Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Planingströskel?

  • Planingströskel?

    Publicerad av anonym-anvandare på 4 april, 2001 vid 18:20

    Hur är det? Var går gränsen för sänkt planingströskel? Går det att pressa hur långt som helst? Det måste finnas fler fakorer än segelstorlek. Ex bräda, seglare och teknik, vikt, fena, eget motstånd i vattnet etc etc. Någon som provat skillnaden mellan t ex ca 10 och 12-13kvadrat. Hur mycket mindre vind behövs det för att få planing? Många verkar gå från segelstorlek max 10,5 -11 till 12-15 i år? Blir det ett jättelyft? Mvh

    anonym-anvandare svarade 23 år, 2 månader sedan 4 Medlemmar · 8 Svar
  • 8 Svar
  • anonym-anvandare

    Medlem
    5 april, 2001 vid 20:21

    .

  • emil-wiberg

    Medlem
    5 april, 2001 vid 20:43

    mig veterligen finns det ingen gräns så länge det iallafall blåser lite, ta ett stort segel tillsammans med i stort sett obefintlig friktion så planar du väldigt lätt, problemet handlar ju i första hand om friktionen mellan bräda och vatten därför är dagens lättvindsbrädor så grymt korta å breda med mycket volym, det ger mindre våt yta=mindre friktion

    Nån som kan vidarutveckla?

    surfa på /Emil

  • anonym-anvandare

    Medlem
    6 april, 2001 vid 12:12

    Vem kan få tag på ett större segel än Simmers 11,7 i år???? Ingen skulle jag tro.

    Det finns en gräns när man med dagens master och segel bara adderar en massa segelduk som ligger och släpar i vinden utan att göra någon nytta. Ett större segel är dessutom långsammare att pumpa igång…dvs pumpfrekvensen är lägre=inte samma vekningsgrad=högre relativ planingströskel.

    Kommer det master på 6 meter med tillräcklig styvhet kan man nog addera ett par kvadrat till dagens största segel och sänka planingströskeln 0,5-1 m/s ytterligare….å sedan utvecklar man brädor som blir lättare och då sänks tröskeln ytterligare….ner till 5 knop (ca 2,5 m/s) tror STARBOARD teamet att det är möjligt att plana.

  • dieter-mr-kefir

    Medlem
    6 april, 2001 vid 13:28

    YES 12.0 med 5.50 mast finns redan och säljs av SurfersWorkshop. Både NP och Gaastra utvecklar 13 m2 segel som troligen kommer ut i höst lagom till Formula VM. Fiberspar utvecklar en ny 5.50 mast osv…
    Bommar på upp till 3 m tillverkas av Gulftech idag.

    Fenor på 80 cm finns redan att köpa av flera tillverkare, se senaste Surf.

    Tröskeln är nog inte nådd varken vad det gäller material eller vindgräns. Det är ju fartfarnde seglaren som gör det mesta, fel teknik med rätt prylar leder ju ingen vart.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    6 april, 2001 vid 18:01

    1, Det största seglet som verkar vara bra är NP RS-1 12.2 (med 550 mast och 280bom ska funka)kommer i Juni. 2, Dåligt snack om att pumpfrekvensen är längre på stora segel, det som spelar roll är ju om man har draget att plana vidare efter att man har pumpat vilket ett 12.2 har. /En som har haft 10.6 i 2 år

  • anonym-anvandare

    Medlem
    6 april, 2001 vid 18:15

    Tack för många schyssta svar som jag inte hade koll på. Det besvisar också vilken enorm kunskap konfen har när den funkar som bäst! Mvh

  • henrik_a

    Medlem
    6 april, 2001 vid 22:47

    Kunskap?? Jag är inte så säker på att man ska tro på allt som publiceras. Bara för att någon berättar något för dig betyder det inte att det är sant.

    Henrik wink.gif

  • anonym-anvandare

    Medlem
    7 april, 2001 vid 07:55

    Jo du Henrik, det är så sant så. Tänk, det hade jag inte fattat, att man skall tänka själv också.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Planingströskel?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.