• Publicerad av marcusz på 22 juli, 2009 vid 13:29

    Hejsan, jag har ett litet problem med min nya Havoc 3 -12kvm. Jag känner mig nämnligen rätt osäker när jag ställer den i neutralt läge, kl 12, eftersom det har hänt varje gång (4ggr) jag har kört med den att linorna blir slaka och draken förlorar all kraft och bara faller ner i vattnet. Först trodde jag att det berodde på för lätt vind men det hände även när jag var ute i 11m/s. Finns det något sätt att åtgärda detta, justera linornas läng eller något? Eller gäller det bara att göra små 8: or för att hålla igång draken?

    Tack på förhand.

    pepa svarade 14 år, 9 månader sedan 8 Medlemmar · 9 Svar
  • 9 Svar
  • skotten

    Medlem
    22 juli, 2009 vid 13:38

    shit, far out… could be a million things, but if you dont get it sorted by friday hit habo and I can check it out for you…

    this is a pretty common problem for all kites in both low wind and gusty conditions though.

  • mav

    Medlem
    22 juli, 2009 vid 17:46

    kl 12 är inte ett neutralt läge. Tyvärr finns det skolor som fortfarande lär ut detta när problemet med de är mycket självklart som du själv beskriver – har man draken kl 12 så kommer draken mycket lättare frontstall’a och ramla bak i powerzone.

    Det är troligen inte något fel på din drake, den är designad för att flyga snabbt genom fönstret vilket gör att den kan flyga ur fönstret om man har draken kl 12 och böjer sig ner för att ta upp brädan eller om den träffas av en kort vindby.

    Det jag rekommenderar är att inte ha draken kl 12 förutom möjligtvis när du är ute i vattnet och tränar stundtals. Ställ den vid 45° istället, fördelarna är många. Dels kommer draken inte stall’a lika ofta och ifall den skulle gära det kommer den falla ner mot marken men inte i powerzonen och du kan enkelt ta ett par kliv bak mot vinden så fångar du upp den igen och återfår kontrollen.
    En annan mycket viktig fördel ur säkerhetssynpunkt med att ha draken vid 45° eller lägre är att du kan hålla emot mer kraft än vad du kan när du har draken vid kl 12. Du står framförallt kvar på backen om vinden ökar kraftigt och har mycket lättare att få hjälp, kontrollera draken och utlösa säkerhetssystemet ifall det skulle krävas. Har du draken vid kl 12 lyfts du upp i luften ofta utan kontroll och chansera att du utlöser på ett bra sätt minskas kraftigt. Att ha draken kl 12 ledde, som jag förstått det, till senaste dödsolyckan i Italien.

    På våra kitesurf-instruktörskurser med KSA har vi resonerat oss fram till, tillsammans med de nya instruktörerna, att ha draken vid 45° eller lägre är ett mycket bättre och säkrare sätt och efter en del bollande har vi alltid kommit fram till samma slutsats i samtliga kurser.

    Hoppas detta förtydligade lite och förhoppningsvis behöver du inte trimma något med draken.

    (Ifall du mot förmodan ändå har draken vi kl 12 ibland för en kort stund så skota hem bommen så baklinorna trimmar ner seglet. Det gör att draken inte kan flyga lika långt fram i vindförnstret även i byiga förhållanden. Du får mer kraft i draken men ingen frontstall.)

    Good winds

    Erik

  • langens_kite

    Medlem
    22 juli, 2009 vid 17:54

    Finns bara en lösning,byt till riktig kvalla.

  • hakisch

    Medlem
    22 juli, 2009 vid 18:24

    Hinderberg effekten är känd inom en del märken och modeller. håller med mav, 45 grada den.

    givetvis kan du behöva trimma linor men en del märken räddar inte upp situation. håll den aktiv och belasta linor om zenit

  • kvabbso

    Medlem
    22 juli, 2009 vid 21:04
    LANGENS_KITE;560822 wrote:
    Finns bara en lösning,byt till riktig kvalla.

    Eller se till att inte slacka linorna

  • pjoter

    Medlem
    23 juli, 2009 vid 04:48
    LANGENS_KITE;560822 wrote:
    Finns bara en lösning,byt till riktig kvalla.

    dvs en långsamflygande kite med litet fönster…? 😉

  • marcusz

    Medlem
    23 juli, 2009 vid 08:31

    Tack så jättemycket för era svar! Jag ska i alltså fortsättningen använda 45 grader som neutralt och hålla den aktiv för att undvika slaka linor när jag har den kl12. Ska ut och pröva det redan ikväll!

  • skotten

    Medlem
    23 juli, 2009 vid 12:31

    is the LF really prone to hindenberging, far out… mind you the locals are too afraid to come surf the double overheads in shark infested, GIANT squid breeding grounds on killer shorebreaks with landmines on the beach, so I dont see them flying that often…

  • pepa

    Medlem
    23 juli, 2009 vid 15:49

    Här har vi alltså konstaterat att har man kiten klockan 12 är man ALLTID fel ute. Tänk på det när ni ska tricka också! 😉

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.