Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Planera inför vinter (issurfing, Freeskate)

  • Planera inför vinter (issurfing, Freeskate)

    Publicerad av pher på 15 oktober, 2001 vid 08:14

    Jag känner att det börjar närma sig för vinter här i mina trakter och inser att jag bör sätta igång med “projekt” issurfing…
    Det brukar ta sin tid innan jag får nånting klart…

    Har börjat lite lätt med att söka på nätet och hittade bla http://www.freeskateusa.com/ där jag tagit dessa bilder.

    Jag har även varit och kollat lite på Luleås vindsurfing klubbs hemsida där jag vet att de kör hårt på vintern. Men inte hittat någon ritning eller liknande som kan vara värt att försöka återskapa. Visst finns det ritningar att köpa och så,,, men tänkte försöka göra något själv efter ritning. Tänkte det är bättre att lära av andras misstag än att göra samma själv 😉

    Så nu vänder jag mig till er kära konfen deltagare :), Är det någon av er som sitter på en bra och fungerande ritning på vad som kan behövas för att få uppleva lite vindsurfing känsla på is?

    Jag har i helgen iaf lyckat leta fram mina två gamla skateboard som låg långt in bland all bråte i förrådet. Kör ni med “vanliga” tracks eller?
    Det känns som om det måste förlängas på bredden på något vis?. Och då lär de väl behövas styvas upp också antar jag?

    Dessutom undrar jag om bladen bör vara så “låga” som de är på bilden, antar att den blir lite stadigare då, men å andra sidan måste det juh vara ganska plan is antar jag? Är det för mycket snö så blir det kanske svårt?
    Vad för typ av stål behöver man, och hur har ni slippat till dem?

    Den lilla spec jag hittat lyder: Length: 4′ 11″ Nose width 12″ tail width l4″ Overall width 17″
    Så nånting i den storleken har jag tänkt bygga.

    Fsbla8.jpginfo23.jpg

    Tacksam för hjälp

    Pher

    stickan svarade 22 år, 7 månader sedan 5 Medlemmar · 12 Svar
  • 12 Svar
  • anonym-anvandare

    Medlem
    15 oktober, 2001 vid 09:21

    Eller så planerar man för en resa där man slipper dra på sig skooteroverallen…

  • blueride

    Medlem
    15 oktober, 2001 vid 10:10

    Tja,

    Jag segla för första gången i vintras och nu är man helt såld.

    Bräda runt 150 cm verkar funka, foten strax bakom främre trucken. Jag körde med vanliga trucks som spändes rätt hårt, det funka fint! Det viktigaste är att få medarna rätt, mina var ca 40 cm och 8cm höga, slipade i rätt skarp vinkel, akta fötterna bara. Det behövs även nån uppstagning av medarna så de inte fladdrar när det går undan.

    lycka till/marcus

  • anonym-anvandare

    Medlem
    15 oktober, 2001 vid 10:18

    Drabbas av samma känsla varje år vid “istiden” men lyckas ändå inte planera något vettigt i tid, ofta blir det ruggigt improviserade lösningar, men de brukar bli jäkligt kul ändå. Så mitt tips är:

    *Ta en planka/plyfa och såga till den mot lämnplig longboardshape.
    *Ta lillebrorsans skateboard och sno truckarna exl. hjul o lager.
    *Borra hål i brädan för truckarna och mastfoten
    *Mecka på lämpliga feeta stroppar eller skruva i >100 skruvar (skallen uppåt) för att få lite grepp, griptape går fetebort för det blir snorhalt efter lite snö å is.
    * Så till det största mecket: Medarna… Visade sig funka med 4st plattstål som slipats till lämplig form med hjälp av vinkelslipen (form: halv v-form).
    Har man bandslip eller nåt annat så är det nog ännu bättre för att få jämn vinkel å bra glid. Hörde iåf nån som köpt 2par skridskor och skruvat av “järnen”. Antar att isjaktsklubbar har stenkoll på vad man ska köra på…
    *sen är det bara att skruva ihop grejjerna och rigga!

    Skitkul!

    har tyvärr själv sällan is (västkusten) så funderingarna går mot någon asfaltsräser istället, någon med idé?

    /Wretn

  • pher

    Medlem
    17 oktober, 2001 vid 08:27

    Tackar så mycket Blueride och Wretn. Jättebra med alla typer av tips.

    Nån som har nått mer tips?

  • Johan!!

    Gäst
    17 oktober, 2001 vid 08:35

    Tycker du att dina truckar är för mjuka och att du inte kan få
    de hårdare trots att du skruvar och skruvar så kan du köpa hårdare
    gummiinlägg, de säljs där skateboards säljs.

    Har du svårt med greppet så kan du skruva fast en regel upptill på
    brädan, det fungerar skitbra att sätta foten mot den så att du inte
    halkar.

    LYCKA TILL!!

    //Johan

  • anonym-anvandare

    Medlem
    17 oktober, 2001 vid 09:58

    Var bor du?
    i är ett gäng uppe i Norrtälje som kör på vintern!!

  • k-p

    Medlem
    17 oktober, 2001 vid 10:11

    Har själv byggt en liknande som de i din länk. Det fungerar utmärkt. Jag skall dock inte segla utan armbågsskydd igen.
    Det finns fler som pular med detta kolla här:

    http://w1.152.telia.com/~u15204612/u015204612/

    Eller denna, vilken jag iofs tycker ser tråkigare

    ut:http://thor.prohosting.com/~clundqvi/surfjakt.html

    Sen finns ju denna men den har du kanske sett:

    http://www.isk.kth.se/~ie96_kbo/

    Lycka till, men ännu kan vi ju använda vattnet…..

  • stickan

    Medlem
    17 oktober, 2001 vid 10:24

    Tja gör ett nytt försök med bilden jag la ut förut på Tommy. Han har på denna bräda(på bilden) kört 91 km/h mätt med en GPS. Vore kul om man kan dra ihop några till och köra på vintern nu är det bara jag och Tommy som kör i Västerås.

    Mvh Stefan

  • pher

    Medlem
    17 oktober, 2001 vid 11:42

    Tjena,,,Ok,, tackar för den bilden,, Hmmm, undrar om det är den Tommy som jag trodde? Han som “limmat” ihop en knäckt orange Fanatic?

    Hursomhelst borde vi kunna bli några fler nu till Vintern. Kompisen Kjell lär köra sin nyinköpta Isabella, ok,,, inte vindsurfing men väl segling.

    Sen är det juh så att det finns en isjaktklubb som borde vara ute en del?
    Det är bara att vara ute så kommer det säkert flera :)Tobias hänger säkert på också. Camilla kanske också är intresserad på något vis? Skridskor och nån typ av segel borde också kunna vara ett alternativ…

    Brädan ser fin ut.. Är det den som han kör på nu? Din ser väl ungefär ut sådär också eller?

    Till dig som undrade var man höll hus. Västerås, Mälarn,, Norrtälje har jag gjort lumpen i, en trevlig stad :),,,
    Vi kanske rent utav kan göra nån isträff, vem vet? Borde väl gå att tävla lite på skoj i detta eller? Fast det dröjer väl lite längre för er innan isen ev kommer?

    Pher

  • pher

    Medlem
    17 oktober, 2001 vid 12:11

    Perfekt.. Precis vad jag letar efter.. Två nya länkar som jag inte sett förr.. Tack!

    Visst är det vatten än,, men jag är lite för bekväm av mig,,, har packat ur garaget och sköjt ut dräkten nu,, så det får vara bra för min del..
    Jag gillar inte att frysa och domna bort i armar… Sån e jag.. Bor i fel land…

    Men kör vidare ni som är hårda 😉 Jag skulle behöva en tjockare dräkt…

    Mvh Pher

  • anonym-anvandare

    Medlem
    18 oktober, 2001 vid 08:57

    går det att få ngn svängkänsla (tex ledad bräda på mitten som tillåter en blygsam svängradie el. kliver ni av och vänder brädan?

    Är det inte lätt att tappa grepp på medarna med tryck i seglet så att allt glider iväg och issurfaren får mkt ont i svanskotan?

    Vad tycker de svindyra seglen/kolmasterna/bommarna om att vara ute och flyga i tio minusgrader, blir de mer bräckliga??

    Detta har ju en enorm glädje potential om man kan få fram lite surfkänsla i prylarna…

  • stickan

    Medlem
    18 oktober, 2001 vid 17:21

    Japp det är den Tommy som har en numera knäckt bräda igen(på ett nytt ställ!)
    Tobias är med och hans pappa skulle kolla om han kunde hitta något avlagt ismaskins skär på jobbet, de är är väldigt lämpligt till medar…
    Mvh Stefan

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Planera inför vinter (issurfing, Freeskate)

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.