Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Platt vatten (pröva hemma i badkaret, inte till havs)

  • Platt vatten (pröva hemma i badkaret, inte till havs)

    Publicerad av 40knots på 26 augusti, 2008 vid 08:51

    Speedsurfing behöver storm vind och platt vatten. Det är ont om ställen där det blåser tillräkligt hårt och från rätt riktning och vattnet är platt platt platt. En grej som jag funderat över mycket är varför man inte använder sig av olja. Jag har själv varit med om att surfa på vatten där olja blivit utsläppt och fasten det var ute till havs var det fanns vågor så försvann all chop på några sekunder och kvar blev en helt platt vattenyta med underliggande dyning som levde sitt eget liv och bucklade vattnet på ett konstigt sätt. Det var på den gamla goda tiden när jag surfade på en Mistral Div 1 bräda men effekten har blivit inklistrad i minnet för evigt. Det blåste ca 8m/s och jag surfade min vana trogen redan då ute på öppet vatten och passerades av en gammal passagerarfärga som jag skall låta bli att nämna vid namn och plötslig dog vinden ut helt och hållet. Fastän jag planade ju fortfarande likadannt som förrut med fullt drag i riggen och så kände jag en konstig lukt…… diesel!!! Yes, i vattnet som jag körde igenom bildades en ränna var den tunna oljehinnan bröts och ytan blänkte i solen. Det är i situationer som denna man inte vill vara med om kastfall eller spinnout och det klarade jag mig också utan. När jag plöjde ut i öppet vatten igen stänkte vattnet som förut och choppen och de vita vågkammarna var åter igen del av den ultimata havs surfings upplevelsen. Nu är det ju så att olja och vatten inte är en välkommen kombination varken på havet eller i tanken men det går inte att förneka att vattnet blir väldigt fort platt. Checka denna video för en demo på hur det är att “gjuta olja på vattnet”:

    http://www.youtube.com/watch?v=00PPPt7EJqo

    sailorstiffrigg svarade 15 år, 8 månader sedan 3 Medlemmar · 6 Svar
  • 6 Svar
  • jester

    Medlem
    26 augusti, 2008 vid 09:15

    Hmm.. Läge o tejpa fast en flaska med matolja i fören på brädan… 😀

    Filmen var faktiskt riktigt cool, nästan läskigt o se vågorna bara försvinna sådär. En fråga är väl hur bräda och fena påverkas av oljan. Men iofs ligger där nog bara ett tunt lager precis vid vattenytan, så oljans högre densitet påverkar väl kanske inte så mycket negativt.
    Antagligen finns där väl nån regel som förbjuder att smörja vattnet med olja vid rekordförsök o dyl.

  • Kjello

    Gäst
    26 augusti, 2008 vid 09:31

    jag har liknande oförglömliga minne av speed & plattvatten, men utan olja med typ liknande bräda, för jättelänge sem. Jag kryssade ut i lättvind / sol, som övergick till spegelblankt, sen kom en stor svart molnfront åska och jag stod still mitt på singöfjärden (trodde då att jag va säker med gummijointen surfdojor som isolering)
    Vattnet krusades svart av plötsligt hårda vinden och jag fick hejdlöst superdrag, sen när åskan va mitt över blev det mörkt som en grotta, vinden kom rakt uppifrån så jag kunde åka i alla riktningar med seglet ut på samma sida.
    Väldigt spännande, synd att man inte vågar ut i åskan längre, jag hade tur.

  • 40knots

    Medlem
    26 augusti, 2008 vid 10:01
    Jester;493959 wrote:
    Hmm.. Läge o tejpa fast en flaska med matolja i fören på brädan… 😀

    Filmen var faktiskt riktigt cool, nästan läskigt o se vågorna bara försvinna sådär. En fråga är väl hur bräda och fena påverkas av oljan. Men iofs ligger där nog bara ett tunt lager precis vid vattenytan, så oljans högre densitet påverkar väl kanske inte så mycket negativt.
    Antagligen finns där väl nån regel som förbjuder att smörja vattnet med olja vid rekordförsök o dyl.

    Jag tror inte det finns någon regel…… sunt förnuft räcker väl….. men hur är det med växtoljor så som tex just matoljor…. dom är ju dyra men är dom skadliga för miljön?

  • 40knots

    Medlem
    26 augusti, 2008 vid 10:06
    Kjello;493966 wrote:
    jag har samma oförglömliga minne av speed & plattvatten, men utan olja med typ liknande bräda, för jättelänge sem. Jag kryssade ut i lättvind som övergick till spegelblankt, sen kom en stor svart molnfront åska och jag stod still mitt på singöfjärden (trodde då att jag va säker med gummijointen som isolering)
    Vattnet krusades svart av vinden och jag fick hejdlöst drag, sen när åskan va mitt över blev det mörkt som en grotta, vinden kom rakt uppifrån så jag kunde åka i alla riktningar med seglet på samma sida.
    Väldigt spännande, synd att man inte vågar ut i åskan längre, jag hade tur.

    Härlig historia Kjello…. 🙂 och bommen var ju av beklädd av vulkaniserd gummi och okespor skorna var ju neopreen :D. Jag har också surfat helt safe och det finns tom foton på det. Med just Mistralen. Det är en viss stämmning som man inte annars upplever….. fridfull stämmning…. som på en begravning…..

  • Kjello

    Gäst
    26 augusti, 2008 vid 10:13

    Målat botten på småbrädorna med jättedyr ren outspädd pärlemor, avsedd att blandas ‘lite’ i 2-komponent klarlack.
    Snygg. Magisk hal, slät yta, lite teflonkänska, inget fäster på det, inte ens den för pärlemor-effecten avsedda bil-klarlacken PERMACRON som jag fyllde halkskydds avrivningsväven med,
    (tokstark, snyggt halkskydd)
    upptäckte det, när jag ‘hårt’ kämpade bort avrivningsväven,
    Har målat mönster upp runt kanterna, ‘lite’ över däck med pärlemor, där släppte allt halkskydds-klarlack.

    Blev lite långt, men ett halkskydd som håller minst 10 år blev inblandat.
    Tror bilhärdlack håller längre, hårdare än epoxi

  • sailorstiffrigg

    Medlem
    26 augusti, 2008 vid 16:25

    @Jester 493959 wrote:

    Hmm.. Läge o tejpa fast en flaska med matolja i fören på brädan… 😀

    Filmen var faktiskt riktigt cool, nästan läskigt o se vågorna bara försvinna sådär. En fråga är väl hur bräda och fena påverkas av oljan. Men iofs ligger där nog bara ett tunt lager precis vid vattenytan, så oljans högre densitet påverkar väl kanske inte så mycket negativt.
    Antagligen finns där väl nån regel som förbjuder att smörja vattnet med olja vid rekordförsök o dyl.

    Är rätt säker på at jag läst att man inte får ha någon smörjning av vattnet med hjälp av vätskor vid kappsegling. Däremot en gassmord botten & fena kanske vore något. På torpeder har de ökat hastigheten 4-8 ggr med hjälp av gassmörjning. http://www.saifudin.com/2005/09/04/supercavitation-a-phenomenom-god-sent-us-tht-we-hardly-know/

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Platt vatten (pröva hemma i badkaret, inte till havs)

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.