Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing priser på kites- too high

  • priser på kites- too high

    Publicerad av tomw på 31 maj, 2011 vid 21:04

    Har inte varit i kite köpa svängen ett tag. Men nu har letat efter en ny 14m2.

    Vad fan har hänt med priset!! Dollarn är på rekord låg, lika med UK pund. Kronor är mycket stark valuta i hela världen…
    Den är runt 15-20% starkare än vanlig.
    the competition is tough too. men svenska “listpris” är sjukt högt.

    Och man har kites som kostar 12-13k ! WTF
    en Wainman 12 för 13 papp! get real.

    Jag uppmanar alla att kolla kite priser i UK- det finns många pålitliga on-line retailers som fraktar grattis och det finns ingen extra svensk moms. Man sparar många tusenlappar.

    ska du till USA på resa..det ä bara köpa.

    Danskarna, som vanlig, lever i sin lilla övärld och tror att dem kan tar 12 danska papp för en kite.

    Klart- det finns deals, kompis pris, och förhandling. Med det är läge att man rensa upp detta.

    perl svarade 12 år, 11 månader sedan 23 Medlemmar · 41 Svar
  • 41 Svar
  • acemattias

    Medlem
    1 juni, 2011 vid 00:10

    Instämmer,

    Thank god we have Biltema, det mesta annat kostar mer här än i tex UK, men det finns ju ställen som är dyrare också.

  • milkman

    Medlem
    1 juni, 2011 vid 04:33

    Du missade helt att ingen höjde priserna förra året när det var exakt tvärtom va?

    Nu var det någon månad sen jag kollade, men då skilde det ca 5-10%… utav det är 7% statligt styrt med momsen och inget som vi som säljer kan styra. De sista 3% kan förklaras med att vi har rätt liten marknad tycker jag och känns inte orimligt. (7% på 13000kr är 1000kr typ, rätt mycket pengar att handikappa vår marknad med)

    Vi har istället passat på att göra bra paketpriser nu när vi kan. Fast det är skillnad på kite och kite i pris också. Imorgon (när det nu blir) så ändras valutan igen, och då kan vi ta bort dom. http://surfbussen.nu/shop/kitepaket-kite-brada/
    http://surfbussen.nu/shop/kitepaket-inklusive-allt/
    På allt annat kan du räkna med upp till 100kr rabatt per kvm. (det kan vi också ta bort om det behövs i framtiden)

  • regfellow

    Medlem
    1 juni, 2011 vid 05:12

    Det verkar ju som att ni har snackat ihop er bra för att göra det bästa för kunderna! 🙂

    Vad jag har förstått så var i princip alla återförsäljare förr och i princip dela ut kites till återförsäljarpris som nu har gått över till en agent för varje stort märke som kan styra priserna på hela marknaden hårt. Dock finns det ypperliga alternativ idag för konsumenten. Begagnat marknaden är väldigt väldigt bra i både danmark och sverige och leverantörer i utlandet har snabb och gratis leverans och ypperlig service.

    Själv kan jag inte motivera prisskilnaderna längre och köper hos king of watersports. fri frakt, bra priser(paketpris och mängdrabatt) och utmärkt service. När jag var nybörjare prioriterade jag på annat sätt men nu när man känner till marknaden, kvaliteten på produkter och hur support fungerar, så är det i princip ingen större skillnad. worst case är samma och bes case tar kanske 2-3 dagar längre på ett ärende.

  • hildingdude

    Medlem
    1 juni, 2011 vid 07:04

    köp i england om du vill, du kommer aldrig få servicen du får hemma i sverige!

  • hydrolift

    Medlem
    1 juni, 2011 vid 07:04

    Inspirerad av ovanstående inlägg tittade jag på mitt nästa planerade inköp och jämförde Surfers med King of Watersports. Jag vill ha en Cabrinha Switchblade 8 kvm och har tidigare inte trott att skillnaden var speciellt stor. Men man lär sig alltid – Surfers tar 11 800 kr och KoW tar ca 8 800 kr. 3 000 spänn i skillnad!

    Sedan såg jag att man måste köpa till en bom från KoW för ca 2 650 och då är det ju inte så mycket att snacka om. Aint such thing as a free lunch? Är det bara några hundralappar att spara så kan man ju lika gärna stödja sin lokala handlare. Möjligen är det större skillnad mellan andra märken.

    Hur som helst, andra produkter har ju en tendens att gå ner i pris i samband med att volymerna går upp (tv, stereo, man kan ju t o m få en sprillans ny bil för under 100 papp) men inte kites vad jag kan se. Har i o för sig inte koll på vad en kite kostade för 10 år sedan men jag tycker dom generellt sett är dyra. Vad kan det kosta att sy upp en kite i Kina egentligen? Och linor sen då? 1200 spänn för 4 linor känns jäkligt mycket ocker. 95% mark-up där eller?

    /My 5 cents…

  • sourra

    Medlem
    1 juni, 2011 vid 07:19

    Även om man kan tro att Sverige är ett stort kiteland så är det rent löjliga volymer jämfört med t.ex. UK. Därför är det inte helt konstigt att det finns dealers där och i Tyskland, Frankrike etc. som kan ligga lägre tack vare högre volymer som betalar för hyror och löner. UK är ju billigare än Sverige på i stort sett allting om man köper via nätet (klätterprylar, fotogrejer etc.) men man kan ju i alla fall kontakta sin lokala dealer och ge vederbörande en chans att matcha priserna. Ibland kan de det, ibland inte. Och Tom – om du inte har hittat någon prisvärd 14 efter sommaren kan det finnas en glad Torch 14 till dig till helt rätt pris.

  • lancce

    Medlem
    1 juni, 2011 vid 08:37

    Nån som beställt större grejer från King of Watersports? Dom har ju fruktansvärt bra priser på vågsurfbrädor men jag undrar hur dom fraktar hit dom? Det tillkommer alltså inga dolda avgifter eller, ni som beställt därifrån?

  • ryden

    Medlem
    1 juni, 2011 vid 10:00
    Lancce;657648 wrote:
    Nån som beställt större grejer från King of Watersports? Dom har ju fruktansvärt bra priser på vågsurfbrädor men jag undrar hur dom fraktar hit dom? Det tillkommer alltså inga dolda avgifter eller, ni som beställt därifrån?

    Jag beställde en kitebräda från KOW för några veckor sedan.
    Den kom fint packeterad, inga skador eller något strul med transport.

  • olandstoken

    Medlem
    1 juni, 2011 vid 10:27

    Det är ett bra köp ända till äs du får problem med utrustningen..

  • skanepaul

    Medlem
    1 juni, 2011 vid 11:06

    KoW priser.

    Komplett Torch 14: ca 13800:-
    Komplett Park 12: ca 12200:- Svenskt pris: 11499:-

    5300:- för en momentum, 5499:- här hemma.

    Billigt?? Eller har jag glömt ngt….rabatt vid checkout?? Eller?

  • acemattias

    Medlem
    1 juni, 2011 vid 11:34

    En prislista för den som vill räkna påt.
    Dealers utanför USA hadde 30% VAT avdrag på det röda priset, frakt tull etc tillkommer såklart, minst + 50%.
    Det är altså pris för importör, vissa säljer vidare till försäljare andra fungerar själva som försäljare.
    Givetvis finns andra märken som är både billigare och dyrare i inköp.
    Även om dom är billiga att tillverka där i kina så är inte priserna helt uppåt väggarna med tanke på alla fördyrande omständigheter.
    [img]http://www.surfzone.se/pp_data/500/medium/Capture1.PNG[/img]

  • haze

    Medlem
    1 juni, 2011 vid 14:54

    Ben Wilson kites är väl inte så dyra eller?

  • dansson

    Medlem
    1 juni, 2011 vid 17:51

    jag ska hålla ett öga på switch kites, 12m Nitro 785 Euro med bom, helt ok pris 🙂

    http://www.switchkites.com

  • skanepaul

    Medlem
    1 juni, 2011 vid 18:40

    Du lär ju säkert få betala tull och moms på Switchkites.

    Edit: Eller inte ser jag nu. Får dem detta att funka så får nog prisbilden ändras lite hos andra märken också.

  • dansson

    Medlem
    1 juni, 2011 vid 19:17
    SkånePaul;657698 wrote:
    Du lär ju säkert få betala tull och moms på Switchkites.

    Edit: Eller inte ser jag nu. Får dem detta att funka så får nog prisbilden ändras lite hos andra märken också.

    :smirk:

Sida 1 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing priser på kites- too high

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.