Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Planering av ny vågbräda!

  • stinger

    Medlem
    22 november, 2007 vid 08:39

    Svårt att välja!!! Jag har en AB+ vågis 244 58 85l, jag kör uteslutande B&J på Roxen och Vättern kommer väl iväg till havet nåt enstaka tillfälle. På Roxens choppiga vatten funkar den hyfsat men inte optimalt blir lätt studsig och lite “hård” gång i choppen (lite för stor kanske jag väger typ 67kg), så jag började fundera på att byta bräda till en FSW. Började läsa tester och kom fram till att en RRD FSW 80 skulle passa mig skitbra sen efter ett tag var det en Fanatic freewave 77 som var hetast, jag var helt säker på att en sån ska jag ha!! Men en vågis är ju mycket sexigare men då måste den funka för B&J också. OK *-board pure acid 74 ska vara kanon både i vågor och för hårdvindsfreeride, en sån ska jag köpa framåt vårkanten. Hmmm Kombat 79… Kollade filmsnutten från hemsidan, ojojoj en sån ska jag ha!!! eller… Fram med Boards igen, nja en RRD FSW får det nog bli trots allt. De här snurrarna har gått runt i huvet bara den senaste veckan, det kommer att bli en lååång vinter.

    Trösten är väl att förmodligen kan jag köpa vilken som helst av nämnda brädor och bli helnöjd 🙂

  • hot

    Medlem
    22 november, 2007 vid 11:12

    Nikke

    Jag har precis som du en SB 107 Kombat, som jag använder för segel 6.0-7,5.
    Jag väger också typ 90-95 kg. Jag skaffade en RRD FSW 97 liter som liten vågbräda, vilken visade sig passa perfekt ner till 4,0. Sällan vi fullvuxna kör mindre än 4.0. Så köp inte mindre än 95-97 liter, du blir bara förbannad!

  • nikke

    Medlem
    25 november, 2007 vid 15:59
    andersbq;429131 wrote:
    Eftersom du är från Karlstad så är det ju “naturligt” att du kör Starboard och dom har massa fina brädor, men jag har väldigt begränsad erfarenhet av dessa. Det dyker säkert snart upp någon som kan deras linjer. Men som sagt, satsa brett och inte för litet men inte heller för stort!

    Jag måste då tillägga att jag aldrig skulle köpa en bräda eller segel bara för att det finns runt hörnet. Vill såklart ha det bästa och då åker jag mer än gärna en bit för att få dem. Kollade upp starboard här på konfen och kom fram till att de är heltklart en av de bästa brädorna för mig. Sen tyckte jag north var nättre än severne på segel som säljs här i karlstad så då köpte jag hela riggen av wallén.

    Bara en liten anmärkning…hehe.

  • nikke

    Medlem
    25 november, 2007 vid 16:11
    HOT;430040 wrote:
    Nikke

    Jag har precis som du en SB 107 Kombat, som jag använder för segel 6.0-7,5.
    Jag väger också typ 90-95 kg. Jag skaffade en RRD FSW 97 liter som liten vågbräda, vilken visade sig passa perfekt ner till 4,0. Sällan vi fullvuxna kör mindre än 4.0. Så köp inte mindre än 95-97 liter, du blir bara förbannad!

    Så 95-97 liter FSW är det optimala. Men tar de verkligen ner till 4.0 kanske bara gäller RRD? Hur långt ner i segelstorlekarna tycker du att man kan gå? Är det 4.0 – 4.2 som ska vara den minsta segelstorleken tycker du även om man har tänkt använda grejorna utomlands också?

  • andersbq

    Medlem
    25 november, 2007 vid 17:02

    @NIKKE 430604 wrote:

    Jag måste då tillägga att jag aldrig skulle köpa en bräda eller segel bara för att det finns runt hörnet. Vill såklart ha det bästa och då åker jag mer än gärna en bit för att få dem. Kollade upp starboard här på konfen och kom fram till att de är heltklart en av de bästa brädorna för mig. Sen tyckte jag north var nättre än severne på segel som säljs här i karlstad så då köpte jag hela riggen av wallén.

    Bara en liten anmärkning…hehe.

    Helt OK, men jag vågar nog påstå att alla etablerade märken gör bra grejor, och att brädval handlar en hel del om att få ett bra deal. Närheten till en importör kan kanske hjälpa.

    En kommentar till, en bräda på 98 liter GÅR att segla med 4.0 men det enda du kommer tänka på, när du åker runt med 4.0, är att du borde haft en mindre bräda…

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Planering av ny vågbräda!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.