankakex doppat i lacknafta..

    Gotland är så givet! Fyfan vilken action det var sist. Den här gången ska jag hålla lite hårdare i seglet. Och du du får försöka sikta på något annat än någon av de två andra surfare som finns i hela viken när du får spinout, hehe.:wink: Men det bästa var din kommentar efteråt när jag frågade dig hur det gick. -Lite ont i pungen bara, annars ok! :grin::grin:

  • svenne

    Medlem
    15 april, 2009 vid 08:03

    Men hallå, byta låda för att ett drev går sönder? Köper du nytt badrum när kranen läcker? 😉

  • klas-tss

    Medlem
    20 april, 2009 vid 18:16

    Tack för tipsen, ska kolla mhcs.. sol och vind – Tollenäs till helgen!

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Övriga Surfbussen Peugeot Boxer ’97. Femte växeln hoppar ur

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.