Senaste nytt Forums Vågsurfing portugal

  • portugal

    Publicerad av bobbocrull_ på 27 december, 2005 vid 14:45

    Tjena tjena,

    Är det någon som vart i portugal och surfat nått??

    Är ett gäng som tänkte dra dit i jan-mars, vi kör buss..

    Tänkte höra om det är någon som vet nåra bra spots, camping,
    party, fina flickor, stämningen, galna locals osv osv….

    Har vart inne på http://www.wannasurf.com och kollat runt lite men
    det vore roligt att få lite feedback från nån svenne!!

    Hej hopp/

    The Crull…
    :blush:

    demoniak svarade 18 år, 4 månader sedan 11 Medlemmar · 17 Svar
  • 17 Svar
  • danielf

    Medlem
    28 december, 2005 vid 09:39

    Har inte vart där, men ett måste är väl Stormrider Guide Europe och ev. Footprint Surfing Europe. Förmodligen kan Stormrider Guide World vol1 och vol2 hjälpa dig vidare också, varav den senare bara har komplement till sådant som inte täckts i tidigare volym, men riktigt bra “pros and cons” samt vilken årstid swell och vindar finns etc.

    För camping spots, köp Lonely Planet Portugal.

    Detta visste du förmodligen redan?! 🙂

    Om ni ändå kör buss, varför inte kolla in Biscaya bukten också, dvs. norra spanien och sydvästra frankrike.

  • par

    Medlem
    4 januari, 2006 vid 08:10

    Har surfat Ericeira och Guincho. Jag tycker Ericeira är betydligt bättre. Har aldrig haft problem med locals i Portugal.

  • lenakoala

    Medlem
    4 januari, 2006 vid 21:35

    Portugal i jan-mars är väldigt kallt eftersom golfströmmen inte passerar där, men jag gissar att ni är härdade svenskar som klarar det mesta!
    Annars tycker jag som DanielF, kolla in Biscaya, där finns golfströmmen, surfade där den 20:e dec 14grader i vattnet, inte illa! Hade 3.2, booties och handskar hur underbart som helst:-D

    Ha kul i Portugal!

  • gson

    Medlem
    4 januari, 2006 vid 22:25
    LenaKoala wrote:
    Portugal i jan-mars är väldigt kallt eftersom golfströmmen inte passerar där, men jag gissar att ni är härdade svenskar som klarar det mesta!
    Annars tycker jag som DanielF, kolla in Biscaya, där finns golfströmmen, surfade där den 20:e dec 14grader i vattnet, inte illa! Hade 3.2, booties och handskar hur underbart som helst:-D

    Ha kul i Portugal!
    Nu är du nog ute o cyklar Lena, Biscayabukten har mindre cirkulation än Atlantkusten vid Portugal.

    Detta gör att vattentempen inne vid t.ex Hossegor håller värmen längre in på senhösten och sen på våren gäller det motsatta att kylan i vattnet är kvar längre än ute vid t.ex Portugals kust.

    mvh
    Gson

  • danielf

    Medlem
    4 januari, 2006 vid 23:25

    Uhm, det stämmer säkert med 13-16 i Biscaya mellan nov-mar å andra sidan kan det säkert finnas delar av Portugal som är varmare runt jan-feb, men just Biscaya-bukten blir inte mycket kallare än 13°C, så jag skulle vilja säga om vattentemp. är det avgörande, så är det skitsamma.

    Men det som fick mitt intresse, vad för 3/2:a (limmad såklart) är det du har Lena, som klarar så låga temperaturer, var du ute i mer än 1½hr?

    Jag har själv iofs. kört Hoddevik i somras med 12°C i vattnet och runt samma på land, med 20 m/s NO off-shore vindar i nacken, med en 4/3 Gb (RC Classic), 3mm O’Neill Psycho boots och en gammal Neil Pryde huva och ett par trasiga sunkiga RC-handskar, men trodde inte att 3:2 orna klarade så låga temperaturer…?! Vet att jag frös lite granna efter 2½hr då….

    Har f.t en 2/2 shortie, 4/3 Gb och 6/5/4 m. huva, men tänkte ev. kompletera upp med en 3/2:a för svenska sommrar och kalla dagar utomlands och letar efter en bra dräkt, sneglat lite på RC E-bomb, men de kostar lika mycket som en vinterdräkt, då kan jag lika gärna köpa en Xcel Infiniti 3/2 för lite mindre pengar.

    Nåväl, jag saknar surfet iaf., inte fått något sen 22 dec, och då var det 3-4 i vattnet och 5-6 i luften, några dagar innan var 1°C i luften med snö på marken, då fick man springa sig varm innan man hoppade i. 😀

    Xcel_Infiniti_654.jpg

  • lenakoala

    Medlem
    8 januari, 2006 vid 17:29

    Till DanielF
    Jag är en mes när det gäller kyla, men jag har en helt fantastisk våtdräkt! Det är en Rip Curl,3,2, elastomax (hmmm jag tror det är så den heter) den är visserligen dyr, men det bästa är att den är så elastisk att den inte stör när jag paddlar och dessutom är den väldigt varm! Jag är ledsen om jag låter som världens “reklamare”, men jag är faktiskt helt övelycklig över min våtdräkt!
    Hmm… när det gäller golfströmmen ska jag kolla upp det, men det är i alla fall vad alla locals i Hossegor säger, men man vet ju aldrig med fransmän;-)
    Har däremot aldrig i hela mitt liv hört talas om att det skulle vara varmare i vattnet i portugal än i biscaya, fast det kanske är någon speciell spot som jag inte känner till…
    /Lena

    Huups, glömde visst svara på hur länge jag är i vattnet nu när det är kallt. Max 1 1/2h mer orkar jag inte i kylan. Måste ju oxå säga att jag inte surfar lika extrema förhållande som ni viking-surfare!, helst sol och ingen stark vind, annars fegar jag ur;-)

  • stoney77

    Medlem
    8 januari, 2006 vid 22:10

    Daniel F, jag skulle beställa en RC stealth någonting och det strulade till sig lite med storlekarna så det slutade med att jag beställde en E-bomb stl XLT från Cleanline och den verkar riktigt fin (säger verkar eftersom jag inte har fått tillfälle att prova den), det jag tänker på då är förstås passformen och bekvämlighetsgraden, verkar hur smidig som helst och jag blev genomsvettig direkt.

  • danielf

    Medlem
    9 januari, 2006 vid 08:16

    Hmm. Jag tror nog att E-bomb är en av de smidigare dräkterna på marknanden, men för vintersurf är den nog kass, eftersom den saknar hålfiber (eller som RC kallar det, “fireskin”). Men det är denna dräkt jag kikat på i 3/2, men den kostar $265 US på Cleanline tror jag + frakt och ev. moms och tull.

    För vintersurf i temperaturer under 10°C, så tror jag inte att man vill vara utan hålfiber för bröst och rygg, alltså RC F-bomb isf. 🙂

    Vilken tjocklek beställde du?

  • stoney77

    Medlem
    9 januari, 2006 vid 11:54

    Det är en 3/2 och absolut inte avsedd för svensk vintersurf, till det har jag RC UE 6/5/4. Tänkte ha 3/2:an till svensk sommarsurf och utrikisk höstsurf.

  • danielf

    Medlem
    9 januari, 2006 vid 12:19

    Ahh, det var väl det jag tänkte. Den räcker säkert en bra bit in i oktober om den är limmad och inte läcker. 🙂

    Posta något när du kört den några ggr, ge en recension, för på pappret och bildmässigt ser den hur skön ut som helst (även om jag inte gillar Mick Fanning).

  • per-larsson

    Medlem
    9 januari, 2006 vid 17:39

    En 6/4 a Rip Curl (utan hålfiber) duger gott och blir över för vintersurf i Sverige. Har surfat i 5 år i en 6/4:a elasto utan att frysa en enda gång.
    Har nu bytt till en Xcel med hålfiber så vi får se om den är lika varm. Smidigare är den dock.

  • gnert

    Medlem
    9 januari, 2006 vid 18:21

    Visst dere trenger våtdrakter og skal kjöre langs kysten av Frankrike/Spania foreslår jeg at dere tar en tur innom fabrikkområdet i Hossegor (på spansk: la zona industrial). Der har både Rip Curl, O´Neill mm store lager i tilknytning til butikkene sine. De fungerer som en slags catwalk for neste års modeller og har det meste. Der får dere våtdrakter, hoods, boots etc. til ca. halvparten av fransk butikkpris.

    Ellers: God tur til Portugal!

  • danielf

    Medlem
    9 januari, 2006 vid 18:49

    Jamen Per, du är juh viking, inte sant? 😀

    Vet bara att jag sett folk köra med senaste F-bomb 5/4/3 med både 1mm shorts och 1mm “hotskin” under, för att de frös, i början av November.

    Vi är nog alla olika, och jag skulle inte vilja vara utan hålfibern, har juh en 4/3:a utan, så jag hur mycket den värmer.

    Inte för att det har så mycket med hålfibern att göra, men hellre supersmidig dräkt som är lagom varm, än en supervarm tung dräkt som kanske ger 30min mer vattentid, men då skall man också vara tränad som en triathlon. Om jag fick välja då.

    Visst skall det bli intressant att prova nu när vattemtemp. nått fryspunkten så gott som, eller det kanske redan är is?

  • surfineurope

    Medlem
    10 januari, 2006 vid 15:49

    Tjena!

    Jag bor i Portugal och har tillbringat ett flertal vintrar här nere. Helt rätt att satsa på Portugal. Här är garanterat varmare än i Biscaya så här års, både i luften och i vattnet. Däremot stämmer det att det är kallare på sommaren. Västkusten har mellan 15-17 grader i vattnet året runt. Jag kör 4/3 men definitivt inga handskar eller luva. Ett par dojjor kan vara skönt och skyddar mot reven.

    I januari-mars är det området runt Lissabon som gäller, resten av kusten har oftast för stora vågor. Här finns stränder i alla riktningar så ni hittar alltid något som funkar. Om det inte är för stort så är Ericeira helt klart världsklass. Där ligger Portugals bästa vågor. Det går snabbt att köra mellan Lissabon och Ericeira.

    Campingplats hittar du vid Guincho utanför Cascais. Inne i Cascais brukar det vara bra party, men barerna stänger vid två. I Lissabon kan man hålla igång hela natten. Det har aldrig varit några problem med locals här nere. Går ni upp tidigt har ni dessutom stor chans att få vågorna för er själva. Hör av er om ni vill ha mer information. Kan eventuellt även fixa jobb för en person om ni kommer ner innan februari.

    Bra spots i Lissabonområdet hittar ni här:
    http://hem.passagen.se/hornstein/julaug02/sid2.html

    En beskrivning av Ericeira hittar ni här:
    http://hem.passagen.se/hornstein/novdec01/novdec01.html

    Trevlig resa!
    /Jonas

  • benten

    Medlem
    10 januari, 2006 vid 16:07
    surfineurope wrote:
    Tjena!

    Jag bor i Portugal och har tillbringat ett flertal vintrar här nere. Helt rätt att satsa på Portugal. Här är garanterat varmare än i Biscaya så här års, både i luften och i vattnet. Däremot stämmer det att det är kallare på sommaren. Västkusten har mellan 15-17 grader i vattnet året runt. Jag kör 4/3 men definitivt inga handskar eller luva. Ett par dojjor kan vara skönt och skyddar mot reven.

    I januari-mars är det området runt Lissabon som gäller, resten av kusten har oftast för stora vågor. Här finns stränder i alla riktningar så ni hittar alltid något som funkar. Om det inte är för stort så är Ericeira helt klart världsklass. Där ligger Portugals bästa vågor. Det går snabbt att köra mellan Lissabon och Ericeira.

    Campingplats hittar du vid Guincho utanför Cascais. Inne i Cascais brukar det vara bra party, men barerna stänger vid två. I Lissabon kan man hålla igång hela natten. Det har aldrig varit några problem med locals här nere. Går ni upp tidigt har ni dessutom stor chans att få vågorna för er själva. Hör av er om ni vill ha mer information. Kan eventuellt även fixa jobb för en person om ni kommer ner innan februari.

    Bra spots i Lissabonområdet hittar ni här:
    http://hem.passagen.se/hornstein/julaug02/sid2.html

    En beskrivning av Ericeira hittar ni här:
    http://hem.passagen.se/hornstein/novdec01/novdec01.html

    Trevlig resa!
    /Jonas

    But you have to know a little bit of Portuguese…

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vågsurfing portugal

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.