Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Pro-limit bommar?

  • Pro-limit bommar?

    Publicerad av robin på 9 mars, 2007 vid 07:46

    Är det någon som har provat Pro-limits aluminiumbommar? Hur styva är de jämfört med andra märken?

    Robin

    jps svarade 17 år, 2 månader sedan 8 Medlemmar · 11 Svar
  • 11 Svar
  • jaca

    Medlem
    9 mars, 2007 vid 08:57

    Jag hade en Prolimit alubom som gick av utan extrembelastning!? Materialutmattning? Jäckla tur att man inte var ett par distans ute till havs :0 Styvheten var annars helt OK men som sagt kan man undra om jag hade otur eller om materialets kvalité är OK?! Jag har dessutom en Prolimit kolbom med reducerad diameter (26mm). Styv som attan. Och framför allt har jag fastnat för 26mm greppet!

    Jag är ute efter en 160-200 kolbom eller kanske alu?! och fastnat för Aeron Carbon Jaws Wave Får se hur surfbudgeten ser ut i vår. Alternativt Aeron Continuous Alloy Skinny. Ta en titt på Jespers site (lite gratis promoting 😉 ) http://www.hotsailsmaui.se/bommar.php

  • robin

    Medlem
    9 mars, 2007 vid 10:42

    @jaca 369101 wrote:

    och fastnat för Aeron Carbon Jaws Wave Får se hur surfbudgeten ser ut i vår. Alternativt Aeron Continuous Alloy Skinny. Ta en titt på Jespers site (lite gratis promoting 😉 ) http://www.hotsailsmaui.se/bommar.php

    Jodå, den är jag sugen på också. Men Pro-limiten säljs till ett betydligt lägre pris på surfbaren som också annonserar här.

    /Robin

  • vinta_kestrel

    Medlem
    10 mars, 2007 vid 00:07

    Robin, ProLimits alubommar må vara billiga, men de är RIKTIGT dåliga hållfasthetsmässigt. Har sålt ett antal såna när jag körde firma och de har alla gått av på kort tid. Lägg pengar på en kolbom, de tär det värt. Pro Limits kolbom är faktiskt inte så tokig, men jag vet en som körde av en sån i SA.

  • manno

    Medlem
    10 mars, 2007 vid 00:28

    Har klämt lite på de nya PL bommarna och de ser mycket lovande ut! Några av modellerna har genomgående aluminium i fronten, dvs inga skruvar. De har även kopierat tecnolimits böjkurva vilket jag gillar starkt! Känns mycket styva.

  • Oregistrerade

    Gäst
    10 mars, 2007 vid 08:58

    Tack Vinta! Det får nog bli en annan bom.

    Robin

  • surfbar

    Medlem
    10 mars, 2007 vid 11:15

    @Vinta_Kestrel 369280 wrote:

    Robin, ProLimits alubommar må vara billiga, men de är RIKTIGT dåliga hållfasthetsmässigt. Har sålt ett antal såna när jag körde firma och de har alla gått av på kort tid. Lägg pengar på en kolbom, de tär det värt. Pro Limits kolbom är faktiskt inte så tokig, men jag vet en som körde av en sån i SA.

    Är det inte så att du KÖR gör reklam för en firma? (brett.se) och säljer en konkurrerande bom?

    Jag vet inte riktigt vilket år du sålde Prolimit men det har varit ett fåtal reklamationer det senaste året?

    Manno har helt rätt , helt ny bom till 2007 en bra bom till ett nästan underligt bra pris, håller dock med Vinta att kolbommen är bättre men mest i känsla/styvhet.

    Rekommenderar alla att kolla och jämföra bommar själva, försäljare är ju alltid försäljare…..

    ha det gött

  • Oregistrerade

    Gäst
    10 mars, 2007 vid 15:54

    Surfbar, där har du ju en poäng. Det är ju mycket möjligt att Pro-limit har bättrat på sin kvalitet, framför allt om de fick lite för många reklamationer något år. Om det är genomgående aluminium i fronten borde bommens hållfasthet vara betydligt bättre också, jag antar att det är där de flesta bommar skadas.

    Robin

  • vinta_kestrel

    Medlem
    10 mars, 2007 vid 23:05

    Martin, som jag sa ovan så kränger jag inte längre. Seglar på andra grejer än PL gör jag dock, av den anledningen att jag inte tycker de har bra nog kvalitet.
    Jag pratade föresten ovan om ’04-’05-bommarna, ursäkta att jag inte nämnde det, det borde jag gjort. Alla gick av i själva aluminiumet från 1cm inne i främre beslaget till 2cm bakom beslaget. Värst var att Pro Limit / Edwin själva inte menade detta var något konstigt… Ingen av bommarna (~10st) höll ett år.

    Kolbommen – helt enig. Samt håller den bättre. Också ’05. Knakade betänkligt i främre beslaget, men höll ihop bra (jag körde bara 5.0 och ner med den. väger 90 pannor och är 195cm, så prylarna utsätts ju för en del påfrestning)

    De gjorde ju en Hybrid-bom året därefter (säkert pga problemen ’05) med äkta alu-monocoque (de hade bl.a. bilder på NP’s X6 som de sågat itu och den var inte äkta utan skarvad direkt efter böjen bakom främre fästet).

    Men det lilla jag sålde av PL (~100kkr) under ’04-’06 räcker för att jag aldrig kommer köpa annat än neopren-artiklar av de. Det var det enda jag tyckte var någorlunda bra. Tycker dock fortfarande de behöver fixa en “riktig” torrdräkt (mht muddar/benmuddar. De har i alla fall fram t.o.m. ’06 kört med plastdragkedja samt samma muddar/benmuddar som våtdräkterna, med t.ex. kardborrelåsning vid benen). Hade de haft en hadejag köpt en.Väldans nöjd med den gamla ZF Pro 5/3 som jag fortfarande kör med. Läcker dock i nacken samt önskar jag att den hade hög hals som en torris… Nåväl, den ska få leva vidare när jag väl köpt en torris. Perfekt att ha innan det är varmt nog för min PL 3/2 kortärmad eller PL shortyn.

    Tack förresten för att du påminde mig om brett. Ska ta bort den då jag som sagt inte kränger nåt. Har inte tid med sånt längre med två barn, hus, stressjobb, diverse forum och annat som snor ens tid 😉

  • gurra1978

    Medlem
    11 mars, 2007 vid 08:08

    Jag vill också vara med och såga Pro Limit. Min 5/3 prolimit våtdräkt är jag inte så nöjd med. Tycker den är av dålig kvalitet då den numera är en hybrid av neoprene och liqisole. Jag vet fler som har samma problem.

    Jag har dock en Pro Limit kolbom (köpt av Vinta himself) och den är jag nöjd med. Inga problem hittills. Jag skulle aldrig köpa en alubom.

  • lars_k

    Medlem
    11 mars, 2007 vid 08:30

    Då vill jag hylla min Prolimit ZF 5/3 våtdräkt. Har haft den i 3 säsonger och ser fortfarande OK ut och är mjuk och smidig. Har fått limma och sy några små-revor, men det får man ju räkna med.
    Har också en gammal Prolimit TeamWave midjesele som fortfarande håller ihop och funkar bra.
    Vi kan ju fortsätta att omväxlande hylla/såga ProLimit så kan den här tråden pågå hur länge som helst!
    Och varför inte en tråd för varje annat märke som finns också! Det finns alltid de som är nöjda och de som är missnöjda. Oavsett märke!
    😉

  • jps

    Medlem
    11 mars, 2007 vid 08:56

    @Lars_K 369441 wrote:

    Vi kan ju fortsätta att omväxlande hylla/såga ProLimit så kan den här tråden pågå hur länge som helst!
    Och varför inte en tråd för varje annat märke som finns också! Det finns alltid de som är nöjda och de som är missnöjda. Oavsett märke!
    😉

    Skriv om erfarenheterna, bra och dåliga, i Fecensioner istället/också så kan alla dra nytta av bra och dåliga erfarenheter.

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Pro-limit bommar?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.