Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Prisvärda RDM-master?

  • surfslusken

    Medlem
    9 april, 2007 vid 19:56

    Absolut inte, alla RDM-master som finns på marknaden kostar 25-30% mer än dom är värda.

  • donpedro

    Medlem
    9 april, 2007 vid 19:57

    Gunsails har en som är rätt billig cross heter den och har 65% karbon och kostar från 209 euro de e ju billigt iaf sen hurpass hållbar den är jämfört med andra kan jag inte uttala mig om, men jag har andra gunsails master och segel och de håller minst lika bra som mina tidigare NP och powerex grejjer.

  • emilvikingstrand

    Medlem
    9 april, 2007 vid 20:12

    eddiessurfshop säljer ut loftsails master 100% kol för ca 2200. de funkar skit bra med simmer och naish som jag seglar.

  • sebbe

    Medlem
    10 april, 2007 vid 07:07

    köp hellre en begagnad rdm mast av rätt märke (dvs anpassat för ditt segel) än en rdm som du hittar billigt men inte passar. kombination rätt mast med rätt segel är viktigast. Rdm master från Simmer har jag kört med i 4-5 år tex och dem håller hur ba som helst så det ska inte vara något problem tro jag att våga köpa en som är begagnad. Den enda jag har pajat var när The Rocks käckade mina grejer på Hookipa!

  • niklas_s

    Medlem
    10 april, 2007 vid 08:20

    Säljer en 4.30 Gaastra rdm.. 1800 spänn

  • _alexander

    Medlem
    10 april, 2007 vid 10:06

    @mes 375363 wrote:

    Finns det några sådana?
    /m

    http://www.surfzone.se/ppc/showproduct.php?product=12297

  • ola_p

    Medlem
    10 april, 2007 vid 10:59

    Har en 370 till salu på köpåsälj…

    Annars tycker jag att även de dyrare RDM masterna är prisvärda, eller åtminstånde förhållandevis goda investeringar.

  • jesper_b

    Medlem
    10 april, 2007 vid 11:54

    Alla rdm är prisvärda jämfört med sdm, åtminstone om vi pratar om master till segel under 9 kvm och extrema racesegel. Rdm håller så pass smycket bättre att de är bra investeringar. Möjligen finns det en och annan lågprisrdm med låg kolhalt som böjer som skit, men jag har egentligen enbart stött på en sådan en gång, och den tror jag inte säljs i Sverige.

    Att avgöra vilka rdm som är mer prisvärda än andra är lite knepigare. Generellt sett är det bättre med hög andel kolfiber, typ över 85% än låg andel, typ 65%. Generellt håller de master med lite tjockare laminat bättre än de med tunnare (läs italientillverkade). Generellt är en 90% italientillverkad lite styvare än en 90% icke-italientillverkad.

    Då har vi ändå inte börjat prata mastkurva och passa segel…

    Som vanligt “funkar allting toppen”, men vill man vara mer specifik, seglar mycket och känner skillnader mellan olika segel, trim och master så är det självklart så att olika master ger olika segel olika egenskaper. Här finns väldigt lite av “objektiva sanningar” men en hel del erfarenhet. T ex är Nolimitz “the skinny” (den första rdm som kom för ca 20 år sedan) väldigt mjuk och jag skulle enbart rekommendera deras 340 och 370. Den håller sannolikt dock bäst av alla, bl a just för att den är så pas smjuk. Powerex är den mest tillverkade och använda rdm och deras 400 har länge setts som referensmasten som segel designas för och andra master jämförs med. Samtidigt råder det närmast konsensus om att de kortare powerex är lite i styvaste laget och de längreär lite för mjuka, i synnerhet i botten. Bl a Simmer och Naish är mer eller mindre samma mast och tillverkas av powerex – säkra och prisvärda kort! Numera är dock de italientillverkade masterna vanliga och till exempel Gulftech, Gaasta och jag tror Mauisails tillverkar sina master där.

    Sedan ett par år har hotsailsmaui en rdm “hotrod” som de utvecklat tillsammans med kilwell (nya zeelandsk komposittillverkare som gjorde hållbara master redan tidigt 80-tal) och utgått från just powerex 400. Det trevliga med denna mast är att man tagit en segelmakares all kompetens vad gäller segeldesign och mastkurvor och gift samman med en erfaren kompositrörstillverkare – man har INTE köpt en färdig produkt. Hotrod 400 är något lite lite styvare än powerexen i botten för att klara av att hålla lite större segel utan att “vika sig”. Dock är det inte stor skillnad. Deras 430, 460 och 490 är däremot klart styvare, liksom deras 370 och 340 är mjukare. Man har helt enkelt designat varje längd för sig efter sina egna och många andra segledesigners erfarenheter av powerexen. Man har även utvecklat en egen 310 och en ny supersmal liten rdm som passar deras barn och ungdomssegel.

    Pris/prestanda: Billiga rdm: Hur klantigt en rdm än är designad eller byggd borde den hålla bättre än en lika klantigt byggd sdm. Däremot kan den böja mycket sämre. Lågpris sdm har det funnits länge och det går att få till någorlunda styvhet med låg halt kolfiber. Ska man få till samma styvhet och böj på en rdm måst det till dyrare eller mer fiber, i båda fallen blir det dyrare. Gissningsvis finns det låghaltiga billiga rdm som inte är det mest prisvärda där ute. För några år sedan var en del billiga höghaltiga rdm i styvaste laget, i synnerhet debilligare italienska 100% rdm-arna var ofta väldigt styva, och kanske var en 75-80% att föredra. Vet att åtminstone en firma (Gulftech/Hansen) lyckats få till en lite mer levande 100% rdm som tillverkas i italien och jag skulle gissa att de andra seriösa och kunniga firmorna som låter sina master tillverkas där har gjort detsamma.

    Hur alla olika märken mm är idag vet jag inte, men vill man vara på säkra sidan skulle i vart fall jag lägga mina tusenlappar på ett säkert (er)känt kort. Dvs någon firma som har egen utveckling och tillverkat eller sålt rdms i flera år. Köper du en bra rdm behöver du inte köpa ny mast mer – så mycket prisvärdare kan det väl knappast bli!

    Som alltid: Provrigga, kläm, snacka med de som använder, provsegla!

    Kör så det ryker med vad än du nu råkar ha!!

    /Jesper B

  • adde

    Medlem
    10 april, 2007 vid 12:11

    Finns väl två fabriker i italien att räkna med. Triana(?) som jag tror det är Jeppe refererar till (bla gaastra, gulftech, gun, tushingham) samt reglass (bla challenger, mavrex). De sistnämnda upplever jag inte som riktigt lika styva som de förstnämna.

  • ola_p

    Medlem
    10 april, 2007 vid 13:16

    Till de italienbyggda kan man även lägga Goya och Reptile, vilken av de italienska fabrikerna som bygger dessa vet jag inte, men det står iaf made in italy på dom. Enligt Goyas säljmaterial så byggs deras master med styvare bottendel, dvs. mer gods i bottenbiten. Det känns som det mycket väl kan stämma att det är så. Jag som är rätt lätt föredrog att köra 370 botten och 400 topp i 4.4an förra året (i år ser linjen annorlunda ut, och det är inte riktigt aktuellt att köra blandmast i någon av årets storlekar (4.1 4.7 5.7(dels är förlängaren för kort förra årets 4.4a hade luff på 402 och då blev det klart styvt med en 400 mast i))).

  • feg

    Medlem
    10 april, 2007 vid 14:03

    Om priset avgör blir det en SDM av nåt junkmärke, såna har jag knäckt som tandpetare…
    Sen jag köpte RDM 2002 (Gulftech 100%) till mina småsegel har bara en mast gått av och det var i stora vågor på Maui, och den fick jag på garantin 🙂
    Börjar man räkna kronor per seglad timma har dessa master väl betalat sig för mig så jag rekomenderar definitivt RDM även om det kan kännas dyrt.

    Viktigast är, som Jeppe säger, att provrigga det aktuella seglet på olika RDM-mast märken. Jag har ett Hot SuperFreak 4.2 som inte gick att rigga alls på vissa mastmärken men när jag fick i rätt mast stod det perfekt. Ska bara köpa mast nu också 1,5 år efter att jag köpte seglet 🙂

    /fegis-Jocke

  • svenne

    Medlem
    10 april, 2007 vid 14:36

    Finns några RDM på http://www.surfspot.se, till exempel den häringa. Bra pris i alla fall. 🙂

  • mes

    Medlem
    10 april, 2007 vid 15:19

    @feg 375501 wrote:

    Om priset avgör blir det en SDM av nåt junkmärke, såna har jag knäckt som tandpetare…
    Sen jag köpte RDM 2002 (Gulftech 100%) till mina småsegel har bara en mast gått av och det var i stora vågor på Maui, och den fick jag på garantin 🙂
    Börjar man räkna kronor per seglad timma har dessa master väl betalat sig för mig så jag rekomenderar definitivt RDM även om det kan kännas dyrt.

    Viktigast är, som Jeppe säger, att provrigga det aktuella seglet på olika RDM-mast märken. Jag har ett Hot SuperFreak 4.2 som inte gick att rigga alls på vissa mastmärken men när jag fick i rätt mast stod det perfekt. Ska bara köpa mast nu också 1,5 år efter att jag köpte seglet 🙂

    /fegis-Jocke

    🙂
    Du är ju extremt harcore jämfört med mig… Faen…för några år sen hade jag er (jag räknar ihop er som en organisk enhet) och Gurra som utvecklingsmåttstockar…och se hur det har gått…buuhuuuu… Jag håller på att försöka få loss tex ett par beggade SO eller SF med master…måste få pli på mig och säga till jobbet och familjen att jag måste faktskt ut och surfa när det blåser…
    Välkomna förbi Kungsbacka om du/ni är på G mot apelbapel eller liknande!
    🙂 Mats

  • feg

    Medlem
    10 april, 2007 vid 19:05

    @mes 375516 wrote:

    :)Du är ju extremt harcore jämfört med mig…

    Oj, det var en helt oberättigad tro om min kapacitet… hardcore… hehe! Jag fegar mest runt som vanligt. 🙂

    Beggade SO eller SF med master låter mycket bra men är ju helt värdelösa som dammsamlare i förrådet. 🙂
    Kör stenhårt på att det är för din mentala hälsas skull som du måste surfa, du flyttade ju väster ut för surfingens skull ju!

    Kom på en grej till angåend testrigga mast och segel. Ha gärna i bakhuvudet att olika master är olika styva/snärtiga/rappa. Mina master införskaffades med tanke på min vikt – ehhh – överhängande bukfetma 🙂
    Är man lättare kanske lite mjukare master är att föredra osv osv osv.

    Nu måste det bli surftid snart! /Fegisen

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Prisvärda RDM-master?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.