Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Point-7 11.0, 2009

  • Point-7 11.0, 2009

    Publicerad av sailortrash på 10 februari, 2015 vid 16:43

    hej

    jag har möjlighet att köpa en 11.0 point 7 från 2009, med orginalmast för ett bra pris, men vet inget om seglet förutom att det har väldigt högt cambertryck. vad jag än köper blir det ett prestandalyft, men jag undrar om någon kan beskriva hur seglet känns, jag provade ett gastra 11.0 från 2010 och det var väldigt tungt tckte jag. gillade inte känslan även om jag märkte direkt att seglet skulle kunna ta mig till nästa nivå..

    så vad är det för typ av segel? tungt, lätt, trögt, stabilt, responsivt..är det bättre att lägga stålarna på ngt nyare, typ 2011 eller 2012?

    visserligen kan jag pröva i vår, men är ändå nyfiken på att höra lite erfarenheter..

    jester svarade 9 år, 2 månader sedan 4 Medlemmar · 4 Svar
  • 4 Svar
  • hdtv

    Medlem
    10 februari, 2015 vid 17:10

    2009:ans segel är ganska tunga och som du beskriver högt cambertryck så du får lära dig att sparka på camber två nere ifrån. Bättre är om du försöker komma över en P7 från 2011. 2010 kom de med en ny linje och nytt material och lättare segel, men 2010an hade (har) stora bekymmer med att nedersta lattorna knäcks pga vinkeln mot masten. Vet inte så mycket om de senare årsmodellerna.

  • sailortrash

    Medlem
    10 februari, 2015 vid 20:23

    ok, det var bra information. både gaastra och point 7 från 2009 upplevs som tunga, kanske hade med dåvarande konstruktionstrend att göra..

  • bicless

    Medlem
    17 februari, 2015 vid 21:38

    Jag har provat en mindre variant av det seglet årsmodell 2009 och det var lite varningsflagga för min del. Svårt rigga, sjukt svår att rotera. Gamla mauisails brukar rotera bra och är smidiga om du kan hitta nån sådan. Borde finns lite TR4-TR7 typ därute kan man tycka. Sen har SurfSpot en North Warp 11 liggandes men har inte koll på cambertryck på den: http://www.surfspot.se/north-warp-11-2012.html

  • jester

    Medlem
    18 februari, 2015 vid 06:49

    Det läskigaste med Point 7 är ju att dragkedjorna för cambrarna är på fel sida… Tokläskigt! 🙂

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Point-7 11.0, 2009

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.